De Hyundai Kona Electric, een paar jaar geleden een van de meest verkochte elektrische auto’s, begint aan een nieuw hoofdstuk. Vijf jaar geleden betrad de eerste Kona Electric de markt en groeide al snel uit tot een van de populairste elektrische auto’s in zijn segment. Nu staat de vernieuwde versie in de startblokken.
Productie in Europa
De productie van de nieuwe generatie van de Hyundai Kona Electric vindt plaats in Tsjechië. De eerste exemplaren zullen naar verwachting later dit jaar in de showrooms en op de weg verschijnen. Uiteraard lanceert Hyundai, dat ook de orderboeken heeft geopend, de nieuwe Kona Electric meteen in verschillende Europese markten.
Uitvoeringen en prijzen
De basis van de Hyundai Kona Electric ligt in de Comfort en Premium uitvoering. Bij de Comfort kun je ook kiezen voor de iets completere Comfort Smart en is er keus uit een 48 en 65 kWh accupakket. De Premium, waarvan ook een Sky variant met schuif/kanteldak bestaat, heeft altijd een 65 kWh accupakket.
De versie met 48 kWh accu heeft een 114,6 kW elektromotor terwijl de 65 kWh versie over een 160 kW elektromotor beschikt. Het koppel is in beide gevallen 255 Nm. Voor zowel de 48 als 65 kWh accu geeft Hyundai op dat er aan een 100 kWh snellader 41 minuten nodig zijn om de accu van 10 tot 80% op te laden. AC-laden gaat (uiteraard) met 11 kW.
Uitvoering | Accucapaciteit | WLTP Actieradius (geschat) | Consumentenprijs |
Comfort 48,4 kWh | 48,4 kWh | 377 km | € 39.995 |
Comfort Smart 48,4 kWh | 48,4 kWh | 377km | € 41.895 |
Comfort 65,4 kWh | 65,4 kWh | 514 km | € 43.995 |
Comfort Smart 65,4 kWh | 65,4 kWh | 514 km | € 45.895 |
Premium 65,4 kWh | 65,4 kWh | 514 km | € 49.995 |
Premium Sky 65,4 kWh | 65,4 kWh | 514 km | € 51.195 |
Ooit een belangrijke speler
De vorige generatie van Hyundai Kona Electric was in zijn hoogtijdagen een belangrijke speler in de markt. Dat is minder vanzelfsprekend voor de nieuwe generatie. De concurrentie is immers hevig toegenomen. Niet alleen uit eigen huis, met de Kia Niro EV, maar ook uit Europa en met name China. De BYD Atto 3 zal zowel de Hyundai als Kia behoorlijk in het vaarwater zitten. Dat geldt ook voor bijvoorbeeld voor de elektrische Renault Mégane, die ook heel populair is in de leasemarkt. Maar natuurlijk kan de Hyundai Kona Electric nog meeliften op het succes van de vorige generatie. Bovendien is de nieuwe generatie een stuk ruimer en dynamischer geworden. Een korte opsomming van de verschillen:
- Ruimer
De nieuwe generatie Hyundai Kona Electric belooft een ruimer en dynamischer ontwerp. De auto heeft een langere wielbasis hebben, wat resulteert in meer ruimte in het interieur. Dit zal vooral merkbaar zijn in de achterste zitrij, waar passagiers meer beenruimte zullen hebben. - Verbeterde technologie
Hyundai rust de nieuwe Kona Electric uit met de nieuwste technologieën, waaronder nog meer geavanceerde rijhulpsystemen en een verbeterd infotainmentsysteem. - Efficiënter
De nieuwe generatie heeft een betere efficiëntie. Dat lagere energieverbruik leidt ook tot een grotere actieradius. - Duurzaamheid
Hyundai benadrukt de duurzaamheid van de nieuwe Kona Electric. Er wordt in deze nieuwe generatie meer gebruik gemaakt van gerecyclede en milieuvriendelijke materialen. Ook de verbeterde efficiëtie draagt uiteraard bij aan de duurzaamheid.
Kort samengevat biedt de nieuwe generatie van de Hyundai Kona Electric meer ruimte, betere prestaties, concurrerende prijzen en natuurlijk ook een goede reputatie en een rijke geschiedenis. Of het de Kona Electric wederom gaat lukken om een van de meest gewilde elektrische auto’s in zijn segment te worden, zal de tijd ons leren.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com