Het komend half jaar gaan we met een Polestar 2 BST 230 rijden. Mooi vooruitzicht wel, maar we hebben nog een kleine horde te gaan, voor het zover is. We kunnen namelijk kiezen, tussen een BST in de kleur Space of Nebula, oftewel, helemaal zwart of groen met een zwarte streep.
Misschien zien jullie kans om even mee te beslissen. Wij hebben op de redactie van e-Drivers.com een lichte voorkeur voor de versie in de kleur Nebula, soort licht groen, met een vette racy-streep in lengte over de auto. Maar, jullie mogen meebeslissen; reageer even hieronder, of via @e-drivers.com op Instagram. Meeste stemmen gelden, die versie gaan we rijden. Waarschijnlijk al begin december. Polestar Nederland heeft beide versies in de collectie.
Het getal 230 in de naam staat voor de hoeveelheid geproduceerde exemplaren. Er is ook al een eerdere serie gebouwd, in een oplage van 270 stuks, die dus heel toepasselijk Polestar 2 BST Edition 270 heet. Dat getal heeft dus precies niets met het vermogen te maken. De BST, wat staat voor ‘Beast’ heeft een maximaal vermogen, bij een voldoende opgeladen accu, van 476 pk. Daarmee zijn serieuze prestaties mogelijk; naar 100 km/h kan in 4,4 seconden, de top bedraagt 205 km/h. Overigens is de BST niet in andere kleuren dan Space of Nebula verkrijgbaar. De groenachtige kleur lijkt overigens een beetje op het Sage Green van Volvo. Het interieur is uitgevoerd in Microsuède.
Van one-off naar gelimiteerde productie
Maar waar het daadwerkelijk om gaat in de BST is natuurlijk het onderstel. Niemand minder dan Joakim Rydholm is verantwoordelijk voor de set-up van deze Polestar 2. Rydholm is chief onderstel bij Polestar, en tevens een wat eigenwijze man. Een man met een missie, zo zouden we hem ook kunnen omschrijven. Rydholm zorgt dat de modellen van Polestar een dynamisch, afgewogen onderstel hebben. Naar schatting zit ‘ie zo’n zestig procent van zijn tijd in auto’s, altijd op zoek naar dat perfecte, uitgebalanceerde onderstel. En hij kon het niet laten; in de avonduren, nadat veel van zijn collega’s al thuis een stuk rendier op het bord hadden, was Joakim lekker aan knutselen aan zijn Polestar 2, ergens in een hoek van het ontwikkelingscentrum. Hij was bezig om voor zichzelf een versie te maken met een perfecte balans, door het onderstel te voorzien van Öhlins dempers, 21 inch aluminium wielen, een setje Pirelli P Zero in de maat 275/30, 30 millimeter reductie van de wagenhoogte, stijvere springveren, veerpootbruggen vóór en achter en remmen van Akebono. Het zou een one-off worden, puur voor eigen gebruik, maar de BST bleek zo’n geweldig rijdende auto, dat Polestar-CEO Thomas Ingenlath besloot er een gelimiteerde serie van te maken. En daarvan komt er één in de e-drivers.com duurtest garage. En jullie mogen bepalen welke kleur we nemen.