Elektrische auto’s opladen op het spoor: het zoveelste “Plan B”

Het Rail Charge project van de Universiteit van Graz

Het Rail Charge project van de Universiteit van Graz brengt een innovatieve benadering van het opladen van elektrische auto’s. Stel je voor: je auto wordt vervoerd per trein en laadt ondertussen op via inductie. Het klinkt vergezocht, maar is wel een mogelijkheid die momenteel wordt onderzocht.

Plannen B in overvloed

Omdat het opladen van elektrische auto’s voor veel mensen niet makkelijk en snel genoeg gaat, zijn er verschillende initiatieven ontplooid om elektrische voertuigen op andere manieren dan via de klassieke laadkabel. Via een soort van bovenleiding bijvoorbeeld, zoals momenteel bij trucks wordt onderzocht. Eigenlijk een stokoud idee want de Arnhemse trolleybussen doen bijvoorbeeld al tientallen jaren niet anders, ook al hebben die geen accu.

Inductief laden

Elektrische bussen kunnen inmiddels al tijdens de stops bij de haltes inductief worden opgeladen, en iets dergelijks wordt ook voor elektrische taxi’s onderzocht. In Zweden wil men over een paar jaar een stuk snelweg inrichten met inductieve laders, waarbij elektrische voertuigen al rijdend hun accu op kunnen laden.

En nu ook op de trein

Het lijkt wel een idee dat is ontstaan tijdens een iets te lang bezoekje aan een Bierkeller: vervoer elektrische auto’s over langere afstanden met de trein en zorg dat ze ondertussen inductief kunnen worden opgeladen.

Hiermee combineert het Rail Charge project twee vormen van vervoer: de auto en de trein. Je zou inderdaad kunnen denken dat zoiets een win-win situatie kan opleveren. Terwijl je auto per trein wordt vervoerd, wordt de accu opgeladen via inductie. Jij en jouw auto worden – en opgeladen – terwijl je zelf ontspant of werkt in de trein. Zo kun je verkeersdrukte vermijden en tijd besparen, zeggen de onderzoekers.

Inductieve laadtechnologie

Het Rail Charge project maakt gebruik van inductieve laadtechnologie. Dit betekent dat de auto wordt opgeladen zonder fysiek contact, via magnetische velden. Het is dezelfde technologie die wordt gebruikt voor draadloze telefoonladers, maar dan op een grotere schaal. De auto’s worden opgeladen terwijl ze op speciale wagons staan die zijn uitgerust met inductieve laadstations.

Veelbelovend

Het Rail Charge project heeft volgens de onderzoekers meerdere voordelen. Ten eerste is het een efficiënte manier om elektrische auto’s op te laden. De auto’s worden opgeladen terwijl ze worden vervoerd, wat betekent dat ze klaar zijn voor gebruik zodra ze hun bestemming bereiken. Wat betreft die efficiëntie moeten we dan maar even vergeten dat inductief laden altijd met enig verlies gepaard gaat.

Ten tweede kan het bijdragen aan de vermindering van verkeerscongestie. Door auto’s per trein te vervoeren, kunnen we het aantal auto’s op de weg verminderen. Ten derde kan het bijdragen aan de vermindering van de CO2-uitstoot. Treinen zijn – mits volledig elektrisch en rijdend op groene stroom – een van de meest milieuvriendelijke vormen van vervoer. Door auto’s per trein te vervoeren, kunnen we de CO2-uitstoot verder verminderen.

Uitdagingen

Hoewel het Rail Charge project veelbelovend klinkt, zijn er ook uitdagingen. Een van de grootste uitdagingen is het ontwikkelen van een efficiënt en betrouwbaar inductief laadsysteem. Inductief laden is minder efficiënt dan traditioneel laden, en het kan moeilijk zijn om een betrouwbaar systeem te ontwikkelen dat in staat is om auto’s op te laden terwijl ze worden vervoerd. Daarnaast is er de uitdaging van het integreren van dit systeem in het bestaande spoorwegnetwerk.

En dan nu de kritische noot. Een heleboel noten zelfs…

Zo’n nieuw concept klinkt leuk maar laten we niet vergeten om ook naar de nadelen te kijken. De haalbaarheid en efficiëntie zijn zaken waar je je toch wel zorgen om kunt maken.

