In een recente publicatie heeft de Britse olie- en gasgigant BP een sombere toekomst geschetst voor waterstofauto’s. Volgens het onderzoek van het bedrijf zullen auto’s die op waterstof rijden in de toekomst slechts een beperkte rol spelen in de wereldwijde pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen.
BP Energy Outlook
Het onderzoek, dat deel uitmaakt van BP’s jaarlijkse Energy Outlook, stelt dat de technische en economische uitdagingen van waterstofauto’s aanzienlijk zijn. De productie van waterstof is energie-intensief, en hoewel de brandstofceltechnologie de afgelopen jaren aanzienlijke vooruitgang heeft geboekt, blijft de efficiëntie van waterstofauto’s achter bij die van hun elektrische tegenhangers. Bovendien zijn de kosten van waterstofauto’s momenteel hoger dan die van elektrische auto’s. Ook het gebrek aan infrastructuur voor waterstoftankstations vormt een aanzienlijke barrière voor de adoptie.
Reacties
De uitslag van BP’s onderzoek leidt uiteraard tot de nodige reacties uit de branche. Die reacties lopen sterk uiteen. Sommige experts in de waterstofsector hebben het onderzoek bekritiseerd, waarbij ze erop wijzen dat de technologie nog in de kinderschoenen staat en dat er aanzienlijke vooruitgang kan worden geboekt naarmate de technologie rijpt. Anderen, vooral uit de auto-industrie, hebben de bevindingen van BP onderschreven en benadrukt dat elektrische auto’s op dit moment de meest haalbare optie zijn voor het emissievrij maken van het wegvervoer.
Nadelen waterstofauto’s
In vergelijking met elektrische auto’s hebben waterstofauto’s een aantal nadelen. De efficiëntie van waterstofauto’s is lager dan die van elektrische auto’s, voornamelijk vanwege de energie die verloren gaat tijdens de productie, het transport en de opslag van waterstof. Bovendien zijn de kosten van waterstof momenteel hoger dan die van elektriciteit. Het zeer beperkte aantal waterstoftankstations maakt het extra moeilijk voor gebruikers om over te stappen op waterstofauto’s.
Waterstof wel belangrijk voor andere sectoren
Het onderzoek van BP richt zich niet alleen op auto’s. Uit het onderzoek komt naar voren dat waterstof wel een potentieel belangrijke rol kan spelen in andere sectoren. In de industrie en de verwarming van gebouwen kan waterstof een effectieve manier zijn om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Echter, volgens BP’s onderzoek, zal de rol van waterstof in de het emissievrij maken van het wegvervoer beperkt zijn.
Elektrische auto’s voorlopig de beste optie
In conclusie, het onderzoek van BP werpt een schaduw op de toekomst van waterstofauto’s. Hoewel de technologie op zich potentieel heeft, zijn er aanzienlijke uitdagingen die overwonnen moeten worden voordat waterstofauto’s een belangrijke rol kunnen spelen in de wereldwijde pogingen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het lijkt erop dat, voorlopig althans, elektrische auto’s de voorkeursoptie blijven voor emissievrij wegvervoer.