De Tesla Model 3 is al jaren veruit de best verkochte elektrische auto van Nederland. Volgens de laatste cijfers (juni ‘23) rijden er 44.888 Model 3 op de Nederlandse wegen. Toch krijgen we op de redactie nog best vaak de vraag: welke Tesla Model 3 uitvoering moet je nou kopen? Zulke vragen zijn niet even makkelijk te beantwoorden want het hangt altijd af van de mobiliteitsbehoefte, gezinssamenstelling en, nog belangrijker, het budget. Dat laatste aspect is een rekbaar begrip geworden sinds de recente prijsontwikkelingen waarin Tesla twee keer op rij de prijzen aanzienlijk heeft verlaagd.
Ons eerste antwoord is dat een keuze voor een Tesla Model 3 sowieso een verstandige keuze is. De Model 3 is niet voor niets al jaren favoriet in het compacte (zaken)sedan segment. Daarnaast heeft de Model 3 tegenwoordig een kwaliteitsniveau dat iedere Tesla-scepticus de mond heeft gesnoerd. Verder heeft de goedkoopste Tesla relatief gezien nog steeds een royale actieradius, is het meest efficiënt in stroomverbruik en heeft ‘ie een hoge veiligheidsbeoordelingen. Maar zelfs als je hebt besloten dat je een Model 3 wilt – in plaats van een Hyundai IONIQ 6, Skoda Enyaq, BMW i4 of een Model Y -dan moet je nog één beslissing nemen. Welke van de drie? Tesla biedt op dit moment drie versies voor de Model 3: het basismodel met achterwielaandrijving, de Long Range en de Performance, die e-drivers.com als duurtester heeft. Of moeten we wachten?
De voordelige keuze: met SEPP subsidie
Voor degene die vorig jaar een EV overwoog in de prijsklasse tot € 45.000 (SEPP subsidie), zoals een Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.4 of een Hyundai IONIQ 6 (Standard Range), kan sinds mei 2023 ook een Tesla Model 3 in het rijtje van keuzes plaatsen. En ook al gaat dit om de instapversie van de Model 3, de cijfers zijn indrukwekkend, met een actieradius van 491 (WLTP), een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,1 seconden en een topsnelheid van 225 km/u. Bovendien is hij uitgerust met een scala aan standaardfuncties, zoals het 15-inch touchscreen infotainmentsysteem, Autopilot-functies en een ruim interieur. Dit is een uitstekende keuze voor wie op zoek is naar een betaalbare elektrische auto met solide prestaties en voldoende actieradius voor dagelijks gebruik. De basisversie is er vanaf € € 41.990,- en daar gaat nog eens € 2.950 aan subsidie vanaf.
De betrouwbare keuze: Model 3 Long Range
De Long Range-uitvoering van de Model 3 biedt enkele belangrijke voordelen ten opzichte van de basisversie. Allereerst is actieradius is aanzienlijk beter, met een WLTP-waarde van 602 km op een volle lading. Concurrenten met een vergelijkbaar bereik in dezelfde prijsklasse zijn er amper. Verder heeft de Long Range twee elektromotoren en vierwielaandrijving (AWD) waardoor deze variant, met zijn toegenomen tractie beter overweg kan op glad wegdek. De Long Range sprint naar 100 km/u in 4,4 seconden en heeft een topsnelheid van 233 km/u; gewoon een snelle auto dus. Als je bereid bent om meer te investeren, is dit een beste keuze voor langere reizen (+111 km ten opzichte van de basisversie) en extra vermogen (498 pk tegen 283 pk). De prijs voor de Long Range bedraagt € 49.990,- (juni ’23). Daarmee komt deze versie niet in aanmerking voor de SEPP subsidie.
