Een van de premières op het Goodwood Fesival of Speed betrof de Hyundai Ioniq 5 N, een prestatiegerichte variant van de normale Ioniq 5. Deze nieuwe versie belooft een extra dosis sportiviteit in de vorm van méér kracht en snelheid, en dat verpakt in een ietwat aangepast ontwerp.
Veel meer pit
Op zich zijn de specificaties van de Hyundai Ioniq 5 N natuurlijk al best wel indrukwekkend. Dat komt met name door zijn 800V accu, die hoge laadsnelheden mogelijk maakt. Hij is bovendien al verkrijgbaar met twee elektromotoren, die hem aardig wat pit geven. Maar de elektromotoren van de Ioniq 5 N gaan een stapje verder, aangezien deze samen een vermogen van zo’n 429 kW leveren. Inderdaad, vergelijkbaar met GT-uitvoering van de Kia EV6. Dit maakt de Ioniq 5 N tot een van de krachtigste elektrische auto’s in zijn klasse. De auto kan in slechts 3,5 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren en heeft een topsnelheid van 260 km/u.
Uiteraard heeft Hyundai vanwege dit veel grotere vermogen de nodige aanpassingen doorgevoerd, zoals een set Brembo remmen met extra grote schijven. Ook de actieradius mag er wezen, met een geschatte 480 kilometer is die wat minder dan de zuinigere Ioniq 5-varianten maar hij zal voor bijna iedereen voldoen.
Ontwerp wijkt gelukkig niet al te veel af
Wat betreft het ontwerp en de kenmerken van de Hyundai Ioniq 5 N, zal het niet verbazen dat dit amper afwijkt van de normale Ioniq 5. Het exterieur van de auto is strak en modern, en geïnspireerd op de Hyundai Pony, het eerste Hyundai-model dat op de Europese markt verkrijgbaar was. Dat verklaart de hoekige doch karakteristieke lijnen.
Vanwege de sportieve aspiraties is het model op detail hier en daar wat veranderd, en heeft Hyundai een stevige dakspoiler geplaatst, maar het originele model is niet al te veel aangetast. Uiteraard is de auto uitgerust met sportiever interieur en een reeks geavanceerde functies, waaronder een head-up display met augmented reality, een zonnedak met geïntegreerde zonnepanelen en een geavanceerd infotainmentsysteem.
Een vertegenwoordiger van Hyundai heeft het volgende te zeggen over de nieuwe Ioniq 5 N: “We zijn erg trots op de Ioniq 5 N. Het is een auto die de grenzen van wat mogelijk is met elektrische voertuigen verlegt, en we geloven dat het een belangrijke stap voorwaarts is in de evolutie van elektrische mobiliteit.”
Prijs nog niet bekend
In vergelijking met zijn concurrenten biedt de Hyundai Ioniq 5 N een aantrekkelijke combinatie van sportieve prestaties en een zeer acceptabel bereik, en dan is er natuurlijk nog die hoge laadsnelheid. Wat betreft de prijs en beschikbaarheid van de Hyundai Ioniq 5 N, is er officieel nog niets bekend. Echter, gezien de specificaties en functies van de auto, is het waarschijnlijk dat de prijs concurrerend zal zijn met andere ‘high-performance’ elektrische auto’s op de markt.
Je zou de prijs, als je wilt, kunnen inschatten door bij de Kia EV6 te kijken hoeveel duurder de GT-versie is vergeleken met de normale versies, en die meerprijs op te tellen bij de ruwweg 65 mille die de versies met vierwielaandrijving van de Ioniq 5 kosten.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com