Is de Emeya de volgende game-changer voor Lotus?

Lotus Emeya

Lotus ondergaat een opmerkelijke transitie. Het Britse merk, ooit synoniem voor lichtgewicht en wendbare sportwagens, is nu al een jaar of zes eigendom van Geely. Onder de hoede van het ambitieuze Geely slaat Lotus een geheel nieuwe richting in en dat is goed te zien aan de Evija en Eletre, en ook aan de gisteren geïntroduceerde Lotus Emeya.

Van sportwagen naar hypercar, cross-over en sedan

naar De Evija was nog echt een snelle en lage sportwagen, al was die al veel meer op prestige en technologie gebaseerd dan we van Lotus gewend zijn. Met de Elektre bracht het Britse merk tot grote ergernis van de verstokte Lotus-fans zelfs een heuse SUV cross-over op de markt. De Emeya, een elektrische sedan, vormt een volgende stap in de transformatie van Lotus.

Is Lotus nog wel Lotus?

Deze ontwikkelingen roepen toch wel wat vragen op over de identiteit van Lotus en hoe het Britse merk zijn historische kernwaarden kan verenigt met de eisen van de moderne automarkt. En natuurlijk ook met de eisen van Geely, het Chinese concern dat sinds 2017 eigenaar van Lotus is. Geely is ook eigenaar van Volvo, Polestar, Lynk&Co, Zeekr, Denza en nog veel meer. Daarnaast heeft Geely ook een enorme hoeveelheid hooggespannen ambities in de achterzak.

Bestaansrecht

Aan de andere kant: Zonder de steun van Geely, zowel op financieel als technologisch gebied, zou Lotus waarschijnlijk helemaal niet meer bestaan. Nu heeft het merk de mogelijkheid om én te overleven én wellicht uit te groeien tot een exclusief, toonaangevend elektrisch merk in het hogere prijssegment. Het is immers wel duidelijk dat Geely met Lotus die niche voor ogen heeft. Laten we niet vergeten dat Lotus zich volgens een eerder gepresenteerde visie in 2028 wil positioneren als een leider in elektrische mobiliteit. Ambities te over dus.

Helaas is het wel zo dat de productie van de nieuwe modellen van Lotus niet meer in het Verenigd Koninkrijk plaats vindt. De productie van de Lotus Eletre is al gestart in het Chinese Wuhan. Dat zal voor de nieuwe Lotus Emeya niet anders zijn. Jammer van de werkgelegenheid voor de Britten, mar het is niet anders. Als Lotus niet meer had bestaan, was het nog erger geweest.

Lotus Emeya

Terug naar de nieuwe Lotus Emeya. Het Britse merk noemt dit een ‘Electric hyper GT’ maar laten we het maar gewoon een sportieve, elektrische sedan noemen. Omwille van de aerodynamica hebben alle elektrische sedans een ronde, lang doorlopende daklijn gekregen, of ze nou 2-deurs of 4-deurs zijn.

Terugkomend op het DNA van Lotus. In de wereld van elektrische voertuigen is het heel moeilijk om een auto te vinden die zowel de ziel van een Lotus sportwagen als het hart van een duurzame toekomst belichaamt.

Met de Eletre deed men het DNA van het merk aardig geweld aan. De Lotus Emeya is wat dat een veel betere match. Met deze gloednieuwe elektrische sedan lijkt de ontwerpers die delicate balans heel aardig te hebben gevonden. Dat maakt de Lotus Emeya een interessante synthese van de Britse roots en Chinese ambities en technologie.

Een nieuwe generatie sportieve elektrische sedans

De markt voor elektrische sportieve sedans is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Met spelers als de Tesla Model S, Porsche Taycan en Lucid Air die de toon zetten, lijkt de Lotus Emeya klaar om een serieuze aanval in dit segment te doen.

Hij ziet er ontegenzeggelijk goed uit en met een vermogen van 918 pk en een acceleratie van 0 tot 100 km/u in slechts 3 seconden, is de Emeya ook ronduit indrukwekkend snel. Maar snelheid is niet het enige verkoopargument. De Emeya biedt waarschijnlijk ook een bereik van ongeveer 600 kilometer, zodat hij zich ook op dat vlak kan meten met de beteren in zijn klasse.

Uiterlijk is niet meer 100% Lotus, maar wel een goed gelukt compromis

Zoals gezegd lijken de ontwerpers er bij de Emeya heel goed in te zijn geslaagd om het DNA van Lotus te verwerken in een auto die moet voldoen aan de maatstaven van een moderne, elektrische auto in het hogere segment. Met een beetje goede wil kun je er een echte Lotus in zien, maar tegelijkertijd ook een fraai gelijnde, sportieve sedan met strakke lijnen en elegante rondingen die een lust voor het oog zijn. De aandacht voor detail is ook bijzonder, die is zelfs terug te zien in de kleinste elementen.

Een ‘uitzonderlijke rijervaring’

De Lotus Emeya is uitgerust met een dual-motor setup, die een naadloze overgang tussen de voor- en achterwielaandrijving mogelijk maakt. Dit zorgt volgens het bedrijf voor een uitzonderlijke rijervaring, ondersteund door geavanceerde technologieën zoals adaptieve wielophanging, augmented reality en high-end audiosystemen. De auto is niet alleen een genot om in te rijden, maar ook om in te zitten.

Wat gaat de toekomst brengen?

Hoewel de prijs van de Emeya nog moeten worden aangekondigd, kan het niet anders of deze auto gaat, net als de Eletre, een belangrijke rol spelen in de nieuwe, elektrische toekomst van Lotus. Met zijn indrukwekkende specificaties en ambitieuze visie heeft de Lotus Emeya alles in huis om een gamechanger voor het Britse merk te worden. Hij gaat in ieder geval al begin volgend jaar in productie.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)