De NIO ET7 is niet langer een elektrische sedan die vooral uniek is vanwege zijn accuswap concept. Dankzij een 150 kWh semi-solid-state accu zet hij nu ook nieuwe maatstaven op het gebied van accutechnologie en actieradius. Dat enorme accupakket zorgde tijdens een testrit voor een indrukwekkend bereik van meer dan duizend kilometer.
Revolutionaire accutechnologie
De NIO ET7 kan ook worden uitgerust met een 150 kWh semi-solid-state accu. Een solid-state accu onderscheidt zich van traditionele lithium-ion accu’s door een hogere energiedichtheid en verbeterde veiligheid. Het materiaal tussen de anode en kathode is niet vloeibaar, maar massief. Dit vermindert het risico op kortsluiting aanzienlijk en maakt mede daardoor ook sneller opladen mogelijk. Daarom is dit een belangrijke stap vooruit in de ontwikkeling van accutechnologie. Het baant de weg voor efficiëntere en veiligere elektrische voertuigen.
Maar helaas zijn solid-state-accu’s nog niet rijp voor serieproductie, en daarom past NIO in de ET7 een semi-solid-state accu toe. Dat klinkt misschien als een compromis, maar het is evengoed het eerste cell-to-pack accupakket met compacte accucellen ter wereld, dat bovendien een celenergiedichtheid tot wel 360 Wh/kg heeft.
Grensverleggende actieradius
Met een indrukwekkende actieradius van meer dan 1000 kilometer op een enkele lading, zet de ET7 een nieuwe norm. Deze actieradius is beduidend hoger dan die van vele hedendaagse elektrische auto’s. Ter vergelijking: de Lucid Air Dream Edition Range had tot voor kort de langste actieradius van ‘slechts’ 883 kilometer volgens de WLTP-norm (gecombineerd). Deze prestatie van de ET7 gaat verder dan alleen het gebruik van een grotere accu; het weerspiegelt een vooruitstrevende benadering van efficiënt.
Prestaties in de praktijk
In een praktijktest, uitgevoerd door NIO’s topman William Li, legde de ET7 een afstand van 1.044 kilometer af op één lading. De rit van Shanghai naar Xiamen, met minimale pauzes, onderstreept niet alleen de efficiëntie van de auto maar ook het comfort en de praktische bruikbaarheid. Met een gemiddeld verbruik van 13,2 kWh per 100 kilometer, mede dankzij het gebruik van assisted driving-technologieën, demonstreert de ET7 dat lange afstanden geen hindernis meer vormen voor EV’s.
Na afloop van de rit vertelde William Li: “Met het voltooien van deze actieradiustest passeren we de magische grens van 1.000 kilometer voor slimme elektrische auto’s, wat de transitie van benzine naar elektriciteit binnen de auto-industrie verder zal bevorderen.”
Unieke accuswaptechnologie
Een ander onderscheidend kenmerk van NIO is hun innovatieve accuswaptechnologie. Dit systeem maakt het mogelijk voor bestuurders om snel een lege accu te wisselen voor een volledig opgeladen exemplaar, waardoor de ‘laadangst’ aanzienlijk vermindert en elektrisch rijden praktischer wordt. Met de uitrol van accuswapstations in Europa, waarbij recentelijk het negende station in Nederland in gebruik is genomen, bewijst NIO zijn toewijding om elektrisch rijden toegankelijker te maken.
Uitmuntende prestaties en features
Het zijn niet alleen de accu en accuswaptechnologie die de NIO ET7 interessant maken. Ook de andere prestaties zijn indrukwekkend. Het voertuig accelereert bijvoorbeeld van 0 naar 100 km/u in 3,9 seconden en is ook uitgerust met geavanceerde functies zoals intelligente luchtvering en een breed scala aan hoogwaardige rijhulpsystemen, inclusief een AI-gestuurde voertuigassistent, genaamd Nomi. Deze combinatie van technologie en prestatie maakt de ET7 een van de trendsetters bij de elektrische sedans in het topsegment.