We hebben het naar ons zin gehad in The Beast, heerlijk een maand of vijf van onvervalst rijplezier genoten. Wie denkt; een elektrische auto is saai, moet een keer achter het stuur van de Polestar 2 BST kruipen.
Springt in het oog
Het was genieten, van het uiterlijk. Hoewel de Polestar 2 al enkele jaren op de markt is, creëert de BST nog volop aandacht, met zijn fijne ‘olijfkleurige’ uiterlijk, dikke lengte-streep van voor naar achteren en het getal ‘2’ op de neus. En natuurlijk niet te vergeten de dikke, glanzend zwarte 21 inch wielen. Oppassen dat je er geen vette kras op rijdt; ze steken wat uit buiten de wang van de banden. We liepen bij het langs de weg parkeren van de BST éénmaal een schaaf op, een blijvende schaaf, aan de velgrand.
Wij reden voornamelijk in de minst harde stand
Wat is er allemaal goed en wat kan beter aan de BST? Laten we vooral niet zeuren over het de stevigheid van het onderstel, da’s namelijk de reden dat je voor een Polestar BST gaat, één van de 230 stuks uit de gelimiteerde productie. De Öhlins dempers hebben een vervolmaakt binnenwerk, dat meervoudig instelbaar is, van stevig naar ronduit hard. In een eerdere update zijn we uitgebreid ingegaan op de wijze waarop de dempers zijn in te stellen. Uiteindelijk reden wij het merendeel van de kilometers in de minst harde stand. Maar als je voornemens bent eens het circuit op te gaan, en het betreft een baan met een biljartlaken strakke laag asfalt, dan is het mooi dat je het onderstel op knalhard kunt zetten. Op die manier kun je heerlijk gooien en smijten met de Polestar.
Niet de ruimste in z’n klasse
Je zit in de BST op fijne stoelen, die afdoende zijdelingse steun bieden en lekker laag instelbaar zijn. Binnenin is mede door de goed uitziende stoelen en de knalgele gordels een lekkere racy sfeer gemaakt. Daar past het voldoende dikke stuur goed bij. Van het infotainment systeem zijn we te spreken. Behalve dat als je de muziek wat harder of zachter zet, de volumebalk net wat te lang in beeld blijft, waardoor je een deel van het scherm tijdelijk niet kunt bedienen. Gewoon zo’n kleine ergernis. Schaf de Polestar 2 niet aan als je op zoek bent naar reusachtig veel bewegingsruimte. Wij kwamen er de afgelopen maanden niet aan te kort, maar wil je meer ruimte, ga dan binnenkort eens proefrijden met de naderende Polestar 3 en Polestar 4. Zoals bij elke elektrische auto staat of valt een positief energieverbruik met de rijstijl. We zaten meestal tussen de 20 en 21 kWh per 100 kilometer. Druk je de rechtervoet wat minder enthousiast naar beneden, of anders gezegd, laat je de 476 pk soms even voor wat ze zijn, dan zit een kleine 400 kilometer rijbereik er wel in.
Ingeruild voor een BMW i7
Inmiddels is de The Beast retour de rechtmatige eigenaar, de importeur in Beesd. We hebben een BMW i7 voor een aantal maanden ingelijfd, als dienstauto voor hét e-mobility platform van Nederland. Een centimeter of zeventig meer aan auto, bijna twee keer zo kostbaar, maar wederom een auto met een verhaal. We gaan kortom, van ultra dynamisch, naar ultra comfortabel. Mooi dat ‘de elektrische auto’ inmiddels die range aan verscheidenheid biedt.
Tekst: Werner Budding, Camera: Rob Steltman