Een van de meest veelbelovende nieuwkomers is de Volvo EX30. Volvo’s kleinste model zou ook wel eens Volvo’s meest verkochte model kunnen worden. Hij staat op de SEA-architectuur van Geely, de Chinese eigenaar van Volvo, en zou ook in China gebouwd worden. Maar de EX30 komt straks ook uit het Belgische Gent.
De Volvo EX30
De Volvo EX30, een volledig elektrische compacte SUV, heeft sinds zijn onthulling eerder dit jaar al veel aandacht getrokken. Ondanks het feit dat dit model hier nog niet verkrijgbaar is, heeft het al diverse prijzen in de wacht gesleept, zoals de The Sun Car of the Year en de Small SUV/Crossover of the Year award van de Sunday Times.
Productie in China én België
De productie van de EX30 is inmiddels gestart in het Chinese Zhangjiakou, China. De eerste leveringen van dit veelbelovende model staan gepland voor later dit jaar. Tot dusver was China de enige productielocatie voor de EX30. Maar Volvo Cars heeft besloten om de productie van de EX30 uit te breiden naar hun fabriek in het Belgische Gent.
Strategische zet
Dit besluit is genomen om de productiecapaciteit te vergroten en beter te kunnen inspelen op de verwachte vraag in Europa. “Het is een logische stap om de productie in Gent uit te breiden,” aldus Jim Rowan, chief executive van Volvo Cars. Ook past het besluit binnen een bredere strategie van Volvo Cars, zoals men benadrukt. Het bedrijf wil zijn auto’s zoveel mogelijk daar bouwen waar ze verkocht worden. Dit verhoogt niet alleen de efficiëntie maar draagt ook bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf. Het bedrijf heeft dus al ervaring met het produceren van zijn bestverkopende modellen, zoals de XC60 en XC40, op meerdere locaties wereldwijd.
Gent wordt sleutellocatie van Volvo’s elektrificatiestrategie
Volvo Cars heeft een van de meest ambitieuze elektrificatieplannen in de auto-industrie. Tegen 2030 wil het bedrijf alleen nog maar volledig elektrische auto’s verkopen. De EX30 speelt een cruciale rol in deze plannen en wordt zelfs beschouwd als een hoeksteen in Volvo’s strategische transformatie.
De Gentse fabriek is niet nieuw in de elektrificatiestrategie van Volvo Cars. Naast de EX30 worden hier ook de XC40 en C40 geproduceerd. De Gentse fabriek speelt nu dus al een belangrijke rol in de elektrificatiestrategie van het bedrijf. Die rol wordt alleen maar groter, en de fabriek in Gent groeit daarmee uit tot een sleutellocatie in Volvo’s wereldwijde netwerk van productiefaciliteiten.
Aangezien de fabriek al een belangrijke rol speelt in de productie van elektrische Volvo’s voor de Europese markt, is het toevoegen van de EX30 aan de productielijn in Gent eigenlijk een heel logische beslissing.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com