In een markt die steeds meer verzadigd raakt met elektrische voertuigen, wil Skoda uiteraard dat de elektrische Enyaq zijn concurrerende positie behoudt. Daar moeten de onlangs aangekondigde upgrades in de vorm van een nieuwe elektromotor en een verbeterd accupakket aan bijdragen.
Voortdurend innoveren
De elektrische automarkt is een slagveld van technologische vooruitgang. Daarom moeten autofabrikanten voortdurend innoveren om relevant te blijven. Iets wat de Volkswagen Groep, waar Skoda onder valt, terdege begrijpt. Daarom ontwikkelde de Volkswagen Groep een nieuwe elektromotor voor de MEB-architectuur, die het hart van de meeste elektrische modellen uit de groep vormt.
Deze nieuwe 210 kW elektromotor vond zijn weg het eerst naar de nieuwe VW ID.7 sedan en zal nu ook in andere modellen worden geïmplementeerd. Dat zijn onder anderen de Audi Q4 e-tron, waar we gisteren al over schreven, en ook de Skoda Enyaq iV. Dat wil zeggen: in de ‘80’ motorvariant van de Enyaq, die het eerder met een 150 kW elektromotor moest doen. De 60 behoudt zijn bekende 132 kW elektromotor.
Nuttiger dan het lijkt
Zo’n nieuwe elektromotor is nuttiger dan het op het eerste gezicht lijkt. Dat deze meer vermogen levert is natuurlijk prettig maar niet het belangrijkste. Dat is namelijk het feit dat hij een stuk efficiënter is. Je haalt dus meer kilometers uit dezelfde hoeveelheid energie.
Skoda combineert de upgrade aan de motor met een upgrade van de accupakketten. Dat wil zeggen: aan het grootste accupakket. Dat wordt in de ‘80’-variant toegepast en heeft voortaan een netto capaciteit van 77 kWh. Daarvan heeft Skoda dankzij een nieuwe accuchemie de laadsnelheid verhoogd. Aan de DC-snelladers kan het 77 kWh-accupakket in een half uur van 10 tot 80% worden opgeladen. Of dat dezelfde verbeteringen zijn als Audi aan de accupakketten heeft doorgevoerd, is niet helemaal duidelijk. In dat geval zou de DC-laadsnelheid voor de Enyaq 80 voortaan 135 kW bedragen, en 175 kW voor de RS-versie.
De nieuwe elektromotor en het nieuwe accupakket zijn niet zomaar kleine aanpassingen. Ze vormen een significante verbetering in het vermogen en de actieradius van de Enyaq iV. De Enyaq iV 60-versies zijn als vanouds uitgerust met een 58 kWh accupakket en een vermogen van 132 kW, terwijl de Enyaq iV 80-versies een vermogen van 210 kW en een 77 kWh accupakket hebben. De Enyaq iV RS spant de kroon met een vermogen van 250 kW.
Aandrijfvariant | Aandrijving | Vermogen | Accupakket | Actieradius (WLTP) |
Enyaq iV 60 | RWD | 132 kW | 58 kWh | 394-400 km |
Enyaq iV 80 | RWD | 210 kW | 77 kWh | 555-565 km |
Enyaq iV RS | AWD | 250 kW | 77 kWh | 547 km |
Het spreekt voor zich dat die nieuwe, krachtigere motor ook voor prestatieverbeteringen zorgt. De Enyaq iV RS accelereert bijvoorbeeld van 0 tot 100 km/u in slechts 6,2 seconden. Maar zoals gezegd, de verbeterde actieradius is een belangrijker aspect. De Enyaq iV 80 haalt dankzij de nieuwe motor een zeer bruikbare actieradius van 565 kilometer (volgens de WLTP-norm).
Kopers kunnen net als eerder kiezen uit de normale SUV-versie en de sportievere Coupé.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com