Grote prijsverschillen voor opladen elektrische auto in Europa

Er zijn grote verschillen tussen Europese landen in de kosten voor het opladen van een elektrische auto. De kosten voor een laadsessie variëren tot wel 20 euro tussen verschillende Europese landen. Dat blijkt uit een onderzoek van energievergelijk.nl langs Europese snelwegen in 26 landen. Onderzoekers benadrukken de noodzaak van prijstransparantie en consumentenvoorlichting, en bevelen aan om Tesla’s Superchargers te gebruiken voor de meest kostenefficiënte laadervaring.

Om een alomvattend overzicht te bieden, werden tijdens het onderzoek de laadkosten van 198 snellaadstations in 26 Europese landen geanalyseerd. Hierbij werden de tarieven van drie vooraanstaande aanbieders geëvalueerd: Shell Recharge, Chargemap en het Tesla Supercharger-netwerk.

Goedkoopste versus duurste

Luxemburg spant de kroon als het goedkoopste land voor elektrische voertuigen. Hier bedragen de gemiddelde kosten slechts 22,63 euro (46 cent per kWh) voor een volledige laadsessie, wat voor de meeste EV’s een actieradius van minimaal 250 kilometer oplevert onder normale rijomstandigheden. Dit komt neer op slechts 9 cent per kilometer.

Andere betaalbare landen voor EV-rijders zijn IJsland (60 cent per kWh), Frankrijk en Noorwegen (beiden 62 cent), waar de prijs voor het opladen van 20% naar 80% van de batterijcapaciteit rond de 30 euro ligt.

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich Tsjechië en Italië, waar een vergelijkbare oplaadbeurt aan de snelweg ongeveer 42 euro kost, wat neerkomt op 86 cent per kWh en circa 17 cent per kilometer. Ook het Verenigd Koninkrijk behoort met een tarief van 84 cent per kWh tot de duurdere landen in Europa.

Het gemiddelde tarief voor het opladen in heel Europa bedraagt 35,69 euro, oftewel 73 cent per kWh.

Overzicht van laadtarieven in Europa

Nederland bevindt zich net onder het Europese gemiddelde, met een prijs van 35,06 euro voor een laadsessie, wat neerkomt op 72 cent per kWh. In buurlanden België en Duitsland zijn de laadkosten gemiddeld respectievelijk 78 en 80 cent, wat aanzienlijk duurder is dan in Nederland.

Verschillen tussen aanbieders

Het onderzoek wijst verder uit dat de laadkosten kunnen variëren tussen aanbieders van laadpassen binnen dezelfde landsgrenzen. In Nederland kost het opladen via de Chargemap-pas gemiddeld 37,07 euro, terwijl het via het Shell Recharge-abonnement 42,24 euro kost. Sommige andere abonnementen, zoals 50five en Ecotap, kunnen enkele euro’s goedkoper zijn, maar dit kan leiden tot hogere kosten in het buitenland vanwege verschillende prijsafspraken.

Het tijdstip van opladen kan ook van invloed zijn op het laadtarief, zowel in Nederland als in andere Europese landen.

Over het algemeen blijkt dat opladen bij een Tesla Supercharger het meest voordelig is. Zelfs niet-Tesla-eigenaren betalen met 25,89 euro (53 cent per kWh) aanzienlijk minder dan bij andere aanbieders. Het gemiddelde tarief in heel Europa bedraagt hier 27,66 euro, oftewel 56 cent per kWh.

Teslarijders profiteren

Voor Tesla-eigenaren is er aanzienlijk financieel voordeel te behalen door gebruik te maken van de Superchargers binnen het Tesla-netwerk. De gemiddelde kosten voor opladen binnen Europa bedragen slechts 20,13 euro (41 cent per kWh), wat 32 cent minder is dan voor alle andere EV’s.

Denemarken biedt uitzonderlijk gunstige tarieven voor Tesla-rijders, waar een laadsessie slechts 10,20 euro kost (omgerekend 21 cent per kWh). Nederland is met 35 cent per kWh ook relatief betaalbaar voor Tesla-eigenaren.

Conclusies

Dit onderzoek benadrukt niet alleen de aanzienlijke prijsvariatie voor elektrisch opladen in Europa, maar wijst ook op de noodzaak van verbeteringen in prijstransparantie en consumentenvoorlichting.

“Voor elektrische rijders is het vaak ingewikkeld om vooraf in te schatten hoeveel een laadsessie gaat kosten, gezien het grote aantal aanbieders en laadpassen met elk hun eigen tariefstructuur,” aldus Koen Kuijper, Energie-expert.

Deze prijsverschillen zijn niet beperkt tot snelwegen in Europa; recent onderzoek van de Consumentenbond onthulde dat ook de laadtarieven binnen stedelijke gebieden in Nederland sterk kunnen variëren.

“Dit aanzienlijke verschil tussen aanbieders benadrukt het belang van transparante prijsinformatie, niet alleen in Nederland, maar ook elders in Europa,” voegde Koen Kuijper toe.

Aanbevelingen

De onderzoekers doen enkele aanbevelingen:

  1. Overheden, laadstation-exploitanten en laadabonnementsverstrekkers moeten samenwerken om een uniform en transparant prijsmodel te ontwikkelen.
  2. Consumenten wordt aangeraden actief prijzen te vergelijken en mogelijk hun reisroute te plannen op basis van laadkosten om geld te besparen. De meest gunstige route omvat vaak Tesla’s Superchargers.
  3. Voor frequente snelweggebruikers kan het voordelig zijn om meerdere gratis laadpassen te bezitten, gezien de kosten per locatie en per abonnement kunnen variëren. Nederlandse automobilisten kunnen vaak ook gebruikmaken van buitenlandse laadabonnementen.

Over het onderzoek

Voor het verzamelen van gegevens werd de Chargeprice-database via chargeprice.app gebruikt, een onderdeel van Chargeprice SAS. Dit bedrijf verzamelt laadtarieven voor 600.000 oplaadpunten in 30 landen.

Er werd onderzoek gedaan naar de laadkosten bij 198 snellaadstations met een vermogen van 100 kW of hoger in 26 Europese landen. Het onderzoek omvatte tarieven voor populaire laadabonnementen, waaronder Shell Recharge, Chargemap en Tesla Supercharger (voor niet-Teslarijders).

Enkele Europese landen, zoals Letland, Macedonië en Kroatië, werden niet opgenomen in het onderzoek vanwege een gebrek aan bruikbare gegevens.

Voor Servië, Roemenië, Portugal, Estland en Bulgarije ontbrak prijsdata voor de eerder genoemde drie aanbieders, daarom werden gemiddelde tarieven gebruikt voor andere populaire laadabonnementen in deze landen.

Alle laadtarieven werden opgehaald op 1 september 2023 tussen 14:00 en 16:00 uur.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)