Waar je vroeger maar een heel beperkte keuze had, als je een elektrische auto mocht uitzoeken, kun je nu alle kanten op. Er zijn nu niet alleen SUV’s maar ook cross-overs, hatchbacks, coupés, sedans en stationwagens. Wat die stationwagens betreft, was MG de eerste. Er volgen er nu meer, waaronder de Volkswagen ID.7 Tourer.
Elektrische stationwagens
De MG5, want dat is die elektrische stationwagen van MG, krijgt binnenkort trouwens concurrentie in de vorm van de Peugeot e-308 SW en de Opel Astra Sports Tourer Electric. In een veel hoger segment is er nog de uiterst fraaie Nio ET5 Touring. Dat is overigens meer een shooting brake. Maar er komt nog een elektrische stationwagen in dat segment aan, de Volkswagen ID.7 Tourer. Qua wielbasis een fractie groter dan de Nio, en qua binnenruimte waarschijnlijk nóg iets groter.
Even groot als de sedan
Omdat Volkswagen ons alleen trakteerde op een tweetal foto’s en bijzonder weinig informatie hebben we aan de hand van het zijaanzicht de lengte van de Tourer en de gewone ID.7 sedan vergeleken. Die zijn nagenoeg even lang, zodat de VW ID.7 Tour een wielbasis van 2,97 meter heeft en ongeveer 4,96 meter lang wordt. Uiteraard beschikt hij ook over vijf zitplaatsen. Verder heeft Volkswagen ook vermeld dat de ID.7 Tourer een bagagevolume van maximaal 545 liter heeft, en met neergeklapte achterbank 1.714 liter. Daarmee is de bagageruimte (onder de hoedenplank) overigens behoorlijk wat kleiner dan die van de laatste generatie van de Passat Variant.
Andere naam
Nu we het toch over de Passat Variant hebben: het zal je opgevallen zijn dat de stationwagen van de ID.7 ‘Tourer’ gaat heten. Volkswagen heeft dus besloten om bij de ID-modellen een nieuwe naamvoering door te voeren. De bestelbus heet al ‘Buzz’ in plaats van Transporter, en een stationwagen gaat dus ‘Tourer’ heten. We mogen overigens verwachten dat dit de enige stationwagen in de ID-serie gaat worden. Tenzij er natuurlijk een VW ID.3 Tourer op de proppen komt maar daar is voorlopig geen sprake van.
Aandrijving en actieradius
De verwachting is dat het model zal worden uitgerust met dezelfde accu als de sedan, dus met een capaciteit van 77 kWh. Dat zal ook voor de elektromotor het geval zijn. Die heeft dan een vermogen van 210 kW (286 pk. Volkswagen schat de actieradius op 580 kilometer, enige tientallen kilometers minder dan de sedan. Het ontwerp van de Tourer is weliswaar bijzonder gestroomlijnd, met een Cw-waarde van 0,242. Maar die is iets hoger aan die van de ID.7 sedan, wat dus resulteert in een iets kleinere actieradius. Dit laat ook goed zien hoe belangrijk aerodynamica voor de actieradius is. Net als bij de sedan zal de laadsnelheid aan de DC-lader maximaal 175 kW zijn, waarmee de accu in ongeveer 30 minuten tot 80% kan worden opgeladen.
Hoewel de exacte datum van de marktintroductie nog niet bekend is, verwachten we (met enig enthousiasme) dat de ID.7 Tourer in het eerste kwartaal van volgend jaar in de showrooms zal verschijnen.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com