Inhaalslag: Honda lanceert een nieuwe EV-lijn in China

Veel Westerse merken verliezen marktaandeel in China door een gebrek aan aantrekkelijke EV’s. De lokale Chinese merken lanceren ondertussen de ene na de andere elektrische auto, steeds beter en steeds goedkoper. Met name de Japanse merken hebben het moeilijk op de Chinese EV markt. Mitsubishi en Suzuki hebben zich al teruggetrokken uit China, en Nissan en Mazda zitten in de gevarenzone. Alleen Toyota en Honda proberen serieus door te vechten, met nieuwe elektrische auto’s die speciaal voor de Chinese markt zijn ontwikkeld. 

Honda heeft deze week een nieuwe EV-lijn gelanceerd onder de naam Ye. Deze lijn is gericht op jonge consumenten, grofweg 25-35 jaar oud. Veel Chinese automakers hebben eveneens lijnen of zelfs aparte merken voor deze categorie. Ye (烨) heeft niet echt een betekenis als enkel karakter. Gecombineerd met andere karakters kan het betekenen: adembenemend, gevierd of beroemd. De marketingafdeling van de Japanners heeft een mooi verhaal bij de naam bedacht. Volgens Honda betekent Ye: “Briljant, schitterend. Het doel is om bestuurders te laten genieten van het rijplezier, hun innerlijke verlangens de vrije loop te laten, ieders persoonlijkheid te laten stralen, te inspireren.”

Een nieuw platform en veel Chinese techniek

Honda heeft een nieuw EV platform ontwikkeld voor de Ye-lijn. Het platform heet W en komt in twee versies: achterwiel aangedreven en vierwielaangedreven. Om de techniek zo Chinees mogelijk te houden is Honda lokaal gaan winkelen: de accu’s zijn van CATL, het infotainmentsysteem van Huawei en het spraakherkenningssysteem is van iFlytek. Dit scheelt in de kosten en Chinese consumenten kennen deze merken.

De eerste Honda Ye is meteen een tweeling: de Honda Ye P7 en de Honda Ye S7. Honda heeft twee joint ventures in China: Dongfeng-Honda en GAC-Honda, en die maken van ieder model hun eigen variant, net zoals dat vaak gebeurt bij modellen van Volkswagen. De tweeling is een hippe SUV die keurig de laatste Chinese trends volgt: zwarte wielkastranden, donker gekleurde lichten, verzonken deurhendels en camera spiegels. De GAC-Honda Ye P P7 heeft een wat meer luxe uitstraling en de Dongfeng-Honda Ye S7 is iets sportiever. Het interieur is heel modern voor een Honda, met LED-effecten, een groot aanraakscherm, een hooggeplaatst instrumentenpaneel, en lichte kleuren. De P7 en S7 komen eind dit jaar op de markt. Honda heeft nog geen precieze specificaties bekendgemaakt.

Is het genoeg voor Honda in China?

Honda heeft ook het volgende model aangekondigd, al is het nog in conceptvorm: de fraai gelijnde Honda Ye GT  sedan-coupe, dit type auto is heel populair in China op dit moment. De GT komt in 2025 op de markt, ook weer met z’n tweeën. De komende jaren gaat Ye nog veel meer modellen onthullen, waaronder een grotere SUV en een MPV. Of dit offensief genoeg is om Honda in China te redden is natuurlijk onzeker. Honda probeert zich staande te houden door steeds meer Chinees te worden. Dat werkt mogelijk op korte termijn, maar op de lange termijn neemt het onderscheidend vermogen van Honda op deze manier alleen maar verder af. Op een moment zal het Japanse merk weer een trendsetter moeten worden in China, in plaats van een trendvolger.

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)