De Ford Explorer, een icoon in de Verenigde Staten, is nu ook beschikbaar als een compactere en volledig elektrische variant voor de Europese markt. Deze elektrische Ford Explorer is een krachtige, ruime en praktische SUV met een actieradius van tot iets meer dan 600 kilometer. Bestellen is nu mogelijk, met levering vanaf september 2024.
Een compacte reus met een vleugje nostalgie
De Europese Ford Explorer is gebaseerd op de Amerikaanse versie, maar is compacter gemaakt om beter te passen bij de Europese wegen en parkeerplaatsen. Hij is als een volledig elektrische auto ontwikkeld, waarbij Ford gebruik maakt van de technologie van Volkswagen. De elektrische Ford Explorer staat namelijk op VW’s MEB-platform. De strakke lijnen, LED-verlichting en 17 inch lichtmetalen velgen geven de auto een moderne en dynamische uitstraling, die nog steeds een beetje doet denken aan de ‘Amerikaanse’ Explorer. De optionele panoramische dakruit creëert een gevoel van ruimte en licht in het interieur. Met een lengte van 4,77 meter, een breedte van 2 meter en een hoogte van 1,74 meter biedt de Explorer meer dan voldoende plaats aan 5 personen en hun bagage.
Standard Range en Extended Range
De Ford Explorer zal wat betreft de accu leverbaar in twee varianten verkrijgbaar zijn: een Standard Range en een Extended Range. Van die eerste weten we nog niet zo veel, omdat die nog niet besteld kan worden. Deze variant heeft hoogstwaarschijnlijk één elektromotor en een 52 of 58 kWh accupakket, dat de Explorer een actieradius van ongeveer 350 kilometer geeft. Van de Extended Range van de Ford Explorer weten we wel alles. Deze is leverbaar in twee configuraties: achterwielaandrijving (RWD) en vierwielaandrijving (AWD)
Achterwielaandrijving (RWD) – het meest efficiënt
De RWD-variant van de Explorer Extended Range is uitgerust met één krachtige elektromotor op de achteras, die 210 kW / 286 pk en 545 Nm koppel levert. De acceleratie van 0 naar 100 km/u bedraagt 6,4 seconden en de topsnelheid is 180 km/u. Met de 77 kWh accu zorgt voor een riante actieradius tot wel 602 kilometer mogelijk. Snelladen gaat met een snelheid van maximaal 135 kW, opladen van 10 tot 80% duurt circa 28 minuten
Vierwielaandrijving (AWD) – kracht en grip voor alle omstandigheden
De AWD-variant van de Explorer is uitgerust met twee elektromotoren, één op de vooras en één op de achteras. Deze zorgen voor een gecombineerd vermogen van 250 kW / 340 pk en een koppel van 545 Nm, wat resulteert in een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 5,3 seconden. Ook hier is de topsnelheid 180 km/u en de actieradius met de 79 kWh accu bedraagt ongeveer 550 kilometer. Opladen aan de DC-snellader gaat met een maximale snelheid van 185 kWh en het opladen van 10-80% neemt ongeveer 26 minuten in beslag. De AWD-variant is perfect voor wie extra kracht en grip nodig heeft, bijvoorbeeld voor het trekken van een aanhanger of het rijden op onverharde wegen.
Klaar voor de toekomst
De Ford Explorer is standaard uitgerust met de nieuwste technologieën, waaronder een geavanceerd infotainmentsysteem met Apple CarPlay en Android Auto, een adaptieve cruisecontrol en een uitgebreid pakket veiligheidssystemen. De auto is ook voorbereid op snelladen, waardoor de batterij in korte tijd kan worden opgeladen.
Levering vanaf september
Je kunt de € 45.950 (vanafprijs) kostende Ford Explorer Extended Range nu al bestellen, met levering vanaf september 2024. De goedkopere Standard Range, met een prijs vanaf € 41.450,-, kan waarschijnlijk over enkele maanden besteld worden. Daarvan zijn de eerste leveringen gepland voor het eerste kwartaal van 2025. Beide varianten komen – uiteraard afhankelijk van de gekozen opties en dergelijke – in aanmerking voor de SEPP-subsidie.