Het was afgelopen maand hot topic bij de vele nieuwszenders in Nederland; de verkoop van elektrische auto’s stagneert. De EV-anti’s, waaronder diverse media, acteerden volgens verwachting – de elektrische auto gaat het niet redden, was de inzet. Wonderlijk toch, dat er nog altijd een flinke vorm van woede onder de oppervlakte ligt als het gaat om EV’s. Zo mocht ik even in de Ochtendshow van Radio 538 wat duiding geven aan het proces van stagnatie. Ook daar heb ik geprobeerd uit te leggen dat een transitie als waar wij momenteel in zitten, niet zonder hobbels verloopt. Inderdaad vlakt de stijging lijn van de verkoop van EV’s wat af. Overigens is dit misschien wel een gelukkige ontwikkeling, aangezien het aanpassen van de energie grid bepaald niet in de pas loopt met de toenemende populariteit van elektrische auto’s.
Luister hier naar het fragment tijdens de Ochtendshow van Radio 538 over elektrische auto’s
Den Haag voert een onduidelijk beleid
Aan dat ‘gammele energienetwerk’ in Nederland, maar ook in het buitenland, kan die elektrische auto niets doen, de fabrikanten van die producten evenmin. Onze overheid moet als de donder scheppen gaan bestellen, en kabels gaan aanleggen, om het maar even simpel te stellen. Hoe is het mogelijk dat Den Haag wel al inmiddels een decennium keihard ‘duwt’ naar een C02-neutraal vervoerssysteem in Nederland, middels kostbare fiscale stimuleringsregels, maar vervolgens het energiefundament niet op de juiste wijze verstevigt. Bovendien blijft de overheid in gebreke qua toekomstige regelgeving rondom de producten die dit C02-neutrale systeem moeten gaan dragen.
Ook in 2023 een vette stijging
Maar hoe beroerd gaat het dan met die verkoop van elektrische auto’s? Laten we eerst eens kijken naar de particuliere markt. In 2021 bedroeg het marktaandeel van volledig elektrische auto’s in de particuliere markt 11%, in 2022 steeg het aandeel naar 26% en vorig jaar was 30% van de nieuw verkochte personenauto’s in de particuliere markt een volledig elektrische auto. Inderdaad, een minder harde stijging, maar wel degelijk een flinke stijging. Op het totaal aantal verkochte auto’s in 2023, 369.791 exemplaren, bedroeg het percentage EV’s 31 procent. In totaal werden er in 2023 113.981 volledig elektrische auto’s geregistreerd, ruim anderhalf keer zoveel als in 2022. Om het in perspectief te plaatsen, in 2014 bedroeg het marktaandeel van EV’s in Nederland vier procent. Zo beroerd gaat het dus niet…
BMW na Tesla grootleverancier
De best verkochte auto in zowel de particuliere als de zakelijke markt is een elektrische auto, de Tesla Model Y. Kijken we naar de snelst stijgende merken in percentage, dan betreft het merken die alleen of voornamelijk in EV’s doen, BYD, Tesla en MG. En nog een opmerkelijke: BMW dat toch bekend staat als ‘belevingsmerk’, is na Tesla in Nederland grootleverancier van elektrische auto’s, met 9.477 exemplaren.
De bal ligt in Den Haag
Dat de grootste stijging vooralsnog wat afvlakt heeft vooral te maken met de onduidelijk koers die de Nederlandse overheid kiest. Er moet een verrekening model komen op basis van gewicht voor de Motor Rijtuigen Belasting (MRB). Als het ‘extra gewicht’ van de accu, van het totaalgewicht wordt gehaald, dan ontstaat er een reële begroting van de MRB. Meer transparantie in de energiekosten helpt zeker ook bij de besluitvorming van consumenten. En een goed toekomstperspectief voor een degelijk energienetwerk draagt eveneens bij. Paniekverhalen dat er op termijn plekken zijn waar geen of te weinig energie voorhanden is, veroorzaakt onrust en uitstelgedrag.
Lagere kosten resulteren in betere verkopen
Daar komt bij dat er nog altijd geen echt betaalbare elektrische auto’s in de aanbieding zijn. Ja, de gemiddelde verkoopprijs van een EV zakt weliswaar, maar niet echt hard. In 2016 kostte een EV gemiddeld ruim € 79.000,-. De gemiddelde prijs in de zakelijke markt bedroeg in dat jaar zelfs € 84.000. Inmiddels ligt de gemiddelde prijs op € 53.000,- , wat nog steeds hoog is. Nieuwkomers, meer concurrentie en de dominante prijzenstrategie van Tesla laten de gemiddelde prijs de komende jaren beslist verder zakken. Maar het moet veel meer komen van een verlaging van productie- en ontwikkelingskosten bij fabrikanten en het gebruik van minder kostbare grondstoffen voor batterijtechnologie. Dat zal uiteindelijk resulteren in beter betaalbare elektrische auto’s, en dus een verdere toename van de verkoop.