De Tesla Model Y is eigenlijk niet meer weg te denken uit de top van verkoopranglijsten, zowel op internationaal vlak als in Nederland. Deze compacte SUV heeft zich ontpopt als een ware bestseller, zowel in de Verenigde Staten, Europa als China. In Nederland is de Model Y zelfs regelmatig de meest verkochte auto van het kwartaal.
Prijsverlaging
Deze best wel indrukwekkende verkoopprestaties worden nu gekoppeld aan een significante prijsverlaging. Tesla heeft namelijk aangekondigd dat de startprijs van de Model Y in Nederland is aangepast naar € 44.990,-. Deze prijsaanpassing is naar eigen zeggen het resultaat van Tesla’s voortdurende streven naar productverbetering door innovatieve engineering- en productieprocessen. Het bedrijf heeft zijn capaciteit om hoogwaardige voertuigen te produceren tegen lagere kosten verder geoptimaliseerd, waardoor de Model Y nu betaalbaarder is dan ooit.
Subsidie nu ook mogelijk
Deze prijsverlaging heeft een directe invloed op de subsidiemogelijkheden voor Nederlandse consumenten. Met de nieuwe prijs komt de Model Y – net als eerder de Model 3 – namelijk in aanmerking voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP), wat betekent dat particuliere kopers nog eens € 2.950,- extra van de prijs kunnen aftrekken. Dit brengt de effectieve aanschafprijs op een zeer aantrekkelijk niveau, waardoor elektrisch rijden toegankelijker wordt voor een breder publiek.
Compleet, en met prima specificaties
De elektrische auto’s van Tesla Model Y staat bekend om zijn indrukwekkende technische specificaties. Nu hebben we hier natuurlijk wel over het instapmodel van de Model Y, waarvan de specificaties iets bescheidener zijn. Dat geldt dan eigenlijk alleen voor het, de Tesla Model Y RWD is namelijk uitgerust met een 60 kWh accupakket. Qua vermogen kom je absoluut niets tekort, de elektromotor die de achterwielen aandrijft levert namelijk een vermogen van 347 pk met een koppel van 420 Nm. Dat 60 kWh accupakket geeft deze Tesla Model Y een respectabele actieradius van 455 kilometer volgens de WLTP-norm.
De standaarduitrusting is zoals we van Tesla gewend zijn behoorlijk compleet, en omvat onder meer een premium audiosysteem met 14 luidsprekers, adaptieve cruise control, een 360-gradencamera, keyless entry en start, LED-verlichting rondom, kunstleren bekleding, climate control met twee zones en 19 inch lichtmetalen velgen.
Nog steeds subsidie beschikbaar
De beschikbaarheid van subsidies voor de aanschaf van elektrische voertuigen kan uiteraard een belangrijk aspect voor de potentiële kopers zijn. Volgens recente gegevens van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) is er nog ruim 31 miljoen euro beschikbaar in de SEPP-subsidiepot. Nu de prijsverlaging de Model Y binnen het bereik van deze regeling brengt, verwachten we dat de verkopen van de Tesla Model Y de komende maanden nog wel een boost zal krijgen.
Alleen subsidie in de standaardconfiguratie
Uiteraard is het toekennen van de SEPP-subsidie wel gebonden aan bepaalde voorwaarden. Een daarvan is de aanschafprijs. Voor nieuwe elektrische auto’s is die maximaal 45.000 euro. Daar zit de Tesla Model Y dus maar nét onder. Dat betekent dat de kopers die voor subsidie in aanmerking willen komen, zich aan de standaardconfiguratie moeten houden. Extra opties zoals metallic lak, een trekhaak, een zwart met wit interieur of de geavanceerde Autopilot maken de auto meteen een stuk duurder en dan is het einde subsidie.
De prijzen van de meer geavanceerde en duurdere Model Y Long Range en Model Y Performance modellen blijven ongewijzigd.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com