De Amerikaanse start-up Lucid Motors, die momenteel bezig is met de productie van zijn eerste elektrische model, heeft onlangs een deal gesloten met Aston Martin. Maar dit is slechts het begin van Lucid’s ambitieuze plannen om de technologie ook aan andere autofabrikanten beschikbaar te stellen.
Grote speler
Lucid Motors, opgericht in 2007, kunnen we nu nog niet echt beschouwen als een belangrijke speler in de wereld van elektrische voertuigen. Met hun eerste model, de Lucid Air, bewijs het dat men in staat zijn om voertuigen te produceren die niet alleen heel efficiënt zijn, maar ook uitermate luxe zijn en uitstekende prestaties bieden. De Lucid Air, met een actieradius van meer dan 800 kilometer en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in minder dan 2,5 seconden, is een wat dat betreft een mooi visitekaartje voor Lucid’s technologische expertise.
Deal met Aston Martin is een game-changer voor Lucid
De recente deal met Aston Martin markeert een belangrijke mijlpaal voor Lucid. Volgens de overeenkomst zal Lucid de Britse fabrikant voorzien van EV-aandrijflijncomponenten en software. Dit omvat een achterste aandrijfeenheid met dubbele motoren, accumodules en software voor systeemintegratie. Deze onderdelen zullen worden geleverd vanuit Lucid’s fabriek in Casa Grande, Arizona.
Deze deal is niet alleen een bevestiging van Lucid’s technologische capaciteiten, maar voor Lucid ook aanleiding om verder te denken dan alleen de deal met Aston Martin. Het feit dat een gevestigd merk als Aston Martin kiest voor de technologie van Lucid, geeft voor Lucid aan dat er nog meer merken moeten zijn die overtuigd zijn van de kwaliteit en betrouwbaarheid van de componenten van Lucid Motors
Toekomstplannen
Daarom heeft Lucid Motors zijn zinnen niet alleen op Aston Martin gezet. Volgens CEO Peter Rawlinson is de deal met Aston Martin slechts het begin. Lucid is van plan om soortgelijke deals na te streven met andere OEM’s, in een poging om een groeiende omzet op het gebied van hoogwaardige technologie.
De focus van het bedrijf zal in eerste instantie liggen op het leveren van hoogwaardige, ultra-hoge voltage technologie die niet geschikt is voor de massamarkt. Naarmate het bedrijf zich verder ontwikkelt en meer modellen introduceert, zal het bedrijfsonderdeel dat onderdelen in licentie geeft naar verwachting groeien.