Gebruikte elektrische auto met subsidie kopen? Nog even wachten!

Sinds medio 202 biedt de Nederlandse regering een aantrekkelijke subsidie voor de aanschaf van elektrische auto’s. Men wil hiermee de transitie naar duurzame mobiliteit stimuleren. Omdat het budget voor de subsidie voor gebruikte elektrische auto’s voor dit jaar nu op is, zullen geïnteresseerden tot volgend jaar moeten wachten.

SEPP-subsidie in 2023

Het Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) programma, dat zowel nieuwe als gebruikte EV’s omvat, werd dit jaar op 10 januari 2023 geopend. Particulieren konden onder bepaalde voorwaarden een subsidie van € 2.000 aanvragen voor de aanschaf van een gebruikte elektrische auto, en € 2.950 voor een nieuwe elektrische auto. Dit geldt ook voor het private leasen van een gebruikte of nieuwe elektrische auto.

Subsidiebudget voor gebruikte EV’s is nu op

Voor wie nu nog in de markt is voor een elektrische auto, is het goed om te weten dat het subsidiebudget voor gebruikte elektrische auto’s voor dit jaar al volledig benut is. Het volledige budget, een bedrag van à €32.400.000, was goed voor het subsidiëren van 16.200 gebruikte elektrische auto’s.

Mocht je ook geïnteresseerd zijn in een nieuwe elektrische auto: daarvoor is nog wel voldoende budget beschikbaar. Voor de goede orde: de subsidie voor een nieuwe elektrische auto is met € 2.950 ook een stuk hoger dan de € 2.000 voor een gebruikte elektrische auto.

Voorwaarden SEPP-subsidie aanvragen

Belangrijke voorwaarden voor het ontvangen van de subsidie zijn onder meer dat de auto volledig elektrisch moet zijn, en aangeschaft of geleased wordt door een particulier. De koop- of leaseovereenkomst moet in hetzelfde jaar als de subsidieaanvraag zijn afgesloten​.

Voor gebruikte EV’s geldt bovendien de voorwaarde dat deze bij een erkend autobedrijf gekocht moeten zijn, en niet bij particuliere verkoper​s. Voorts mag de catalogusprijs van de auto niet meer zijn dan 45.000 euro. Er zijn nog meer voorwaarden, daarvoor kun je het beste de website van de RvO raadplegen.

SEPP subsidie vervalt medio 2025

De verwachting van de overheid is dat elektrische auto’s steeds betaalbaarder worden. Dat heeft invloed heeft op de subsidiebedragen. In 2024 zou de subsidie voor nieuwe EV’s verlaagd worden naar €2.550. Dat blijft, omdat het dit jaar niet zo hard gaat met de subsidieaanvragen voor nieuwe EV’s, in 2024 toch op € 2.950 staan. De subsidie voor gebruikte EV’s blijft €2.000.

Maar let op: de SEPP-regeling, zoals deze subsidieregeling heet, vervalt per 1 juli 2025. Er is vooralsnog geen andere subsidieregeling voor elektrische auto’s gepland. Wacht dus niet te lang als je per se van die subsidie gebrek wilt maken.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)