Red Bull en AVL gaan lichtgewicht brandstofcelsysteem ontwikkelen

Red Bull Advanced Technologies, de technologische divisie van het succesvolle Formule 1 team, zet zijn expertise op het gebied van engineering nu ook in voor de ontwikkeling van een innovatieve, lichtgewicht brandstofceltechnologie. Met gaat daarvoor samenwerken met de Oostenrijkse specialist AVL.

Brandstofcellen: net zo veel beloftes als uitdagingen

Door samen te werken met AVL, een gerenommeerd en gespecialiseerd bedrijf in mobiliteitstechnologieën, wil Red Bull Advanced Technologies een lichtgewicht en krachtig brandstofcelsysteem creëren dat de toekomst van duurzaam racen én vervoer kan veranderen

Voordelen

Brandstofcellen die waterstof als brandstof gebruiken, bieden een alternatieve aandrijfmogelijkheid voor voertuigen. Het proces waarbij waterstof wordt omgezet in elektriciteit is behoorlijk efficiënt en zorgt voor een emissievrije aandrijving. De voordelen ten opzichte van conventionele verbrandingsmotoren zijn evident. Brandstofcelvoertuigen zijn stil, hebben geen schadelijke uitstoot en bieden vaak een grotere actieradius dan normale elektrische voertuigen. Daarom is een dergelijke aandrijving voor veel mensen zo’n beetje de heilige graal.

Nadelen

Maar er kleven vooralsnog een aantal onoverkomelijke nadelen aan brandstofcellen op waterstof. De well-to-wheel efficiëntie is weliswaar hoger dan die van voertuigen met verbrandingsmotoren, maar een stuk lager dan die van elektrische voertuigen. Het maken van waterstof kost momenteel nog behoorlijk wat energie en ook het weer terug omzetten van waterstof naar elektriciteit gaat niet zonder een behoorlijk verlies. Verder is de technologie momenteel nog relatief duur en vormt het gebrek aan een uitgebreid netwerk van waterstoftankstations vormt een logistieke uitdaging.

En zo zijn er nog een aantal obstakels voor de wijdverspreide adoptie van brandstofcellen te bedenken. Toch zien we dat er in de transportsector, waar de parameters toch anders zijn dan bij personenauto’s, stappen op dit gebied worden gezet.

Red Bull en AVL willen innovatie versnellen

AVL heeft een indrukwekkende staat van dienst in de ontwikkeling van mobiliteitstechnologieën, ook op het vlak van waterstoftechnologie. Red Bull Advanced Technologies kan weer bogen op een bewezen staat van dienst op het gebied van geavanceerde prestatietechniek voor de automobielindustrie.

Daarom heeft de samenwerking tussen deze twee bedrijven het potentieel om daadwerkelijk een doorbraak te betekenen op het gebied van brandstofcelontwikkeling. Het belangrijkste doel van de samenwerking is om het vermogen en de energiedichtheid van brandstofceltechnologie aanzienlijk te vergroten, terwijl het gewicht en de kosten worden verlaagd. Als dit lukt, zouden de gevolgen wel eens verstrekkend zijn.

Van racebaan tot snelweg

Aanvankelijk zullen de ontwikkelingen waarschijnlijk gericht zijn op de wereld van de autosport. Lichtere, efficiëntere en krachtigere brandstofcelsystemen kunnen een belangrijk strategisch voordeel bieden in races, zoals bijvoorbeeld in de Formule 1.

Maar de innovaties die ontstaan uit deze samenwerking, kunnen uiteindelijk leiden tot de toepassing van brandstofcellen in voertuigen voor gebruik op de openbare weg. Vooral voor zwaar vervoer, zoals vrachtwagens en bussen, is inmiddels duidelijk dat brandstofceltechnologie daadwerkelijk uitkomst kan bieden.

Niet helemaal toekomstmuziek

Natuurlijk staat de samenwerking nog in de kinderschoenen en is het te vroeg om de uitkomst te voorspellen. Het concept en de technologie bestaat immers al, dus het gaat er nu vooral om hoeveel beter en lichter dit nieuwe systeem gaat worden. Als Red Bull’s know-how van cutting-edge technologieën en de expertise van AVL op het gebied van duurzame mobiliteit succesvol worden samengevoegd, is zeker het de moeite waard om deze ontwikkelingen te volgen. Laten we niet vergeten dat veel van de technologieën in de huidige personenauto’s ook hun herkomst in de racerij hebben.

1920 1280 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)