Hoewel de Nederlandse overheid qua stimuleringsmaatregelen de hand momenteel behoorlijk op de knip houdt, valt niet te ontkennen dat elektrisch rijden in een stroomversnelling is geraakt. Autofabrikanten hebben verregaande ‘elektrificatieplannen’ en ontwikkelen nog maar heel weinig nieuwe modellen met verbrandingsmotoren.
Elektrisch camperen gaat nog niet vanzelf
De impact daarvan is ook in de camperindustrie voelbaar. Daar staat men nog voor een flinke uitdaging. De meest verkochte camper is een zogenaamde half-integraal camper. Die weegt rijklaar meestal iets meer dan 3.000 kilo. Met de nodige bagage en inzittenden kom je al heel dicht bij de 3.500 kilo, het maximale gewicht waarmee je nog met het gewone rijbewijs B uit de voeten kan. Als daar nog het gewicht van een groot accupakket bijkomt dan ga je ver over die 3.500 kilo heen. Bovendien hebben de elektrische basisvoertuigen voor campers van dit formaat een vrij beperkte actieradius, die door de grotere luchtweerstand van een grote en brede camperopbouw nog veel beperkter wordt. Er zal geen camperaar zo gek zijn om een elektrische camper met een actieradius van 100 à 200 kilometer te kopen.
Buscampers en camperbusjes
Maar op het gebied van buscampers (omgebouwde grotere bestelwagens van ca 6 meter lang) en met name de kleinere camperbusjes zijn er meer mogelijkheden. Twee Nederlandse camperbouwers, Tonke en Ventje, hebben de elektrische revolutie omarmd. Ventje introduceerde onlangs de eVentje, een camperbusje op basis van de VW ID.Buzz. Tonke, dat al een Tonke EQV buscamper op basis van de Mercedes-Benz EQV heeft, is bezig met het ontwikkelen van een camperbus op basis van de VW ID.Buzz.
Tonke ID.Buzz
Deze Tonke ID.Buzz belooft een combinatie van de vertrouwde Tonke-kwaliteit en de innovatieve technologie van de VW ID.Buzz. De Tonke ID.Buzz Camperbus zal – het gaat hier om de versie met lange wielbasis en grotere accu – een actieradius van ongeveer 400 kilometer hebben. De camperbus zal ook een zonnepaneel op het dak hebben, waardoor hij zelfvoorzienend wat betreft de elektriciteit voor het ‘huishouden’. Maarten van Soest, oprichter van Tonke, ziet de ontwikkeling van de Tonke ID.Buzz Camperbus als een logische stap in de evolutie van het bedrijf. “We willen vooroplopen in de transitie naar duurzaam kamperen,” zegt hij.
eVentje
Aan de andere kant van het spectrum hebben we Ventje, die onlangs hun eerste elektrische camperbus, de eVentje, hebben gepresenteerd. De hierboven afgebeelde eVentje is ook gebouwd op basis van de ID. Buzz en sluit naadloos aan bij het enigszins alternatieve, duurzame concept van Ventje. Hier zegt men dat de actieradius in de praktijk ongeveer 375 kilometer bedraagt en dat de eVentje een aantrekkelijke optie is voor de milieubewuste kampeerder.
Het interieur van de eVentje is voorzien van alles wat je nodig hebt, met een flexibel lounge- en zitgedeelte dat kan worden omgezet in een bed, een keuken die zowel van binnen als van buiten te gebruiken is, en een hefdak dat extra ruimte biedt. De oprichter van Ventje, Joost van Daal, is enthousiast over de lancering van de eVentje. “De reactie van het publiek was overweldigend. Het is duidelijk dat er een grote vraag is naar duurzame camperoplossingen,” zegt hij.
Andere benadering
Over de Tonke ID.Buzz is nog bijna niets bekend. Maar als we ervan uitgaan dat de Tonke ID.Buzz met hetzelfde achterliggende idee als de hierboven afgebeelde Tonke EQV zal worden ontwikkeld, dan kunnen we aardig inschatten hoe die er uit gaan zien.
Als we de Tonke ID.Buzz en de eVentje vervolgens met elkaar vergelijken, dan kan het niet anders dan dat de twee modellen die ondanks hetzelfde basisvoertuig sterk verschillen. Waar het toch wat exclusievere Tonke het vooral in een hoge kwaliteit en een hoogwaardige afwerking zoekt, wil Ventje wat meer meeliften met de ‘vanlife’ trend en richt het zich op een grotere en vooral jongere doelgroep.
Nog meer elektrische campers uit Nederland
Er zijn overigens nog meer Nederlandse camperbouwers die elektrische campersbusjes aanbieden. Deze gebruiken (tot nu toe) meestal de elektrische bestelbusjes uit het Stellantis-gamma (Opel e-Vivaro, Opel Zafira-e Life, Peugeot e-Expert, Fiat Scudo-e). Dat zijn bijvoorbeeld het Haarlemse LEAVV dat zich op de verhuur richt, het in Lijnden gevestigde Campr en Fixxter in Leeuwarden.
Voor wie wacht op de camperbus die door Volkswagen zelf wordt gebouwd: wij verwachten dat (een prototype van) de Volkswagen ID.Buzz California eind augustus op de Caravan Salon in Düsseldorf zal worden gepresenteerd. De productie daarvan zal op zijn vroegst in 2024 van start gaan.