Porsche heeft meer details onthuld over de 2024 Porsche Taycan, nadat vorige week al bekend werd dat de nieuwe Taycan een indrukwekkende range heeft van 587 kilometer. Het Duitse merk spreekt zelf van een grote update. De nieuwe versie blijft uiteraard beschikbaar als Sport Sedan, Cross Turismo en Sport Turismo. Met deze update heeft de Taycan een aantal opvallende verbeteringen. Naast een vernieuwde styling, is er ook een toename in vermogen, een groter bereik, verbeterde acceleratie en een hogere kW DC-laadsnelheid.
Buitenzijde aangescherpt
Er zijn opmerkelijke aanpassingen doorgevoerd aan de buitenkant van de Taycan. Zowel de voor- als achterlichten zijn grondig herzien. De voorkant is voorzien van een nieuwe bumper en de voorlichten zijn nu platter, wat de nadruk legt op de breedte van de auto. Deze nieuwe voorlichten zijn uitgerust met geavanceerde HD-matrix technologie voor een verbeterde verlichting. Aan de achterzijde is het Porsche logo geïntegreerd in de LED-verlichting die over de volledige breedte van de auto loopt. Als optionele extra kan dit logo nu ook verlicht worden, met een animatie als welkomstverlichting. Wat ook opvalt is dat er nu meer onderscheid is tussen de reguliere Taycan, Turbo en Turbo S-modellen dan voorheen, waardoor elk model zijn eigen unieke uitstraling heeft gekregen.
678 kilometer WLTP
Niet alleen is het bereik verbeterd, maar ook het snelladen is geoptimaliseerd. Met behulp van de 800-volt laadstructuur kan de nieuwe Porsche Taycan nu tot wel 320 kW DC-laden. Porsche beweert dat het mogelijk is om gedurende vijf minuten een laadsnelheid van meer dan 300 kW aan te houden, zelfs bij koudere temperaturen. Hoewel vijf minuten misschien niet lang lijken, blijkt het vasthouden van zo’n hoge laadsnelheid zeer efficiënt te zijn. Porsche stelt dat het laden van 10 naar 80 procent nu slechts 18 minuten duurt bij een temperatuur van 15 graden Celsius, terwijl dit voorheen 37 minuten was, ondanks de toegenomen batterijcapaciteit.
Volgens de WLTP-norm haalt de Taycan naar verwachting 678 kilometer op een. Dit betekent een flinke stijging van maar liefst 175 kilometer ten opzichte van het uitgaande model. Deze toename is mede mogelijk gemaakt door de groei van de batterij van 93 kWh naar 105 kWh. Het is echter belangrijk om te kiezen voor het grotere batterijpakket.
Push-To-Pass
De nieuwe standaardversie van de Porsche Taycan levert nu 408 pk, een vermogen dat voorheen alleen beschikbaar was bij het activeren van de launch control in de vorige Taycan. Dit vermogen is nu echter standaard beschikbaar. Hierdoor accelereert de nieuwe Taycan in slechts 4.8 seconden naar de 100 km/u, wat een verbetering is van 0.6 seconden ten opzichte van het vorige model. Voor degenen die kiezen voor de Turbo S uitvoering, is er een indrukwekkende 952 pk beschikbaar. Maar er is een kleine kanttekening: dit vermogen is alleen beschikbaar wanneer de launch control is geactiveerd. Standaard levert deze versie 761 pk. Met deze krachtige motor kan de Taycan nu in een adembenemende tijd van 2.4 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren!
Een interessante toevoeging aan de nieuwe Taycan is de push-to-pass functie. Hiermee kan de Taycan gedurende 10 seconden een extra vermogen van 70 kW leveren. Deze functie is vergelijkbaar met systemen die gebruikt worden in de autosport. Het biedt bijvoorbeeld een extra boost voor het uitvoeren van inhaalmanoeuvres of om snel te versnellen. Het is echter belangrijk om op te merken dat deze functie alleen beschikbaar is wanneer het optionele Sport Chrono Pack is aangevinkt. Dit pakket biedt een reeks aanvullende prestatiegerichte functies en is een aanrader voor degenen die het uiterste uit hun Taycan willen halen.
Rijke standaard uitrusting
Ondanks de grotere accu en uitgebreidere standaarduitrusting heeft Porsche 15 kilogram weten te besparen op het gewicht van de nieuwe Taycan. Standaard wordt de Taycan nu geleverd met Ambient Lighting, Park Assist met achteruitrijcamera, automatisch inklapbare spiegels, en sfeerverlichting in de spiegels. Ook standaard zijn stoelverwarming, draadloze telefoonlader en adaptieve luchtvering voor een verbeterde rijervaring.
Binnenin heeft de Taycan nog steeds drie schermen (of vier met het instrumentencluster). Porsche heeft het infotainmentsysteem verbeterd met kleine interface-aanpassingen en verbeterde Apple Carplay-functionaliteit. Nieuw is de In-Car Video functie, waarmee passagiers video’s kunnen streamen op hun scherm. Deze toevoegingen maken de rijervaring in de Taycan nog luxueuzer.
Tekst: Arjan Hordijk