De Japan Mobility Show 2023, eind deze maand, is het podium waar Suzuki de wereld kennis wil laten maken met zijn nieuwste creatie: de eWX Concept. Dit elektrische voertuig belooft een frisse wind door de stedelijke mobiliteit te laten waaien. Of die Suzuki eWX ook hier op de markt komt, dat is nog maar de vraag.
De eWX is slechts een van de vele concepten die Suzuki presenteert op de Japan Mobility Show. Het bedrijf toont hiermee zijn toewijding aan duurzame mobiliteit en de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Andere concepten die werden gepresenteerd zijn onder meer de eVX en een geheel nieuwe versie van de Swift.
Elektrische kei car
Met een lengte van 3,4 meter, een breedte van 1,48 meter en een hoogte van 1,62 meter, is de eWX een compact voertuigje dat zich richt op de stedelijke omgeving. In vergelijking met andere Suzuki-modellen zoals de WagonR en de S-Presso, is de eWX zelfs nog compacter, wat wijst op een specifieke focus op stedelijke mobiliteit.
Met dit formaat past het voertuigje ook precies binnen het formaat van wat in Japan als ‘kei car’ is vastgelegd. De Suzuki eWX is uitgerust met een elektrische aandrijflijn, waarvan Suzuki nog geen details heeft vrijgegeven. Wat wel bekend is, is de actieradius van 230 kilometer (in stadsverkeer?), wat het autootje heel bruikbaar maakt voor dagelijks gebruik in de stad.
Vooral functioneel
Zo’n klein autootje laat weinig ruimte voor een bijzonder design. Het exterieur van de eWX is daarom vooral gericht op functionaliteit, al heeft het wel degelijk een eigen stijl. De C-vormige koplampen en de gesloten grille geven het voertuig een modern uiterlijk. Het voertuig heeft aan de binnen- en buitenzijde ook enkele (subtiele) fluorescerende accenten die daaraan bij moeten dragen.
Interessant concept
Geen compacte hatchback of LEV, de eWX zit er precies tussenin. Daardoor biedt Suzuki met de eWX een geheel eigen benadering van stedelijke mobiliteit. Hoewel het voertuig nog in de conceptfase verkeert, lijkt het erop dat Suzuki zich met de eWX vooral richt op de Japanse markt. Het formaat en de specificaties van de auto maken het een aantrekkelijke optie voor kei car-kopers in Japan die willen overstappen op een elektrisch voertuig.
Er zijn echter nog geen plannen bekendgemaakt voor de introductie van de eWX in andere markten zoals China en India. En of dit autootje naar Europa komt, is natuurlijk ook maar de vraag. Zonder concrete plannen voor een wereldwijde lancering blijft het voertuig voor ons voorlopig niet meer dan een interessant concept.
Er zijn door onder anderen Nissan (Sakura) en Honda (N-Van) trouwens ook elektrische ‘kei cars’ aangekondigd, en ook die zullen waarschijnlijk niet hier op de markt verschijnen. Jammer, aangezien deze ook perfect zijn voor de Europese stedelijke gebieden.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com