Over het algemeen gaan elektrische auto’s van premium merken gepaard met hoge prijzen. Daarom is de zet van Smart best wel verrassend. Het merk introduceert van de Smart #1 het nieuwe, betaalbare instapmodel Pro met een behoorlijk aantrekkelijk prijskaartje voor een auto in dit segment.
Welk merk is nu wel of niet premium?
Met de komst van zo’n scherp geprijsd instapmodel laait er meteen weer een oude discussie op. Want de term ‘premium’ is nogal beladen in de automobielbranche. Wanneer is een merk een premium merk, en wanneer niet? Veel mensen menen dat alleen merken als Audi, BMW, Jaguar, Mercedes-Benz, Lexus, Mercedes-Benz, Range Rover en eventueel Volvo dit label mogen dragen.
Maar er zijn meer merken die graag aanspraak maken op dit label. DS Automobiles bijvoorbeeld, en ook Smart. En met de komst van elektrische auto’s zijn er ook diverse nieuwe merken bijgekomen die je dit label zou mogen geven. Lucid bijvoorbeeld, en Nio en Zeekr. Laten we ook een merk als Faraday Futures niet vergeten, nu we toch in de hoek van de niches zitten. En, als Cadillac hier weer verkrijgbaar is, dat merk is uiteraard ook premium. En als merken als Maserati ook weer elektrische modellen maken scharen we die hier ook graag onder.
Het nieuwe Smart
Maar ook Smart is ooit opgezet als een jong en fris premium merk. Nu Smart, dat nu een 50/50 joint venture van Daimler en Geely is, een nieuwe start maakt wil dat niet zeggen dat men geen aanspraak meer op het label premium wil maken. Integendeel zelfs. De introductie van de eerste twee nieuwe modellen (de Smart #1 en Smart #3) laten zien dat Smart weer volop ambities heeft. Deze modellen worden gebouwd op Geely’s SEA-platform en bevatten dezelfde aandrijflijn en andere technologie als de aangekondigde Volvo EX30 en Zeekr X. Combineer dat met een hoogwaardig design en afwerking en een complete uitrusting en Smart is weer helemaal terug.
Smart #1 Pro instapmodel
Maar ook een auto in zo’n hoger segment moet je aan de man (of vrouw) zien te brengen en daar kan een scherper geprijsd instapmodel bij helpen. En dat is het geval met de Smart #1 Pro. Het voornaamste verschil – behalve de veel scherpere vanafprijs van €37.395 – met de duurdere varianten is de kleinere en goedkopere accu. Men heeft gekozen voor een De lithium-ijzerfosfaat (LFP) accu met een capaciteit van 49 kWh.
Actieradius is meestal ruim voldoende
Met die capaciteit is een gecombineerde WLTP-actieradius van maximaal 310 kilometer mogelijk. Wie veel in de stad rijdt en zijn rechtervoet goed weet te doseren, kan er nog aardig wat meer kilometers uithalen. Die accucapaciteit is in de meeste gevallen dus meer dan voldoende. En mocht het tijdens een lange rit niet toereikend zijn: met een DC-laadsnelheid van 130 kW is de auto in minder dan 30 minuten weer opgeladen tot 80 procent SoC.
Qua vermogen doe je met de Smart #1 Pro geen enkele concessie. De elektromotor die de achterwielen aandrijft levert nog steeds 200 kW zodat een (zeer) vlotte rijstijl geen enkel probleem is.
Best wel compleet uitgevoerd
Ook wat betreft de uitrusting is er weinig reden tot klagen. De Smart #1 Pro bewijst dat luxe en betaalbaarheid best wel hand in hand kunnen gaan. De #1 Pro is uitgerust met een halo-panoramadak, kunstlederen bekleding, en sfeerverlichting met 64 instelbare kleuren. Ook aan comfort is gedacht: gescheiden automatische klimaatregeling en elektrisch verwarmde stoelen zijn standaard. Aan de buitenkant maken de 19-inch aluminium velgen en CyberSparks LED-koplampen het plaatje compleet.
Zoals Dirk Adelmann, CEO van Smart Europe, het mooi weet te verwoorden: “De #1 Pro is een auto voor milieubewuste stadsbewoners en woon-werk reizigers, die kiezen voor premiumkwaliteit en volledig elektrisch rijden.”
Andere varianten van de Smart #1
Het nieuwe instapmodel maakt de hoeveelheid keuzes met betrekking tot de uitvoeringsvarianten van de Smart#1 productportfolio behoorlijk omvangrijk. Boven de Pro kun je de Smart #1 krijgen in de Pro+, Premium en Pulse uitvoering. Deze hebben alle een 64 kWh accu, een 200 kW aandrijflijn, achterwielaandrijving en een actieradius van 420-440 kilometer.
Daarboven is nog de snellere Smart #1 Brabus met eveneens een 64 kWh accupakket, maar dan met een vermogen van 315 kW, vierwielaandrijving en een actieradius van 400 kilometer. Verder is er nog de Smart #1 Launch Edition. Deze tijdelijke editie heeft ook een 200 kW motor en een 64 kWh accu. Naar verwachting komt de Smart #1 begin 2024 op de markt. Het is nog niet bekend welke uitvoeringen wel/niet beschikbaar zijn bij de marktintroductie.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com