Het elektrische autolandschap in Nederland wordt steeds diverser. BYD, de grote Chinese autofabrikant die dit jaar zijn intrede op de Nederlandse markt maakte, heeft de orderboeken van de Dolphin geopend. Een compacte maar vooral betaalbare elektrische hatchback, verkrijgbaar voor minder dan 30 mille. Gaat die de concurrentie pijn doen?
Build Your Dreams
BYD (Build Your Dreams) is allesbehalve een nieuwkomer in de wereld van elektrisch vervoer. Deze Chinese gigant heeft al jaren ervaring met het bouwen van elektrische bussen en taxi’s. Nu richten ze hun pijlen in Europa ook op de personenwagenmarkt. Dat begon met het trio Atto 3, Han en Tang. Aansluitend kondigde BYD nog twee modellen aan. Naast de ‘Tesla 3 concurrent’ Seal was dat de Dolphin, een elektrische hatchback waarvan men toen al liet doorschemeren dat deze een uitermate scherpe prijs zou krijgen. Dat blijkt inderdaad het geval te zijn, hij is verkrijgbaar voor minder dan 30 mille. Daarmee duikt de BYD Dolphin zowel qua afmetingen in een segment waar hij eigenlijk geen concurrentie heeft.
Laten we eens kijken wat er zoal te koop is wat betreft betaalbare EV’s, waarbij we moeten opmerken dat we daar als extra vergelijkingsmateriaal ook de VW e-Up! bij hebben gezet, terwijl die niet meer leverbaar is.
Auto | Prijs (€) | Vermogen (kW) | Accu (kWh) | Actieradius (WLTP) | Wielbasis (mm) | Lengte (mm) |
Dacia Spring Electric 65 Extreme | 23.400 | 48 | 25,0 | 230 km | 2423 | 3734 |
Volkswagen e-Up!* | 25.850 | 61 | 36,8 | 260 km | 2417 | 3600 |
Fiat 500e 24 kWh | 28.990 | 70 | 23,8 | 190 km | 2322 | 3631 |
BYD Dolphin | 29.990 | 70 | 44,9 | 340 km |
2700 | 4290 |
MG4 Electric | 32.285 | 105 | 51,1 | 350 km | 2650 | 4287 |
Peugeot e-208 | 39.870 | 115 | 48,1 | 340 km | 2540 | 4055 |
Volvo EX30 | 41.995 | 150 | 49 | 344 km | 2700 | 4233 |
Volkswagen ID.3 | 44.990 | 150 | 58 | 429 km | 2770 | 4261 |
Even vergelijken
En wat zien we? De BYD Dolphin kost hetzelfde als de Fiat 500, maar is ruimer en heeft een aanzienlijk grotere actieradius. Verder is de BYD Dolphin goedkoper dan de MG4 Electric, is ook ongeveer even groot en heeft dezelfde actieradius. Kijken we nog een regel lager, dan komen we bij de Peugeot e-2008 uit. Kleiner als de Dolphin, vergelijkbare actieradius, maar veel, zeg maar gerust heel veel duurder. En als we naar de Volkswagen ID.3 kijken, die vergeleken met de ‘premium’ Volvo EX30 toch al veel te duur is, dan zijn de druiven daar helemaal zuur.
Het enige punt waar de Dolphin zijn meerdere in de duurdere concurrenten moet erkennen, dat is het vermogen. En als dat vermogen niet het meest belangrijke aspect is – we hebben het hier immers ook over de goedkoopste en minst krachtige uitvoeringen – dan zou de BYD Dolphin een heel geduchte concurrent kunnen worden. De enige echte concurrent die we verder kunnen bedenken is de recent aangekondigde Citroën ë-C3. Die is ongeveer 4 meter lang, heeft een actieradius van zo’n 320 kilometer en gaat ongeveer 25 mille kosten. Die is dus goedkoper dan de BYD Dolphin, maar ook een stuk kleiner en heeft een veel kleinere actieradius.
Blade-accu
Een ander argument dat voor de Dolphin pleit, is dat die is voorzien van de moderne Blade-accu van BYD. Dat is een accu die meer dan 5000 laad- en ontlaadcycli kan doorstaan. Deze accu is niet alleen duurzaam, maar ook veilig. Hij heeft een reeks extreme tests doorstaan, waardoor hij tot de veiligste accu’s ter wereld behoort. Opmerkelijk is ook dat de BYD Dolphin ondanks zijn scherpe prijsstelling standaard een warmtepomp heeft.
Geduchte concurrent
Er is geen twijfel mogelijk, met een prijskaartje van minder dan 30.000 euro is de Dolphin een aantrekkelijk alternatief voor de gevestigde orde. En voor sommige modellen zelfs een geduchte concurrent. Deze prijs, gecombineerd met de indrukwekkende specificaties en het unieke design, maakt de Dolphin tot een serieuze concurrent in de EV-markt.
En als de prijs iets minder belangrijk is, dan kun je behalve goedkoopste Active uitvoering ook kiezen voor de iets luxere Boost (met o.a. een sterkere motor), de Comfort (met o.a. een nog krachtigere motor, stoelverwarming, 3-fase lader en een 60,4 kWh accu voor 427 km actieradius) en de Design (met o.a. V2L, panoramadak en draadloze telefoonoplader).
Het is nog geen gamechanger, de BYD Dolphin, maar reken maar dat hij de markt aardig op zal schudden. 😉
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com