Zo’n beetje alles aan de Zeekr 001 klopt, behalve de prijsstelling. Want 272 extra pk’s voor slechts drie mille, da’s toch verdacht weinig geld, niet waar? Meteen dan maar even de prijzen. De standaard 001 (Long Range RWD), met 272 pk kost 59.490,- euro. Dat betreft dan de versie met één elektromotor, tussen de achterwielen geplaatst.
Wens je liever integrale aandrijving, of ben je liefhebber van veel vermogen, ga dan voor de topversie. Deze heeft twee motoren, van elk 272 pk. Dus een motor voor de achterwielen en een motor voor de voorwielen. In totaal maakt dat 544 pk voor de Performance AWD. Daar vraagt Zeekr in Nederland 62.490,- voor. Altijd doen dus. Zoveel meer vermogen, voor slechts 3000,- euro, en extra veiligheid (tractie) voor diezelfde prijs. Het is een grote vraag waarom Zeekr alleen de kostprijs voor de extra elektromotor door berekent aan de klant, en niet ook een klein beetje van de ‘extra beleving’ in het prijsniveau opneemt. Immers, de auto rijdt toch echt anders; niet alleen is ‘ie fundamenteel sneller, tevens biedt de Performance AWD meer mogelijkheden voor de wintersporters onder ons.
Standaard 22 kW aan AC
En als je dan toch voornemens bent lange ritten te maken met je Zeekr, weet dan dat je aan een DC-lader laadt met maximaal 200 kW. Da’s een keurige waarde. Een meer dan keurige waarde levert de 001 ook aan de AC-lader. Standaard is 22 kW aan een thuislaadpunt mogelijk. Dan moet daar je meterkast in je huis wel op zijn toegerust. Dergelijke laadsnelheden zijn zonder meer premium te noemen. En premium is precies wat Zeekr denkt te zijn. Nou is het predicaat premium meer dan ‘snelladen’ en een interieur dat is opgebouwd uit mooie materialen. Overigens, met dat laatste maakt de 001 serieus indruk. Er zijn nergens reststoffen van dierlijke producten te vinden, behalve op het stuurwiel. Ee stuur voelt uiteindelijk het fijnst aan als het van leder is vervaardigd. Je moet maar zo denken, een stuur heb je telkens in de hand, op een ‘leer-achtig’ dashboard kijk je alleen maar neer. De rest van het interieur heeft prachtige materialen die doen lijken op leer en hier en daar alcantara. Werkelijk prachtig. Zoals ook de knoppen en de versierselen op het dashboard schitterend in elkaar passen. Bovendien is de pasvorm van een dusdanig kwaliteitsniveau waar Franse en Italiaanse autofabrikanten alleen maar mogen dromen. Stap in de 001 en laat je verbazen. De stoelen zitten bijzonder goed, zijn perfect verstelbaar, en in de duurste versie voorzien van massage en klimaatcontrole.
Geen enorme bagageruimte
Dat premium gevoel ervaar je ook tijdens de bediening van het enorme display. Alles is logisch vindbaar in het menu. Eenvoudige zaken als de bediening van de ramen en ruitenwissers zitten op de plek waar deze horen, dus niet in het digitale menu verstopt. Aan ruimte geen gebrek. Al is de bagageruimte niet reusachtig groot voor een auto van 4,96 meter. Deze meet officieel 539 liter, maar oogt minder groot. De leuning van de achterbank is in de Privilege elektrisch verstelbaar. Staat de bestuurderstoel in de voorste stand, dan lukt het je niet op de achterbank je voeten onder de voorstoel te krijgen. Overigens is die laagste stand van de voorstoelen niet extreem laag. Maar daar zullen alleen de aller langste onder ons last van hebben.
De Zeekr 001 Privilege AWD kost 67.490,- euro, is altijd met twee elektromotoren en dus 544 pk uitgerust. Bovendien heeft die versie naast lekkernijen als massagefunctie een wielophanging met luchtvering. Die luchtvering creëert een fijne balans in het rijgedrag. Je kunt naar wens die versie flink wat centimeters in hoogte verstellen, zodat onverharde wegen ook kinderlijk eenvoudige zijn te nemen. Voor wie heel avontuurlijk is, de 001 Privilege kan door een maximaal 45 centimeter diepe rivier rijden, zonder dat de inzittenden natte voeten krijgen. Oftewel, de AWD variant van de 001 heeft enigszins offroad eigenschappen. Het zegt eigenlijk best wat over de veelzijdigheid van het karakter van de 001; licht sportief, avontuurlijk en afdoende comfortabel.
001 FR: 2,09 sec naar 100 km/h
Als je een beetje geduld hebt, zou je kunnen gaan voor de 001 FR, die het tot 1265 pk schopt en daarmee volgens Zeekr de snelste productie auto ter wereld is. Kopen? Da’s wat lastig. De homologatie voor Europa is nog niet op orde. Zeekr zegt niet te weten of dit lukt. Maar indrukwekkend snel is de FR wel: 0 naar 100 km/k lukt in 2,09 seconden en hij redt het uiteindelijk tot 280 km/h. Bijzonder is het feit dat de 001 FR een 800 Volt laadsysteem heeft. Hetgeen in dit geval niet zo veel met laden te maken heeft, als wel met een razendsnelle ‘uitgifte’ van de energie, waardoor er zulke imponerende prestaties mogelijk zijn.
Of het design van de 001 echt houdbaar is, zal de tijd leren. De auto ziet er wel strak uit, met mooie details en zoals je gezegd een fijne afwerking. Hij maakt indruk met puike rijkwaliteiten, een nette actieradius van om en nabij de 600 kilometer (elke 001 heeft een 100 kWh batterij) en eigenlijk ook gewoon een heel realistische prijs. Zeekr zelf zegt Porsche in het vizier te hebben. Dat lijkt voor een nieuwkomer, zonder (race) historie wat ‘hoog over’, maar de gelimiteerde productie van de FR met zijn dik 1200 pk, een specifieke China-variant met een 140 kWh accu (rijbereik van zo’n 900 km) geeft wel aan dat dit een autofabrikant is waar we serieus rekening mee moeten gaan houden. Komt nog bij dat Zeekr tien jaar garantie geeft op de producten. Zekerheid bij Zeekr dus.
Tekst: Werner Budding
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com