De sportieve keuze: Model 3 Performance
Waarschijnlijk vanwege de hoge prijs (€ 12.000 duurder dan het basismodel) zie je de Performance uitvoering het minst op de weg. En dat is raar want juist voor degenen die op zoek is naar absolute topprestaties en een sportieve rijervaring, is de Performance-uitvoering van de Model 3 veruit de beste. Helemaal nu deze Performance een prijskaartje heeft van € 53.990,- (12 mille voordeliger dus, sinds december 2022) is het misschien nu de beste tijd om een Performance te overwegen. Had je zes maanden geleden nog het budget voor de basisversie, dan kun je nu serieus overwegen om voor hetzelfde geld de Performance-uitvoering aan te schaffen. Het opwindende gevoel van een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 3,3 seconden blijft verslavend, zelfs na verloop van tijd. Bovendien wordt de Performance-uitvoering geleverd met allerlei prestatiegerichte functies, zoals een verbeterde ophanging, remmen en aerodynamica, en heb je zelfs iets te zoeken op een circuit met de Track-modus. Houd er rekening mee dat de actieradius iets lager is dan bij de Long Range-uitvoering, met een WLTP geschatte 547 km op een volle lading.
De zakelijke keuze: Model 3 Long Range RWD
Er is een terugkeer van een Model 3 variant die meer bereik biedt dan de Long Range, tegen een lagere prijs. De Tesla Model 3 Long Range RWD is een versie die grotendeels in de vergetelheid is geraakt en slechts een paar maanden werd aangeboden in 2019. Destijds was dit voor veel mensen de ideale middenweg, met de grote accu van de Long Range maar zonder de Dual Motor. De Long Range RWD bevindt zich qua snelheid en prijs tussen het instapmodel RWD en de Long Range in, maar door zijn hogere efficiëntie heeft hij het grootste bereik op een volle accu van alle varianten.
Let op: alleen voor zakelijke klanten
Tesla haalde eind 2019 deze variant van de Model 3 van de markt en sindsdien is er weinig meer vernomen van deze versie. Tot nu dan, want in een mail aan zakelijke klanten kondigt Tesla de herintroductie van de Long Range RWD aan. De nieuwe Tesla Model 3 Long Range RWD heeft een WLTP-actieradius van 634 kilometer en de prijs begint vanaf € 45.990,-. Hiermee is hij €4.000,- voordeliger dan de Long Range en €4.000 duurder dan het instapmodel van de Model 3. Hij bevindt zich precies tussen beide in. Er is echter één belangrijk detail: de Tesla Model 3 Long Range RWD is voorlopig uitsluitend bedoeld voor de zakelijke markt. Hij staat daarom niet op de website van Tesla en kan alleen besteld worden via leasemaatschappijen of via de Tesla 4 Business-accountmanager.
Tesla Model 3 uitvoeringen (juni ’23)
Versie | Actieradius (WLTP) |
Acceleratie 0-100 km/u | Topsnelheid | Aandrijving | Prijs juni ’23 |
Model 3 | 491 km | 6,1 s | 225 km/u | RWD | € 41.990 |
Model 3 LR RWD | 634 km | 5,9 s | 233 km/u | RWD | € 45.990 |
Model 3 Long Range | 602 km | 4,4 s | 233 km/u | AWD | € 49.990 |
Model 3 Performance | 547 km | 3,3 s | 261 km/u | AWD | € 53.990 |
Conclusie
Bij het kiezen van de juiste uitvoering moet je rekening houden met je rijbehoeften, budget en persoonlijke voorkeuren. De basisuitvoering met achterwielaandrijving is als een vriendelijke prijsvechter met een degelijke actieradius. De Long Range-uitvoering is als de superheld met meer vermogen, tractie en een langere adem. Als je een beslissing neemt op basis van zakelijke overwegingen, dan is elke kilometer in een Model 3 LR RWD elke cent waard. En als je echt wilt knallen en je innerlijke racebehoeften wilt loslaten, dan is de Performance-uitvoering jouw snelheidsmaatje. Maak vooral een proefrit en ontdek zelf welke uitvoering het beste bij je past. Want alleen door te ervaren kun je beslissen of je wilt cruisen, racen of ergens ertussenin wilt zitten. Onze keuze is voornamelijk gebaseerd op emotie en beleving, maar ook omdat we geen caravan hoeven te trekken, gaan we voor de Performance-uitvoering.
Tekst: Marc Verweij
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com