Of je nu wel of niet fan van Tesla bent, het Amerikaanse bedrijf is eenmaal pionier op het gebied van elektrische voertuigen. En Tesla overweegt nu een opmerkelijke stap. Het bedrijf schijnt namelijk in gesprek te met andere autofabrikanten over het licenseren van Tesla’s geavanceerde ‘Full Self Driving’ (FSD) technologie.
Tesla’s ‘Full Self Driving’ technologie
Deze ontwikkeling zou een aanzienlijke verschuiving kunnen betekenen in de dynamiek van de automarkt, waarbij Tesla’s technologie in een bredere markt beschikbaar wordt gemaakt. De ‘Full Self Driving’ technologie van Tesla is een van de meest geavanceerde autonome rijsystemen op de markt.
Het systeem maakt gebruik van een combinatie van sensoren, camera’s en geavanceerde algoritmen om een voertuig volledig autonoom te laten rijden. Tesla heeft de technologie in de loop der jaren verfijnd en verbeterd, met regelmatige software-updates die nieuwe functies en verbeteringen toevoegen.
Dat wil trouwens niet zeggen dat de technologie onomstreden is. Geen enkel systeem is feilloos en er zijn onderzoeken gaande naar talloze ongelukken waarbij Tesla’s FSD zou zijn geactiveerd. Dat wil overigens absoluut niet zeggen dat FSD ook de oorzaak van die ongelukken is.
Licentie
De mogelijke licentieovereenkomst zou autofabrikanten toegang geven tot deze technologie, waardoor ze hun eigen voertuigen kunnen uitrusten met Tesla’s autonome rijsysteem. Het zou hierbij om zowel de hardware als de software gaan. Hoewel de specifieke details van de mogelijke overeenkomst nog niet bekend zijn, zou dit een belangrijke stap kunnen zijn in de bredere adoptie van autonome rijtechnologie.
“Tesla is in gesprek met andere autofabrikanten over het licenseren van onze FSD-software”, bevestigde Elon Musk, CEO van Tesla, in een recente verklaring. Hoewel hij geen specifieke namen noemde, gaf hij aan dat er “sterke interesse” is vanuit de industrie.
Deze stap van Tesla is niet ongekend in de auto-industrie. Autofabrikanten hebben in het verleden vaker technologieën en platformen gedeeld om kosten te besparen en de ontwikkeling te versnellen. Zo heeft Geely aangegeven dat men het SEA-platform in licentie aan andere fabrikanten zou willen geven, gaat Ford auto’s op het MEB-platform van Volkswagen bouwen en gaat Lucid Motors aandrijflijnen aan Aston Martin leveren.
Uitdagingen
Echter, de mogelijke licentie van Tesla’s FSD-technologie zou een van de eerste keren zijn dat een dergelijke geavanceerde autonome rijtechnologie op deze manier wordt gedeeld. Het delen van de FSD-technologie zou ook aanzienlijke technische uitdagingen met zich meebrengen. Het integreren van het systeem in voertuigen van andere merken zou aanzienlijke aanpassingen vereisen, zowel aan de hardware als aan de software van de voertuigen. Daarnaast zouden er ook juridische en regelgevende kwesties kunnen zijn rond de licentie en het gebruik van autonome rijtechnologie.
Extra inkomsten
Op zakelijk vlak zou de licentieovereenkomst Tesla een nieuwe inkomstenstroom kunnen bieden, terwijl het tegelijkertijd de adoptie van autonome rijtechnologie versnelt. Voor andere autofabrikanten zou toegang tot Tesla’s FSD-technologie een snelle manier kunnen zijn om hun eigen autonome rijcapaciteiten te verbeteren. In een industrie die steeds meer gericht is op elektrificatie en autonomie, zou de mogelijke licentie van Tesla’s FSD-technologie een belangrijke stap kunnen zijn. Het zou niet alleen de positie van Tesla als technologieleider in de auto-industrie kunnen versterken, maar ook de weg kunnen effenen voor een bredere adoptie van autonome rijtechnologie.