Skoda heeft alvast een glimp vrijgegeven van haar nieuwe, betaalbaar geprijsde elektrische SUV, gedoopt als de Epiq, voor slechts 25.000 euro. Dit model, dat dient als de Skoda-equivalent van de VW ID.2 X, belichaamt de nieuwste evoluties in Skoda’s designfilosofie.
Voordat Skoda de details van deze elektrische SUV onthulde, speculeerden velen over de lancering van de Skoda Elroq, gepositioneerd net onder de bekende Enyaq in het MEB-modelgamma. Tot verrassing van velen introduceerde Skoda echter de Epiq als een blik op de toekomstige compacte SUV. Met een lengte van 4,10 meter voor de designstudie, en een verwachte lancering van de productieversie onder dezelfde naam in 2025, benadrukt Skoda het ruime interieur en de bagagecapaciteit tot 490 liter van de Epiq. Voor nu blijft Skoda terughoudend met het delen van technische specificaties, behalve dat het voertuig een actieradius van meer dan 400 kilometer zal hebben, naast zijn compacte afmetingen en bagagevolume.
4,10 meter lang, ruim 400 km actieradius en tot 490 liter bagageruimte
De technische innovaties van de Epiq zijn afgeleid van de VW ID.2, die gebaseerd is op de meest recente ontwikkelingen van het modulaire elektrische aandrijvingsplatform (MEB), met een verschuiving naar voorwielaandrijving. Gezien de belofte van VW voor een bereik van tot 450 kilometer in de ID.2all studie, lijkt een actieradius van “meer dan 400 kilometer” haalbaar voor de hogere SUV variant.
Niettemin is het onwaarschijnlijk dat zowel VW als Skoda een actieradius van 400 kilometer kunnen bieden voor de genoemde prijs van 25.000 euro, voornamelijk vanwege de gespeculeerde inzet van een 60 kWh NMC-batterij in de 450-kilometer versie van het VW-concept. Voor de Epiq wordt een goedkopere LFP-batterij met een vermoedelijke capaciteit van rond de 40 kWh verwacht.
Breek met het verleden
Skoda’s nieuwe ontwerp breekt met het verleden, dat nog sterk leunde op designelementen van voertuigen met verbrandingsmotoren, zoals de prominente grille van de Enyaq. De Epiq omarmt volledig de nieuwe “Modern Solid” ontwerptaal, zowel intern als extern, waarbij slimme functionaliteit en praktische bruikbaarheid worden gecombineerd met aantrekkelijke nieuwe vormen en een focus op duurzaamheid, aldus Oliver Stefani, Hoofd van Skoda Design. De productie van de VW ID.2 kleine auto vindt plaats naast de Cupra Raval in de Seat-fabriek in Martorell, terwijl de Epiq vermoedelijk geproduceerd zal worden in de Spaanse VW-fabriek in Pamplona, samen met de crossover-versie van de ID.2, de ID.2 X. Gedetailleerde technische specificaties voor alle modellen blijven in afwachting.
De Epiq kenmerkt zich door een ‘sculpturale motorkap’ en Skoda-belettering in plaats van het traditionele logo. Het moderne Tech-Deck Face in glanzend zwart dient als een nieuwe interpretatie van de klassieke Škoda-grille en biedt ruimte aan elektronische componenten zoals de afstandsradar en voorcamera. Dit wordt gecomplementeerd door T-vormige LED-dagrijverlichting en richtingaanwijzers, met de hoofdkoplampen in een lagere positie en een opvallende voorbumper en spoiler.
Skoda CEO Klaus Zellmer benadrukt dat de Epiq een grote waarde zal bieden voor zijn prijs, met een ruim interieur en compacte afmetingen. Het doel is om het portfolio van elektrische voertuigen uit te breiden naar dit populaire segment, belichaming van modern design, praktische bereik en gebruiksvriendelijke technologieën tegen een betaalbare prijs.