NIO heeft twee nieuwe modellen onthuld die ongetwijfeld de weg naar de Nederlandse kopers weten te vinden. De ET5 Touring is een fraaie stationwagen en de EL6 is een SUV in een populair segment. Beide modellen beloven indrukwekkende prestaties, innovatieve technologieën en een luxueus interieur.
NIO ET5 Touring: oogstrelende elektrische stationwagen
De ET5 Touring is een elektrische stationwagen die is afgeleid van de ET5 sedan. Qua specificaties is hij net zo indrukwekkend als de sedan, met een actieradius van maximaal 560 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in slechts 4,0 seconden.
Het exterieur van de ET5 Touring is wellicht het grootste verkoopargument van deze auto. Niet om hem qua kwaliteiten tekort te doen, maar dit is naar onze mening een van de fraaiere stationwagens die er op de markt zijn. Het is nu al bijna te voorspellen dat de ET5 Touring een aardig verkoopsucces gaat worden.
Het interieur biedt op de achterbank iets meer hoofdruimte dan de sedan, maar langere volwassenen zullen het nog steeds niet als ruim ervaren. De kofferbak, waarvan het volume afhankelijk is van de configuratie van de achterstoelen, heeft een inhoud van 450 tot 1.300 liter. Dat is niet bijzonder veel maar het oog wil – en krijgt – ook wat.
NIO EL6: veelzijdige elektrische SUV
De EL6 SUV is een maatje kleiner dan de EL7. Hij is ook wat goedkoper, mede omdat hij standaard geen luchtvering heeft en ook qua vermogen een stapje terug doet. Omdat hij bijna net zoveel ruimte biedt als de EL7 maar een stuk goedkoper is, zal hij voor veel mensen minstens zo aantrekkelijk zijn. Qua vermogen lever je wel wat in maar de 360 kW elektromotor levert nog steeds meer dan voldoende vermogen om dynamische ritten mogelijk te maken. Met een actieradius van maximaal 529 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 4,5 seconden, biedt de EL6 een krachtige en efficiënte rijervaring.
Het exterieur van de EL6 is robuust en stijlvol, oftewel typisch NIO en het interieur is ruim en comfortabel, met een kofferbakvolume van 579 tot 1.430 liter en een flinke reeks luxe voorzieningen, waaronder Ultra-Fit Comfort Seats en een 20-Way Adjustable Driver Seat.
ET5 Touring versus EL6
Hoewel de ET5 Touring en de EL6 beide aantrekkelijke auto’s zijn, zijn er enkele belangrijke verschillen tussen de twee. De ET5 Touring is een stationwagen, wat betekent dat hij een lager en gestroomlijnder profiel heeft dan de EL6, die een SUV is. Dit kan invloed hebben op factoren zoals de rijhoogte, het zwaartepunt en de algehele rijervaring.
Wat betreft technische specificaties, de ET5 Touring heeft een iets grotere actieradius dan de EL6 (560 versus 529 kilometer) en een iets snellere acceleratie (4,0 versus 4,5 seconden van 0 naar 100 km/u). Beide voertuigen hebben dan ook hetzelfde vermogen (360 kW) zodat alleen het gewicht en de luchtweerstand het verschil maken.
In termen van interieur en comfort, bieden beide voertuigen een luxe en comfortabele rijervaring, met een vergelijkbaar scala aan hoogwaardige voorzieningen en technologieën. Echter, de EL6 heeft een iets groter kofferbakvolume dan de ET5 Touring (579 tot 1.430 liter versus 450 tot 1.300 liter), wat hem mogelijk een betere keuze maakt voor gezinnen of mensen die regelmatig veel bagage vervoeren. Ook de ruimte op de achterbank is absoluut in het voordeel van de EL6. De prijs van de ET5 Touring begint bij € 51.900 terwijl je voor de EL6 minimaal € 55.900 af moet tikken. Let op: deze zijn prijzen zijn zónder accu, die kun je bij NIO leasen. Als je het accupakket liever koopt: dat kost afhankelijk van de capaciteit ongeveer 17 mille.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com