Met een stuk of negen modellen tracht Zeekr de komende jaren stevig voet aan de grond te krijgen in Europa. Dan hebben we het over een jaarproductie van 650.000 stuks. En dus kunnen we stellen dat er wederom een serieuze opponent voor de traditionele Europese merken bij is. Deze X trapt samen met de Zeekr 001 af, en deelt zijn technische basis met de Volvo EX30.
Geen merkhistorie
Nog even iets over de ontstaansgeschiedenis van Zeekr. Er bestaat geen familie Zeekr, evenmin is er een enorme historie. Zeekr vindt zijn oorsprong op de marketingafdeling van Geely. Inderdaad, het Geely van Volvo, Lynk & Co, Polestar, Lotus, Smart en onder andere het nieuwe Galaxy. Overigens lijkt de kans klein dat Galaxy als sub-merk van Geely ook in Europa in de verkoop gaat. Met de genoemde merken, die allemaal inzake marktpositionering en merkbeleving relatief dicht bij elkaar zitten, valt er weinig van de taart meer te verdelen onder nog een (nieuw) merk. Zeekr is dus ‘gecreëerd’ en da’s net iets minder romantisch dan een merk dat bijvoorbeeld in 1885 met de eerste gemotoriseerde driewieler op de markt kwam, of een merk dat in pepermolens deed toen er nog geen auto’s bestonden. Aan de andere kant; de autoliefhebber weet dat ik het dan over Mercedes (destijds Benz geheten) en Peugeot heb. Maar er zijn zo veel meer consumenten die auto’s kopen en niet perse liefhebber zijn, dat er beslist plek is voor een nieuweling als Zeekr.
Technisch overeenkomstig met Smart en Volvo
Goed, de X. Hij deelt zijn technische architectuur met de Volvo EX30 en de Smart #1, met het zogenaamde Sea-platform. Nou zal het de gemiddelde autokoper worst zijn dat het platform van de X de benaming Sea draagt, evenmin zal het bij weinigen enige interesse wekken dat er andere modellen van dezelfde techniek gebruikmaken. Het autojournaille daarentegen vindt het doorgaans hoogst interessant om met die platform technieken te schermen. Dus vooruit, wat zijn de verschillen dan tussen de Smart #1, de Volvo EX30 en deze Zeekr X? Nou, voornamelijk vind je die waar het de prijzen betreft. Van het genoemde drietal concerngenoten staat Zeekr het hoogst in de hiërarchie, Volvo staat onderaan en Smart hangt er met een hoog trendy gehalte min of meer tussenin. Nou heeft Polestar geen auto in dit segment, maar dit Geely-derivaat staat eveneens boven Volvo gepositioneerd met eigenschappen die zich voornamelijk onderscheiden qua dynamiek.
Young Olds, klinkt niet echt lekker
Om nog even in de marketing hoek te blijven, dit zijn tenslotte typische marketingmerken; Volvo is het gezinsmerk, Smart moet de jeugdigen aanspreken, of degene die zich jeugdig voelen en Zeekr zou dan bedoeld zijn voor de zogenaamde young olds. Jonge ouderen, mocht ik daar inmiddels toe behoren, dan voelt het bepaald niet aan als een sympathieke benaming. Nou is het wel zo dat ouderen of jonge ouderen vaak wat meer bestedingsruimte hebben qua euro’s. En laat nou net de Zeekr X de duurste zijn van het drietal. De Volvo EX30 kost 36.795,- euro, de Smart #1 42.395,- euro en de Zeekr X is er vanaf 45.490,- euro. Waarbij het belangrijk is te weten dat de X flink meer lengte (totaal 4,32 meter) biedt, en dus aanmerkelijk meer binnenruimte heeft.
Vooralsnog levert Zeekr de X alleen met een 69 kWh accu, die een rijbereik van zo’n 440 kilometer verzorgt. De EX30 is op sommige markten ook verkrijgbaar met een kleinere accu, maar de kans dat Zeekr dat ook gaat doen lijkt uitgesloten. Zeekr is het premium merk uit de Geely-groep, en daar horen premium prestaties bij. Vandaar dat de X altijd een 22 kW onboard laadsysteem heeft. Aan een DC-lader scoort hij 150 kW. De laadcurve zal vermoedelijk best oké zijn, aangezien de X standaard een warmtepomp heeft. Het in eigen huis ontwikkelde navigatiesysteem is in staat om bij een voorgeprogrammeerde route op het juiste moment snellaadpunten aan te doen. Dat enorme horizontaal geplaatste scherm blinkt uit in afleesbaarheid en eenvoudige bediening. Belangrijke zaken als de bediening van de ramen en ruitenwissers gaan op de conventionele manier.
Wat kan beter?
De Zeekr X weet minder te imponeren met zijn bouwkwaliteit dan de 001. Niet dat er iets mis is met de manier hoe de X in elkaar steekt. Maar voornamelijk aan de onderzijde van het interieur tref je vrij hard plastic aan. Verder had er wat meer isolatie in de wielkuipen mogen zitten, nu dringt er relatief veel bandengeluid het interieur binnen. Vooral de wielophanging van de achteras is met vrij stevige springveren verbonden aan het subframe, hetgeen ook wel logisch is, want met 1960 kilo wagengewicht is de X AWD bepaald geen lichtgewicht. De versie met één motor, en 272 pk in plaats van 428 pk, komt net onder de 1900 kilo uit. Heel prettig is de wijze van regenereren, dat verloopt echt mooi soepel.
Een groot efficiëntie-wonder kun je de X niet noemen. We kwamen tot een gemiddeld verbruik van ruim boven de 20 kWh per 100 gereden kilometers. Dat zou kunnen komen doordat de testauto nog uit de voorserie kwam. De daadwerkelijk productie-auto’s staan op dit moment op de boot naar Europa en daar is wellicht nog het een en ander aan finetuning gedaan. Overall is de X een fraai gebouwde middenklasser. Bepaald geen prijspakker, maar wel een aantrekkelijk vormgegeven model, met een volwassen rijgedrag, nette prestaties en dito service- en garantievoorwaarden. Als je je X altijd volgens schema op de juiste plek zijn service laat ondergaan, ben je verzekerd van tien jaar garantie met een maximum van 200.000 kilometer. Dus voor iedereen die zich zorgen maakt over de betrouwbaarheid van dit soort nieuwe merken, gezien de voorwaarden zit dat bij Zeekr wel goed.
Tekst: Werner Budding
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com