In een tijd waarin duurzaamheid en innovatie hand in hand gaan, hebben studenten van de Technische Universiteit Eindhoven een interessante ontwikkeling gepresenteerd. Ze hebben namelijk een offroad zonneauto ontwikkeld, genaamd Stella Terra, die voor de energievoorziening niet afhankelijk is van laadpalen.
Het idee
De studenten van Solar Team Eindhoven, bekend om hun eerdere projecten zoals de Stella Lux en Stella Vie, hebben zich deze keer gericht op een nieuwe uitdaging: een zonneauto geschikt voor ruig terrein. Het idee ontstond uit de behoefte om duurzame technologie toegankelijk te maken voor verschillende soorten landschappen, inclusief de minder begaanbare wegen.
Zonnepanelen voor ruim 600 actieradius
De Stella Terra is een technologisch hoogstandje. De auto is uitgerust met zonnepanelen die de accu tijdens het rijden opladen. De zonnepanelen op de Stella Terra zijn niet zomaar een toevoeging; ze zijn een cruciaal onderdeel van het ontwerp en de functionaliteit van de auto. Deze panelen zijn geïntegreerd in het dak en de carrosserie.
Ze zijn speciaal ontworpen om een maximale energie-efficiëntie te bereiken. De zonnepanelen bevatten uiterst hoogwaardige fotovoltaïsche cellen die in staat zijn om zelfs bij bewolkt weer een aanzienlijke hoeveelheid energie op te wekken. Op een zonnige dag kan de slechts 1200 kilo wegende auto een actieradius van maar liefst 630 kilometer bereiken.
Deze zonnepanelen zijn niet alleen verantwoordelijk voor het opladen van de aandrijfaccu tijdens het rijden, maar ze bieden ook een duurzame energiebron wanneer de auto stilstaat. Dit maakt het mogelijk voor de gebruikers om elektrische apparaten zoals laptops of mobiele telefoons op te laden zonder de hoofdaccu te belasten.
Offroad rijden
Wat deze auto ook uniek maakt, zijn de offroad-capaciteiten. De auto is voorzien van dikke banden die geschikt zijn voor ruig terrein. Het interieur biedt ruimte aan vier personen en kan multifunctioneel worden gebruikt, bijvoorbeeld voor kamperen. De Stella Terra kan een maximale snelheid van 145 kilometer per uur bereiken, al zal de snelheid buiten de gebaande paden en stuk lager liggen.
Testen in de Sahara
Het team heeft plannen om de auto uitgebreid te testen in verschillende landschappen. Een van de meest ambitieuze doelen is om de auto naar de Sahara in Marokko te brengen, de ideale plek voor een ultieme test voor zowel de zonnepanelen als de offroad-capaciteiten van het voertuig.
En verder?
Uiteraard is de Stella Terra niet bedoeld voor commerciële productie. Maar hij dient wel als een inspirerend voorbeeld van wat er mogelijk is op het gebied van duurzaam rijden. Het project laat ook zien dat de grenzen van wat mogelijk is met zonne-energie nog lang niet zijn bereikt. Wat dat betreft is het ook jammer dat de Duitse Sono Sion en de Nederlandse Lightyear niet op de markt komen.
Foto’s: © Bart van Overbeeke
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com