Modulaire conceptauto Eterna is nóg duurzamer

modulaire conceptauto Eterna

In een tijd waarin duurzaamheid en innovatie centraal staan, hebben studenten van de TU Eindhoven een stap gezet in de richting van een groenere toekomst. De door hen ontwikkelde modulaire conceptauto Eterna moet een belangrijke bijdrage leveren aan het verminderen van de CO2-uitstoot.

Revolutionaire modulaire benadering

De Eterna is geen gewone auto. Het modulaire ontwerp maakt het mogelijk om de boven- en onderkant van de auto afzonderlijk te vervangen. Wil je een nieuwe auto? Vervang dan alleen de bovenkant. Deze aanpak biedt een flexibiliteit die tot nu toe ongezien is in de auto-industrie. Het verlengt niet alleen de levensduur van de auto maar maakt ook aanpassingen en upgrades eenvoudiger en kosteneffectiever.

modulaire conceptauto Eterna

Een stap richting een groenere productie

Het modulaire ontwerp van de Eterna gaat verder dan alleen gemak en flexibiliteit. Het draagt namelijk ook bij aan een aanzienlijke vermindering van de CO2-uitstoot tijdens het productieproces. Door alleen de benodigde onderdelen te vervangen, wordt de totale CO2-uitstoot met ongeveer een derde verlaagd. Dit is een belangrijke stap in de richting van een groenere en meer verantwoorde productie. Hiermee is de Eterna mogelijk ook een mooi voorbeeld voor de automobielindustrie om te laten zien hoe het ook kan. De vraag is natuurlijk wel in hoeverre de industrie een dergelijk concept als een bedreiging voor de omzet ziet.

Wordt dit de toekomst van de automotive?

De Eterna heeft het potentieel om de markt verregaand te beïnvloeden. Niet alleen vanwege de focus op duurzaamheid, maar vooral de aanpasbaarheid en makkelijke manier om modules van de auto te vernieuwen. Dit kan ook aantrekkelijk zijn voor de lease-markt, die dan een aantrekkelijk en duurzaam Taas (Transport as a Service) kan aanbieden. Het concept van de Eterna zou wel eens een trend in de automotive industrie in gang kunnen zetten waarbij modulaire en duurzame ontwerpen centraal staan. De mogelijkheid van samenwerkingen met industriële partners kan de weg vrijmaken voor verdere ontwikkeling en commercialisering van dit innovatieve concept.

De bouwstenen van Eterna

Uiteraard is het een hele uitdaging om zo’n modulair concept als van de Eterna te ontwikkelen. De bovenzijde van de auto, die kan worden vervangen, is gemaakt van lichtgewicht materialen, wat bijdraagt aan de energie-efficiëntie. De onderkant, die de technische componenten van de auto bevat, is ontworpen om lang mee te gaan. Door deze scheiding kunnen individuele componenten gemakkelijker worden geüpgrade of vervangen, zonder de hele auto te moeten afvoeren.

Bij de TU Eindhoven gaan onderwijs en innovatie hand in hand

De ontwikkeling van de Eterna is een project van studententeam TU/ecomotive van de TU Eindhoven. Dit project onderstreept de rol van onderwijsinstellingen in het stimuleren van innovatie en duurzaamheid. Door studenten de kans te geven om te werken aan real-world problemen, bevordert de universiteit niet alleen leren en ontdekken, maar ook de ontwikkeling van oplossingen die een echte impact kunnen hebben op de industrie en de samenleving.

Een veelbelovende stap naar een duurzamere toekomst?

De Eterna is meer dan een conceptauto; het is een symbool van een nieuwe benadering van autodesign en productie. Met zijn modulaire ontwerp en focus op duurzaamheid biedt de Eterna een frisse kijk op wat mogelijk is in de auto-industrie. Het project van de TU Eindhoven-studenten is een inspirerend voorbeeld van hoe innovatie, onderwijs en duurzaamheid samen kunnen komen om een positieve verandering teweeg te brengen. De Eterna is niet alleen een stap in de richting van een groenere toekomst voor de auto-industrie, maar ook een teken van de eindeloze mogelijkheden die ontstaan wanneer we durven te dromen en te innoveren.

modulaire conceptauto Eterna

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)