Technische haalbaarheid

Een van de grootste uitdagingen is het ontwikkelen van een efficiënt en betrouwbaar inductief laadsysteem. Draadloos laden is minder efficiënt dan traditioneel laden, en het kan een uitdaging zijn om een betrouwbaar systeem te ontwikkelen dat auto’s, ongeacht het merk en model – kan opladen terwijl ze vervoerd worden.

Niet voor alle auto’s

Inductief laden betekent ook dat alle elektrische auto’s die van dit idee gebruik willen maken, hiervoor moeten worden aangepast. Zolang er geen standaard voor inductief laden is, zodat elektrisch auto’s ook in andere situaties gebruik kunnen maken van die inductieve laadmogelijkheid, werpt dit een hoge drempel op.

Kan het niet eenvoudiger?

Daarnaast is er de vraag of het inductieve laadsysteem wel nodig is. Elektrische auto’s kunnen al opgeladen worden met een laadkabel, en het zou mogelijk moeten zijn om dit ook te doen tijdens het vervoer op de trein. Het lijkt erop dat het Rail Charge project een ingewikkelde oplossing biedt voor een probleem dat je ook eenvoudiger kunt oplossen.

Is het echt wel zo gemakkelijk?

Het klinkt, als je door een roze bril kijkt, heel makkelijk. Je rijdt je auto de trein op en gaat lekker ontspannen of werken in een van de coupés. Maar lang niet iedereen woont in de buurt van een station waar die treinen stoppen én waar je met je auto de trein op kunt rijden. Als je eerst een stuk moet rijden om bij een geschikt station te komen, is dat best omslachtig. En een soortgelijke iets heb je ook weer bij jouw bestemming.

Niet flexibel

Het feit dat veel mensen het liefst met de auto rijden, is de flexibiliteit en vrijheid. En vrijheid is onbetaalbaar. Daarom geven we ook zovele geld aan auto’s uit. Stel je voor dat dit idee aan zou slaan, en dat er veel mensen gebruik van gaan maken. Iedereen heeft een andere opstapplaats en een andere bestemming.

De een wil op maandag van Winschoten naar Den Helder en ’s middags weer terug. Een stel uit Haaksbergen wil weer een lang weekend naar Cadzand en er zullen ook mensen zijn die op maandag van Stavoren naar het Laggo Maggiore willen reizen, terwijl hun buren diezelfde rit vanwege verplichtingen alleen op woensdag kunnen doen.

Onderweg even overstappen is voor veel mensen te omslachtig, ook als je dan een soort van valet-service in zou stellen. Dan moeten er om iedereen naar wens te bedienen heel veel van dit soort treinen rijden, ook van en naar de minder populaire stations. De vraag is in hoeverre dit logistiek te organiseren is – zeg maar gerust: niet – en het zal ook verre van rendabel zijn. En zo voorkom je misschien wel wat verkeersdrukte maar het spoorwegennet zal door zo’n operatie juist weer last van congestie krijgen.

Is het überhaupt wel nodig?

Wanneer moet je de accu van een elektrische auto opladen? Als je er een flink stuk mee gereden hebt. Als je een langere trip gaat maken, zorg je er als weldenkend mens voor dat je met een volledig opgeladen accu vertrekt. Stel dat je dan met zo’n autoslaap-oplaad-trein naar het Gardameer gaat, en dan eerst een kilometer of 50 naar een geschikt station moet rijden. Dan is de accu nog bijna helemaal vol. Waarom zou je hem dan op de trein gaan opladen? In de wetenschap dat je bij aankomst – voordat dit ambitieuze project live gaat zijn er echt wel genoeg laadpalen in Italië – ook maar een kilometer of 50 hoeft te rijden.

Zijn ze daar in Graz misschien een oplossing aan het bedenken, die zo ingewikkeld is dat er daardoor alleen maar weer meer problemen ontstaan? Of onderzoeken ze misschien een probleem dat helemaal niet zo’n probleem is? In ieder geval is het wat ons betreft een kansloze missie.

Foto: © Lunghammer – TU Graz

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)