Test: Mini Countryman SE: geslaagde evolutie van een icoon

De Mini Countryman, het grootste model van Mini, stapt zijn derde generatie binnen met een opmerkelijke transformatie die hem zowel ruimer als milieuvriendelijker maakt. De nieuwste editie van het iconische voertuig, die de elektrische revolutie met stijl omarmt, heeft mij, net als velen anderen, positief verrast.

Een ode aan innovatie en stijl

Vanaf het eerste gezicht is duidelijk dat de nieuwe Countryman trouw blijft aan het onmiskenbare Mini-design, maar dan met subtiele updates die hem fris en modern maken. Ondanks zijn aanzienlijke groei in afmetingen – zes centimeter in hoogte en dertien centimeter in lengte – behoudt de Countryman zijn iconische Mini-charme, nu verrijkt met de nieuwste technologieën. Het herontworpen exterieur is een geslaagde mix van robuustheid en elegantie. Details zoals de nieuwe achthoekige grille, de verticale LED-lichtclusters aan de achterzijde, het contrasterende dak en de heldere LED-koplampen zonder chromen omlijsting, versterken de stijlvolle verschijning van de nieuwe Countryman.

Meer ruimte, meer comfort, meer dan ooit een familieauto

De nieuwe generatie Countryman is niet alleen qua uiterlijk geëvolueerd, maar ook in ruimte aanzienlijk gegroeid. Met afmetingen die hem in de buurt brengen van een middenklasse SUV, biedt de Countryman nu verrassend veel been- én hoofdruimte, zowel voorin als achterin. Dit maakt hem ideaal voor gezinnen die op zoek zijn naar een veelzijdige auto die zowel in de stad als op lange ritten comfort biedt. De bagageruimte, variërend van 460 tot 1.450 liter met neergeklapte achterbank, laat ook niets te wensen over. Hoewel een frunk ontbreekt, is er een handige opbergplek onder de dubbele bodem van de bagageruimte voor de laadkabels. De Countryman heeft indrukwekkend aan formaat gewonnen, zowel van buiten als van binnen – en daarover zal niemand klagen.

Innovatie van binnen

Het interieur van de Mini Countryman springt in het oog met het grote ronde OLED-touchscreen, dat een moderne draai geeft aan het klassieke Mini-design. Dit centrale punt regelt een scala aan entertainment- en comfortfuncties, en stelt je in staat de sfeer van het interieur aan te passen aan je humeur. Een bijzondere functie is de mogelijkheid om via de Mini App een persoonlijke achtergrond voor het scherm in te stellen, en zelfs te ‘scratchen’ op muziek van Spotify, een primeur voor mij. Met het commando “Hey MINI” wordt het bedienen van diverse functies vereenvoudigd. Deze Persoonlijke MINI Assistent optimaliseert routine taken, zoals het automatisch openen van het raam bij het binnenrijden van een parkeergarage, op basis van GPS-data.

Geavanceerde assistentiesystemen zijn ook aan boord. Naast automatische Active Cruise Control, ondersteunt de Steering en Lane Assistant, deel van het Driving Assistant Plus pakket, bij het handhaven van de rijstrook. Voor het eerst in dit model omvat de optionele Driving Assistant Professional Level 2 assistentiesystemen voor gedeeltelijk autonoom rijden, waarmee veilig van rijstrook gewisseld kan worden bij snelheden tot 60 km/u, alhoewel aandachtig blijven vereist is.

Rijden met plezier: de essentie van Mini behouden

Op de weg bewijst de Countryman SE ALL4 trouw te blijven aan zijn Mini-genen. Het onderstel nodigt uit tot spelen, terwijl het accupakket laag in de auto voor een stabiele wegligging zorgt. De SE ALL4 biedt een balans tussen sportiviteit en comfort, met een directe besturing en een onderstel dat voldoende stevig is om het dynamische karakter van de auto te benadrukken zonder in te boeten op rijcomfort. De Mini Countryman deelt zijn technologie en elektrische aandrijflijnen met de BMW iX1 en iX2. Het basismodel ‘E’ is uitgerust met een krachtige elektromotor op de voorwielen, die 150 kW (204 pk) en 250 Nm levert, waarmee de auto in slechts 8,6 seconden van 0 naar 100 km/u kan accelereren. De SE-versie beschikt over twee motoren, één op elke as, die samen 230 kW (313 pk) en 494 Nm produceren, waardoor deze versie in slechts 5,6 seconden de 100 km/u bereikt. Beide uitvoeringen zijn voorzien van een 66,5 kWh accu, met een effectief bruikbare capaciteit van 64,6 kWh, wat resulteert in een bereik van maximaal 462 km voor het model E en 432 km voor het krachtigere SE-model. In het geval dat de accu leeg is, biedt het voertuig een maximale laadcapaciteit van 130 kW, wat betekent dat het ongeveer een half uur duurt om de accu van 10% tot 80% op te laden.

Prijzen Mini Countryman E/SE 2024

De Mini Countryman betreedt de Nederlandse markt met een elektrische instapversie, de ‘E’, geprijsd vanaf €43.990. Dit voorwielaangedreven model kwalificeert zich nog voor de SEPP-subsidie. De vierwielaangedreven variant, de Countryman SE, die wij hebben getest, kent een meerprijs van €5.500 en start vanaf €49.490. Hoewel deze initiële prijs hoog mag lijken, biedt de SE ALL4, in vergelijking met de even krachtige, maar op benzine rijdende JCW-variant, een aanzienlijke besparing. Dit maakt de overstap naar elektrisch rijden zowel milieubewust als economisch aantrekkelijk. De nieuwe elektrische Countryman combineert rijplezier, stijl en duurzaamheid op een manier die zowel trouw blijft aan het Mini-erfgoed als een significante stap voorwaarts markeert in de wereld van elektrisch rijden. Bravo, Mini, bravo!


Tekst: Marc Verweij

1200 800 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)