Toekomst van Fisker Inc wordt nu toch een beetje onzeker

Fisker Inc, bekend om zijn toch best wel innovatieve bijdrages aan de elektrische voertuigenmarkt, zoals de vorig jaar in productie genomen Fisker Ocean, staat voor een aantal stevige uitdagingen. De recente financiële rapportages en bedrijfsontwikkelingen wijzen namelijk op mogelijke moeilijke tijden voor het bedrijf.

Penibele financiële situatie

Fisker’s financiële resultaten van het vierde kwartaal en het gehele fiscale jaar 2023 laten zien dat het bedrijf in een precaire situatie verkeert. De onthullingen over de financiële gezondheid van het bedrijf hebben geleid tot een ‘going concern’ waarschuwing, wat vragen oproept over het vermogen van Fisker om als een doorlopende onderneming te blijven functioneren. Deze waarschuwing heeft een directe impact gehad op de aandelenkoers, die aanzienlijke schommelingen heeft ervaren, waardoor de financiële stabiliteit van het bedrijf verder onder druk komt te staan.

Ook uitdagingen bij productie en leveringen

Ook op het gebied van productie en leveringen kampt Fisker met diverse uitdagingen. Het bedrijf heeft zijn productiedoelen en leveringsschema’s aangepast, die als gevolg van diverse operationele en externe factoren. Deze aanpassingen zijn indicatief voor de bredere problemen waarmee het bedrijf geconfronteerd wordt, waaronder supply chain problemen en financiële beperkingen. Samen beïnvloeden die de productiecapaciteit en het vermogen om aan de vraag te voldoen aanzienlijk.

Strategische uitdagingen en mogelijke partner

De strategische uitdagingen voor Fisker zijn aanzienlijk. Het bedrijf heeft onlangs een reeks ontslagen doorgevoerd en ook de indiening van zijn 10-K rapport uitgesteld. Dat wijst toch wel op de nodige interne problemen en dit maakt mogelijk een heroverweging van de bedrijfsstrategie noodzakelijk.

Bovendien heeft Fisker de noodzaak uitgesproken voor een sterke partner uit de automobielindustrie om stabiliteit te brengen en de toekomstige groei te ondersteunen. Deze stap schijnt voor Fisker zelfs essentieel te zijn om zijn operationele capaciteiten te verbeteren en zijn positie in de competitieve EV-markt te handhaven.

Toekomst enigszins ongewis

Ondanks de huidige uitdagingen, wil Fisker zich blijven inzetten voor zijn missie, en die is om innovatieve en duurzame elektrische voertuigen te ontwikkelen. Het management van Fisker heeft weliswaar zijn zorgen uitgesproken over het voortbestaan van het bedrijf, maar blijft ook gefocust op het zoeken naar strategische oplossingen en partnerships die de financiële gezondheid en operationele capaciteit van het bedrijf kunnen verbeteren.

Maar de toekomst van Fisker is dus allesbehalve zeker, en hangt dus sterk af van het succes van deze strategieën, en ook van het vermogen van het bedrijf om zich aan te passen aan de snel veranderende marktomstandigheden.

Situatie is niet uniek

De situatie waarin Fisker Inc zich bevindt, is allesbehalve uniek. Niet alleen omdat oprichter Henrik Fisker al eerder een bedrijf heeft opgericht dat het uiteindelijk niet gered heeft. Denk ook aan de perikelen rond bijvoorbeeld ElectricBrands, Streetscooter, Sono Motors en Karma Automotive. Ook de toekomst van bedrijven als Rivian en Lucid is allesbehalve zeker.

De uitdagingen waar Fisker mee te kampen heeft, zijn daarom niet meer dan een weerspiegeling van de uitdagingen waar veel bedrijven in deze snelgroeiende maar ook heel competitieve EV-markt mee geconfronteerd worden. Het vermogen van Fisker om deze moeilijke tijden te overwinnen, zal mogelijk niet alleen bepalend zijn voor de toekomst van het bedrijf. Wellicht biedt het ons ook wat meer inzicht in de veerkracht en innovatiekracht binnen de sector.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)