Lancia, het Italiaanse merk dat min of meer doordrenkt is van geschiedenis en erfgoed, heeft het buiten de thuismarkt steeds moeilijker. Dat moet veranderen met de komst van de allereerste elektrische Lancia. Hoewel beelden en zeker de details nog ontbreken, kondigt Lancia nu concreet haar elektrische vlaggenschip aan.
Een merk met historie
Sinds de oprichting in 1906 heeft Lancia zich gevestigd als een pionier op het gebied van automobieldesign en -innovatie. Van de eigenzinnige HPE tot de legendarische Lancia Stratos en de stijlvolle Delta, het merk heeft altijd een voorliefde getoond voor het combineren van techniek met esthetiek.
De laatste jaren bewoog het merk zich echter in een steeds kleinere markt en was het eigenlijk alleen nog in Italië een redelijk succes – met eigenolijk ook maar één model. Nu Lancia net als Fiat en Alfa Romeo onder de hoede van Stellantis vallen, wordt het merk nieuw leven ingeblazen. Geïnspireerd door de slogan Eleganza Italiana (Italiaanse Elegance) moet het merk terugkomen met de merkwaarden waar Lancia vroeger naam mee maakte. Het merk wordt nu klaargestoomd om zijn eerste elektrische modellen op de markt te brengen en zal als een van de eerste Stellantis-merken kunnen profiteren van het nieuwe SLTA-Medium platform.
Lancia Gamma
Lancia-topman Luca Napolitano sprak in de Heritage Hub, gevuld met 250 Italiaanse Lancia-dealers over de toekomst van het Italiaanse merk. Napolitano vertelde dat de terugkeer van Lancia tot in de kleinste details is uitgedacht. Hoewel de kleine Ypsilon de eer van de allereerste elektrische Lancia krijgt, moet in 2026 het nieuwe topmodel verschijnen dat het summum van Italiaanse stijl moet verwoorden.
Opvallend genoeg heeft men ervoor gekozen om het topmodel Gamma te noemen. Dat is natuurlijk een verwijzing naar de vroegere Gamma, alleen is dat nooit het topmodel van de Italiaanse autofabrikant geweest. Dat was onder anderen de Thema. De kans is dus aanwezig dat er later nog een model boven die Gamma komt. In ieder geval heeft Napolitano bevestigd dat de Gamma in het D-segment komt en ongeveer 4,70 meter lang wordt. Hij beloofde ook dat het interieur iets heel bijzonders wordt. Lancia noemt het nieuwe interieurconcept S.A.L.A. maar wat het precies inhoudt, mogen we nog naar raden.
Technologie moet toonaangevend worden
Hoewel specifieke details over het model nog moeten worden onthuld, zijn de verwachtingen al hooggespannen. We weten echter wel dat Lancia’s topmodel op het STLA-Medium platform van Stellantis komt te staan.
Dat platform wordt ook gebruikt voor de Peugeot e-3008. Omdat de merken van Stellantis doorgaans van dezelfde elektrische aandrijflijnen gebruikmaken, kunnen we daar even kijken welke aandrijflijnen we mogen verwachten. Kopers van de Peugeot e-3008 kunnen namelijk de volgende keuzes maken:
- Single Motor met een vermogen van 157 kW (210 pk)
- Long Range met een vermogen van 170 kW (230 pk)
- Dual Motor met vierwielaandrijving en een vermogen van 240 kW (320 pk).
De twee motoren van de Dual-Motor variant geven de Peugeot een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,2 seconden. Die Peugeot heeft een wielbasis van 2,73 meter. Die zal bij de Lancia waarschijnlijk iets groter zijn. Hij zal, tenzij de hoogte van de Peugeot hem op dat gebied extra mogelijkheden geeft, in ieder geval ruimte hebben voor de accupakketten die in de Peugeot worden toegepast. De Single Motor en Dual Motor van de e-3008 beschikken over een accupakket van 73 kWh terwijl de Long Range zelfs een accupakket met een capaciteit van maar liefst 98 kWh heeft. Daarmee haalt hij mede dankzij een opmerkelijk goede efficiëntie een actieradius van 700 kilometer.
Liftback
Die actieradius van de Lancia Gamma zal waarschijnlijk minstens zo groot zijn. Die krijgt namelijk een lagere bouwvorm en zal dus gestroomlijnder zijn. Volgens de eerste teasers en informatie van insiders zal het voertuig namelijk een liftback worden. Deze vorm, die het midden houdt tussen een sedan en een hatchback, biedt een interessante combinatie van een elegante uitstraling en de nodige praktische functionaliteit.
Het liftback-design zorgt voor een ruimere kofferbak en een langer doorlopende, ronde daklijn, wat bijdraagt aan de aerodynamica van het voertuig. Door de keuze voor dit liftback-design onderscheidt de Gamma zich van veel andere elektrische auto’s in dit segment. De oorspronkelijke Lancia Gamma was trouwens ook een liftback.
We mogen trouwens verwachten dat er elementen van het boven dit artikel afgebeelde conceptmodel in de Lancia Gamma zullen worden verwerkt. Maar we verwachten niet dat de Gamma zo revolutionair zal ogen, al weet je natuurlijk maar nooit.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com