Stellantis investeert in Leapmotor en brengt dit merk naar Europa

Een best wel opmerkelijke zet van Stellantis. Dit wereldwijd opererende conglomeraat van bekende automerken heeft een behoorlijke investering gedaan in de Chinese elektrische voertuigfabrikant Leapmotor. Interessant ook, omdat Stellantis de auto’s van dit Chinese merk ook op de Europese markt wil aanbieden.

Tot nu toe beschouwen de Europese merken de Chinese merken als een bedreiging voor de Europese markt. Dit ondanks het feit dat de Europese, Amerikaanse, Japanse en Koreaanse automerken al jarenlang samenwerkingsverbanden in de meest uiteenlopende vormen met de Chinese autofabrikanten hebben.

Veel van de auto’s van Europese merken die in China worden verkocht, worden daar door Chinese fabrikanten gebouwd. De globalisering van de auto-industrie heeft geleid tot een verweven productienetwerk. Zo laten Europese fabrikanten ook wel eens een bepaald model in China bouwen om het ook hier op de markt te brengen. De BMW iX3 is daar een mooi voorbeeld van.

En de Chinese automerken hebben op hun beurt weer plannen om autofabrieken in Europa te bouwen. Bovendien zijn er Chinese autofabrikanten die hier financieel heel wat in de melk te brokkelen hebben. Geely is bijvoorbeeld eigenaar van Volvo Cars én aandeelhouder van Mercedes-Benz.

Verder is de Chinese automarkt enorm, en daarom van groot belang voor de Europese en Amerikaanse automerken. Daarom is het wellicht helemaal niet zo handig om in Europa een importheffing voor in China gebouwde auto’s in te stellen. Niet alleen omdat het mes aan twee kanten snijdt, maar ook omdat het misschien gewoon verstandiger is om samen te werken. If you can’t beat them, join hem, wordt er daarom wel eens gezegd.

Strategische alliantie Stellantis en Leapmotor

Misschien is dat ook de reden dat Stellantis, een concern dat tot nu toe alleen Amerikaanse en Europese merken in de portefeuille heeft, in een Chinees automerk investeert en dit merk ook op de Europese markt wil brengen.

Stellantis, bekend van merken als Peugeot, Citroën, Opel en Fiat, heeft een reputatie opgebouwd als een bedrijf dat innovatie en duurzaamheid vooropstelt. De samenwerking met Leapmotor, een relatieve nieuwkomer op de EV-markt die zich onderscheidt door zijn betaalbare en maar technologisch behoorlijk geavanceerde modellen, lijkt een logische stap in de richting van een toekomst die steeds meer elektrisch is.

De details van de investering zijn indicatief voor de strategische belangen van beide bedrijven. Stellantis heeft niet alleen kapitaal geïnjecteerd in Leapmotor maar dit merk ook toegang tot de Europese markt toegezegd, terwijl Leapmotor haar technologische expertise en productiecapaciteit inbrengt. De joint venture die hieruit voortvloeit, kan worden gezien als een brug tussen Oost en West, waarbij beide partijen hun sterke punten benutten.

“Naarmate de consolidatie onder de competente start-ups van elektrische voertuigen in China vordert, wordt het steeds duidelijker dat een handvol efficiënte en wendbare spelers van de nieuwe generatie EV’s, zoals Leapmotor, de mainstream segmenten in China zullen gaan domineren”, zegt Carlos Tavares, CEO van Stellantis. “We voelen dat dit het perfecte moment is om een leidende rol op ons te nemen in het ondersteunen van de wereldwijde expansieplannen van Leapmotor, een van de meest indrukwekkende nieuwe EV-spelers die een vergelijkbare tech-first, ondernemende mindset heeft als wij. Door deze strategische investering kunnen we een witte vlek in ons business model opvullen en profiteren van Leapmotor’s concurrentievermogen zowel in China als daarbuiten. Ik wil de heer Zhu Jiangming en de teams van beide zijden van onze geweldige bedrijven bedanken voor hun leiderschap en samenwerking bij het creëren van deze nieuwe kans voor ons beiden.”

Leapmotor

Leapmotor richt zich op het midden- tot hoge segment, het grootste en snelst groeiende segment in China. In 2022 leverde Leapmotor ongeveer 111.000 ‘new energy vehicles’ (stekkerauto’s). Op dit moment omvat Leapmotor’s portfolio diverse modellen, waaronder de C11, een SUV, en de T03, een compacte stadsauto. In de komende drie jaar zal het productgamma van Leapmotor naar verwachting het volledige gamma van A- tot E- segmenten afdekken, gebaseerd op één technische architectuur met drie zeer schaalbare platforms met BEV en REV (Range Extender EV) aandrijflijnen.

“Vandaag is een grote mijlpaal in de geschiedenis van Leapmotor, en ik ben verheugd om dit moment samen met de heer Tavares en zijn team mee te maken,” zei Leapmotor oprichter en CEO Zhu Jiangming. “Ontwikkeld met onze in-house, full-suite technologie mogelijkheden, brengt Leapmotor de beste EV’s in zijn klasse op de markt op een meest kosten concurrerende manier. Wij geloven in win-win partnerschappen gevormd door sterke spelers in de snel veranderende omgeving. Door samen te werken met Stellantis zullen we innovatief en creatief blijven in technologie en zakelijke synergieën en zullen we Leapmotor EV’s naar de wereldwijde markt brengen.”

De introductie van Leapmotor op de Europese markt zal de dynamiek ongetwijfeld veranderen en mogelijk ook gevolgen hebben voor de prijsstelling van EV’s. Duidelijk is wel dat Stellantis in ieder geval geen voorstander zal zijn van mogelijke importheffingen.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)