Volkswagen heeft de lat hoger gelegd met de introductie van de vernieuwde ID.4 en ID.5 modellen. Deze SUV’s, die in het begin een aardig prominente plek innamen in het elektrische landschap, kregen al snel te maken met hevige concurrentie. De Duitse fabrikant komt nu met een reeks upgrades om de concurrentiepositie te verbeteren.
Meer vermogen
De vernieuwde modellen komen uiteraard in verschillende uitvoeringen, elk met hun eigen set specificaties. De ID.4 Pro en ID.5 Pro en GT-modellen zijn voortaan uitgerust met een elektromotor die een vermogen van 210 kW levert, een toename van maar liefst 60 kW in vergelijking met hun voorgangers. Ook het koppel is sterk toegenomen. Hierdoor lenen deze modellen zich nog beter voor een dynamische rijstijl. Om dat allemaal goed in de hand te houden, heeft Volkswagen het onderstel en de adaptieve chassiscontrole (DCC) verfijnd.
Iets grotere actieradius
De nieuwe elektrische aandrijflijn heeft ook een aanzienlijke betere efficiëntie. Dit heeft uiteraard tot gevolg dat de actieradius groter is geworden. De gecombineerde WLTP-actieradius van de VW ID.4 met 77 kWh accupakket is daardoor gegroeid tot maximaal 550 kilometer. De VW ID.5 kan met diezelfde accu voortaan maximaal 556 kilometer afleggen op een acculading.
Hogere laadsnelheid
De DC-laadsnelheid is verhoogd van 135 naar 175 kW voor de vierwielaangedreven modellen. Dit betekent dat deze auto’s in ongeveer 10 minuten genoeg energie kunnen opnemen voor een extra 178 kilometer. De Pure-versie met de kleinere accu heeft ook een hogere laadsnelheid, al is die verbetering tot maximaal 115 kW slechts 5 kW.
Software en infotainment ook verbeterd
Volkswagen heeft de kritiek op eerdere softwareproblemen serieus genomen. De nieuwe generatie infotainmentsystemen in de vernieuwde ID.4 en ID.5 modellen moet een gamechanger worden. Vooral het feit dat het navigatiesysteem nu automatisch de eventuele laadpauzes in de routeplanning op kan nemen, is een zeer nuttige verbetering. Maar ook de menustructuur van het infotainmentsysteem, dat een scherm van 12,9 inch heeft, is verbeterd. Het systeem heeft ook een reeks nieuwe en verbeterde functies, waaronder een accuratere IDA-spraakassistent, zodat de cockpit een waar controlecentrum is geworden.
Concurrentiepositie
In een markt die al behoorlijk verzadigd is met sterke concurrenten, en dan hebben we het niet alleen over Tesla en BYD, maar bijvoorbeeld ook over Renault, Nissan en binnenkort ook Peugeot, zet Volkswagen een meer dan noodzakelijke stap. De technologische verbeteringen, met name op het gebied van software, zijn ook zeker nuttig. De vraag blijft echter of dit allemaal wel voldoende is om kopers aan te trekken. De doorgaans behoorlijk trouwe Volkswagen-kopers worden immers aan alle kanten verlokt met minstens zo aantrekkelijke aanbiedingen.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com