We zijn inmiddels dik 6000 kilometer onderweg met The Beast, en we hebben het naar ons zin in de performance-EV. Hoewel we af en toe ook klachten krijgen, van medepassagiers.
Sneakers lopen beter dan lakschoenen
Niet dat de Polestar 2 nou perse het meest geschikte model is om taxiritten mee uit te voeren; daar is ‘ie achterin onvoldoende ruim voor. Toch zitten we wel eens met meer dan twee personen in de Zweedse Chinees, of is de Polestar een Chinese Zweed? Hoe dan ook, de volwassen kerel die onlangs op de achterbank werd meegetorst, vond het een oncomfortabele rit. De uitleg dat dat nou precies het unique selling point is van Polestar 2 BST maakte het er niet direct beter van. De metafoor dat keurige lakschoenen nu eenmaal ook minder fijn lopen dan een paar hippe sneakers, deed het commentaar van achteren verstommen.
Er komen meer performance-EV’s
Laten we wel zijn, veel performance EV’s zijn er (nog) niet. Hyundai lanceert op dit moment de Ioniq 5 N, een 650 pk sterke en 73.995,- euro kostende sport-EV. Binnenkort gaan we ermee rijden, op een circuit in Spanje. Ook de BMW i4 M50 valt in het rijtje ‘belevings-EV’. BMW vraagt 76 mille voor de M50, en levert voor die ‘muntjes’ een performance machine met 544 pk. Overigens komt ook Porsche met een hyper-Taycan, die het verschil moet maken met de conventionele Taycan. En ook daarmee gaan we binnenkort rijden op een Spaans circuit. Met zijn 476 pk blijft de BST wat achter bij genoemde concurrenten, hoewel het verschil in snelheidsbeleving tussen de BST en de M50 niet groot is. Benieuwd hoe die 650 pk aanvoelt in de N van Hyundai. Daar leest u binnenkort meer over op het grootste e-mobility kanaal van Nederland.
De Brembo’s zijn op hun taak voorbereid
De 21 inch Diamond Cut wielen, met Pirelli P Zero’s erom heen, werken nauwkeurig samen met het Öhlins-onderstel. Wat een grip en wat een precisie in de besturing. Dat de bekrachtiging van de stuurinstallatie, zoals te doen gebruikelijk bij moderne auto’s, een toefje minder sterk zou mogen zijn, doet weinig af aan de beleving achter het stuur. Je werpt je zelf op slingerende B-wegen van bocht naar bocht, altijd is er direct veel kracht voorhanden. Dat je bij een wilde rit onvoldoende remwerking hebt van het regenereren mag duidelijk zijn, maar het stopmateriaal van Brembo is altijd achter de hand om wat snelheid kwijt te raken. Je zit super achter het stuur, voelt wat er gebeurt onder de auto, zodat je relatief eenvoudig een lang slinger parcours op de limiet kunt afleggen.
Rijbeleving of rijdynamiek
Dat al die sportieve hardware geen degelijke bijdrage levert aan een geweldige actieradius, mag duidelijk zijn. Het is het één of het ander; rijbeleving en rijbereik gaan vooralsnog niet hand in hand. We komen bij een gangbare rijstijl, nu in de winter, zo’n 380 kilometer ver. Onlangs reden we voor het RTL4-programma De Mooiste Wegen met een gefacelifte Polestar 2 Long range op een neer naar Zwitserland. Die Long range stond op winterbanden, toch kwamen we net iets voorbij de 400 kilometer op een volle accu. Overigens haalden we diverse keren 210 kW aan een snellader. Meer dus dan de beloofde 205 kW. Doet ons denken aan Porsche. De Zuid-Duitse bouwer van sportauto’s gaf in verleden vaak lagere performance-cijfers op dan in de praktijk waar bleek te zijn. Een soort vriendelijke bescheidenheid, waar ook Polestar over beschikt. Da’s trouwens meer Zweeds dan Chinees. We kunnen dus stellen dat de Polestar 2 BST een Zweedse Chinees.
Tekst: Werner Budding