Wie zegt dat een vakantie met een elektrische auto naar de zonnige stranden van Spanje een uitdaging is, heeft duidelijk de ontwikkelingen van de afgelopen jaren gemist. Toch zijn er nog steeds elektrische bestuurders die het niet aandurven om een lange rit naar Zuid-Europa te maken in een elektrische auto. Daarom bieden veel leasemaatschappijen nog steeds de optie voor een brandstofauto tijdens de vakantie. Die angst, de zgn. Range anxiety tijdens lange ritten is niet meer nodig anno 2023. Voor diegene die nog steeds twijfelen deel ik mijn ervaring.
Een goede voorbereiding… niet nodig!
Normaal gesproken lees je overal dat een grondige voorbereiding van cruciaal belang is voor lange reizen. Je moet routeplanners downloaden, laadpassen aanschaffen, en dit alles ruim van tevoren regelen. Maar, als je met een Tesla gaat, kun je die stress meteen overboord gooien. Gewoon je bestemming invoeren en Tesla doet de rest!
Tip: Laat Tesla het denkwerk doen
Afgelopen zomer ging mijn reis naar het zonnige Costa Brava in Spanje. Met mijn Tesla voerde ik eenmalig mijn eindbestemming in (Begur, Costa Brava, 1.430 kilometer verderop), en Tesla plande automatisch alle benodigde Supercharger-stops, in totaal 6. Telkens als ik in de buurt van een Supercharger-locatie kwam, begon de accu al voor te verwarmen, wat resulteerde in razendsnel opladen. Het slimme aan Tesla’s ingebouwde reisplanner is dat deze dynamisch en real-time is. Afhankelijk van je rijstijl en verbruik kan het aantal laadstops variëren. Ook hoef je de accu niet bij elke laadstop volledig op te laden. Als je Tesla’s reisplanner volgt, kan het zijn dat je slechts 15 minuten hoeft te laden, zodat je met genoeg lading naar het volgende laadpunt kunt rijden.
Tesla Supercharger: voordelig en handig
Voor Tesla-eigenaren is het gebruik van het Supercharger-netwerk natuurlijk niet alleen handig, maar ook voordelig. In vergelijking met andere elektrische voertuigen zijn de kosten aanzienlijk lager. In Europa betaal je gemiddeld slechts 20,13 euro (41 cent per kWh), wat 32 cent minder is dan voor andere EV’s. En als je toevallig in Denemarken bent, kun je opladen voor slechts 10,20 euro (21 cent per kWh). Nederland is met 35 cent per kWh ook vriendelijk voor Tesla-rijders. Onlangs is er een groot onderzoek gedaan over de grote prijsverschillen voor opladen in Europa langs Europese snelwegen. De uitkomsten van dit onderzoek vind je hier.
Meer dan alleen opladen
Naast de eerder genoemde voordelen van Tesla’s reisplanner en het Supercharger-netwerk, heeft een Tesla nog meer te bieden. Ze hebben een royale actieradius, zijn super efficiënt in stroomverbruik en hebben geweldige veiligheidsbeoordelingen. Mijn eigen reis werd aangedreven door een Tesla Model 3 Performance met 534 pk en 660 Nm koppel. Dat betekent dat je soms moeite hebt om je aan de snelheidslimieten te houden. Op de verlaten Franse snelwegen ’s nachts kun je gemakkelijk 160 km/u of meer halen. Natuurlijk moet je dan wel vaker stoppen om op te laden, maar dat duurt meestal maar 25 minuten bij een Supercharger. En het beste is dat de Superchargers vaak bij hotels en restaurants liggen, dus je kunt de wachttijd combineren met sanitaire stops of un café au lait et une baguette, s’il vous plaît.
Ontspannen met Autopilot… meestal
Met het Autopilot-systeem kun je lekker achterover leunen terwijl de auto het werk voor je doet. Maar blijf alert, het systeem is niet perfect. Soms grijpt het onverwacht en keihard in door het zgn. Ghostbreaking, wat je heerlijke zen-moment behoorlijk kan verstoren. Bij ons is dat twee keer voorgekomen, midden in de nacht, op de snelheid, waarschijnlijk door een wapperend blaadje…maar we zijn er nog steeds niet uit.
Conclusie: Tesla doet het werk!
Dus, als je nog twijfelt om een lange reis naar Zuid-Europa te maken in een elektrische auto, laat die ‘Range Anxiety’ varen. Met een Tesla is het niet alleen mogelijk, het is ook een plezierige ervaring. De verplichte extra stops zorgen ervoor dat je fit blijft tijdens de lange rit. De ingebouwde reisplanner, het Supercharger-netwerk en de vele voordelen van een Tesla maken de reis probleemloos. En als je onderweg meer stroom verbruikt dan verwacht (omdat snel rijden gewoon te leuk is), zal Tesla altijd automatisch op zoek gaan naar één van de inmiddels vele andere Superchargers op je route.
Mijn tips:
Vertrek ’s nachts, zoals wij deden. Dan zijn de meeste Superchargers op je route vrijwel altijd leeg. Ook in het hoogseizoen. Het is ons één keer voorgekomen dat een Supercharge laadstation vol was en toen moesten we 5 minuten wachten voordat we konden laden. Maar zelfs dat werd al accuraat aangegeven in Tesla’s reisplanner.
Neem een (lang) verlengsnoer mee. Als jouw bestemming aan de kust ligt aan de Costa Brava, dan is de kans aanzienlijk dat de dichtstbijzijnde Supercharger op bijna 30 min tot een uur rijden ligt aangezien die vaak in het achterland aan het snelweg liggen. Daarom laadden wij vaak ‘s nachts onze Tesla op met de thuislader en een verlengsnoer. In de meeste Spaanse vakantiehuisjes moet je dat echter niet tegelijkertijd doen met de wasmachine/magnetron of andere zware stroomverbruikers.
Neem je de autoroute, dan is een tolbadge waarmee de slagbomen automatisch openen zeker handig. De Franse aanbieder Bip&Go biedt een tolbadge voor de tolwegen in Frankrijk, Spanje, Portugal en/of Italië. Dus geen gedoe meer met munten of creditcards onderweg, je kunt gewoon doorrijden. Dankzij de voorrangspoortjes met de grote oranje T, waar je met de tolbadge gebruik van mag maken, rijd je met 30 km/uur doorheen. “Biep!” zegt de tolbadge en weg ben je.
Tekst: Marc Verweij
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com