NIO ontkent geruchten over tweede golf ontslagen, maar er zijn uitdagingen

NIO, het Chinese merk dat we vooral kennen van de assistent NOMI, ontkent geruchten over een tweede golf van ontslagen die circuleren op sociale media. Dit nieuws komt op een moment dat verschillende EV-producenten recentelijk plannen hebben aangekondigd om terug te schalen.

In november vorig jaar kondigde NIO al aan dat het zijn personeelsbestand met 10% zou inkrimpen te midden van “felle concurrentie“. CEO William Li verklaarde destijds dat NIO dubbele en inefficiënte banen tegen het licht zou houden. Bovendien werden projecten die naar verwachting de komende drie jaar geen winst zouden genereren, uitgesteld of weggelaten uit de plannen. “Dit is een moeilijke maar noodzakelijke beslissing tegen felle concurrentie,” zei Li destijds, eraan toevoegend: “Onze reis is een marathon op een modderige baan.”

Prijsverlaging moet tij keren

Deze beslissing tot personeelsinkrimping volgde op een jaar waarin marktleiders zoals Tesla en BYD agressief prijzen verlagen. In Nederland ging NIO niet mee in deze trend. Iets wat ze naar eigen zeggen overigens ook niet van plan zijn, daar NIO zich richt op de bovenkant van het segment en dus nadrukkelijk de concurrentie zoekt met BMW en Mercedes.

Nadat berichten over een ontslagronde begonnen te circuleren, heeft NIO hierop gereageerd. De geruchten werden gestart door buitenlandse bloggers en vonden hun weg naar Chinese sociale media. De geruchten beweerden dat NIO bezig was met het implementeren van een nieuwe ronde van ontslagen, vanwege dalende verkopen en toenemende concurrentie. Li verklaarde echter dat hij niet op de hoogte was van de situatie. NIO Nederland zelf geeft ook aan dat er van deze geruchten niets klopt en dat er dus niet nog een ronde van ontslagen zullen volgen.
De auto’s van Nio zijn nu officieel ook in Nederland te koop

Tesla en Rivian schrappen banen

Toenemende concurrentie en hogere rentetarieven maken het moeilijker voor EV-producenten om te concurreren. Verschillende autofabrikanten hebben plannen aangekondigd om hun personeelsbestand te verminderen of terug te schalen. Rivian bijvoorbeeld kondigde plannen aan om nog eens 1% van de banen te schrappen, nadat het in februari al 10% van de salarisadministratie had ontslagen. Tesla onthulde deze week ook dat het zijn wereldwijde personeelsbestand met meer dan 10% zou verminderen.

Aandelen in zwaar weer

Ondertussen lieten de verkoopcijfers van NIO een opleving zien in maart, mede dankzij de lancering van nieuwe modellen. NIO leverde wereldwijd 11.866 voertuigen in maart, het hoogste maandelijkse totaal in 2024, voor een totaal van 30.053 in het eerste kwartaal. NIO overtrof de verwachtingen nadat het de leveringsprognoses had bijgesteld. Vernieuwde modellen zoals de 2024 ES8, ES6, EC6 en ET5T droegen bij aan deze groei. De EV-producent verwacht dat deze trend zal aanhouden in het tweede kwartaal.

De aandelen van NIO (NYSE: NIO) zijn dit jaar met meer dan 50% gedaald, aangezien de EV-sector in een neerwaartse trend is beland. NIO-aandelen staan meer dan 90% lager dan het hoogste niveau ooit van meer dan €50, dat in februari 2021 werd bereikt.

Tekst: Arjan Hordijk

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)