Sixt, een van de grootste autoverhuurbedrijven, aangekondigd dat de Tesla-modellen op termijn uit de verhuurvloot zullen verdwijnen. Deze beslissing is indirect door Tesla zelf ingegeven. Hij is namelijk grotendeels veroorzaakt door de prijsverlagingen van Tesla, en de daaropvolgende waardedaling van gebruikte Tesla’s.
Lagere restwaarde door prijsdalingen Tesla
De restwaarde van een voertuig is een cruciale factor voor autoverhuurbedrijven. Die bepaalt immers de economische levensduur en de winstgevendheid van de voertuigen in hun vloot. In het geval van Tesla lijkt deze restwaarde aanzienlijk lager te liggen dan bij andere merken. De restwaarde van gebruikte Tesla’s is gedaald doordat Tesla de nieuwprijzen van zijn modellen de afgelopen jaren in stappen verlaagde. Die prijsverlagingen waren behoorlijk fors. Daardoor was de aanschafprijs van nieuwe Tesla’s opeens nagenoeg gelijk met die van jong gebruikte Tesla’s. Omdat kopers dan uiteraard voor een nieuwe Tesla kozen, hadden de aanbieders van de jong gebruikte voertuigen geen andere keus dan ook hun prijzen te verlagen. En dat had weer zijn invloed op de vraagprijs van de iets minder jonge modellen, zodat er dus een kleine kettingreactie ontstond.
Niet voor iedereen voordelig
Dat kan een voordeel zijn voor de kopers, maar niet voor de verkopers of bedrijven waarvoor de afschrijving van groot belang is voor het rendabel inzetten van deze voertuigen. Voor Sixt bijvoorbeeld, dat zich genoodzaakt ziet om deze modellen op termijn uit het aanbod te laten verwijderen. Zodra de Tesla’s in de huurvloot van Sixt zijn afgeschreven, zullen ze dus niet door nieuwe Tesla’s worden vervangen. Gelukkig voor Sixt is er inmiddels een breed aanbod aan EV’s en hebben ze dus keus genoeg.
Prijsverlagingen
Het is niet zo gek dat Tesla, ooit een pionier en leider op de markt van elektrische voertuigen, de prijzen verlaagt. Het bedrijf heeft zijn productiemethoden inmiddels geoptimaliseerd en de fabrieken draaien op volle capaciteit. Dat betekent dat de kostprijs van de modellen is gezakt, wat ruimte geeft voor een mogelijke prijsverlaging. En nu komt ook het moment dat Tesla wordt geconfronteerd met toenemende concurrentie. De opkomst van nieuwe spelers en veranderende consumentenvoorkeuren vormen uitdagingen voor Tesla’s dominantie. Daarom maakte Tesla gebruik van die ruimte door de prijzen te verlagen om zo de concurrentiepositie weer te versterken.
Het mes snijdt nu dus weer aan twee kanten
Maar die beslissing heeft dus ook andere gevolgen. Bedrijven die gebruikte Tesla’s aanbieden zagen zich dus genoodzaakt om die prijsverlaging te volgen. En bedrijven met grote wagenparken, zoals lease- en verhuurbedrijven, worden geconfronteerd met een grotere afschrijving op de in gebruik zijn de Tesla’s dan ze begroot hadden. En zo was er ook de beslissing van Sixt, ook reageert op deze veranderende marktomstandigheden. De noodzaak voor Tesla om zijn marktpositie voortdurend te herzien en aan te passen, kan dus ook weer leiden tot omzetverlies, nu Sixt geen nieuwe Tesla’s meer aan zal schaffen.