We zijn nu een tijdje onderweg in de ET7, maar wat een aandacht scoren we nog steeds met de Nio. En aansluitend op die aandacht volgen vaak vragen.
Vraag-antwoord
‘Hoe zit het dan met dat wisselen van die accu, is dit een Chinese auto, heeft ‘ie echt meer dan 650 pk’? Ja, er is behoorlijk wat onwetendheid rondom het nieuwe merk Nio, zoals er trouwens ook onwetendheid is bij de andere nieuwe automerken waar we de laatste maanden mee reden. Als autoliefhebber moet je stevig bij de les blijven om goed op de hoogte te zijn in de huidige autowereld. Meerdere keren werden we aangesproken met de vraag welke auto we reden. Bij het antwoord dat het een Nio betreft, kregen we diverse keren te horen dat de vraagsteller aandelen Nio in bezit had – wat geen onverdeeld genoegen is, hoewel dat allemaal te maken heeft met het moment van instappen.
Wachten op de 150 kWh accu
Maar goed, e-Drivers.com is een e-mobility platform, geen economisch forum waar iedereen lekker over de verkeerde aankoop van aandelen kan zeuren. Wat ons betreft kun je sowieso beter in een Nio rijden dan aandelen van het automerk bezitten, want met het rijden is bijzonder weinig mis. Het huwelijk tussen e-drivers.com en de Nio ET7 verloopt prima. Grootse ergernissen zijn er eigenlijk niet. Dat is een kwestie van alvorens weg te rijden, even in het menu de ‘speed limiter’ te deactiveren. Anders gaat de ET7 zeuren als je de snelheid overschrijdt die de verkeersborden aangeven.
Een keer hadden we wel iets vreemds. In Harmelen wisselden we van accu, bij het Power Swap Station aldaar, toen leverden we een zo goed als lege 100 kWh accu in en kregen we een tot slechts 70 procent geladen accu terug, terwijl Nio belooft een verse wisselaccu tot 90 procent te vullen. Beginnersfoutje, laten we het daar op houden.
Het wachten is op de 150 kWh accu, die is aangekondigd voor september en waarmee je zomaar een kilometer of 800 weg toert. Of wellicht als je werkelijk beheerst met de power omgaan, misschien wel honderd kilometer meer. Zodra die knoeperd van een accu in Nederland is, laten wij deze monteren en gaan we een actieradius test doen. Al was het maar om die laatste diesel-adepten voor eens en voor altijd de mond te snoeren.
Een Swap Station is geen wasstraat
Dat wisselen verloopt verder uitstekend. We maken er regelmatig gebruik van. Momenteel zijn de zes huidige swap stations nog bemand – wereldwijd heeft Nio inmiddels meer dan 1400 wisselstations actief. Er schijnen soms lieden in een willekeurige elektrische auto het Swap Station in te rijden, in de hoop ook een verse accu te ontvangen. Maar helaas, zo werkt dat niet. Hoewel wij niet uitsluiten dat er (Europese) merken zijn die het systeem van Nio gaan implementeren in een model. Er schijnen gesprekken te lopen tussen bepaalde automotive merken en Nio.
Overigens zijn er ook automobilisten die denken dat een Nio Swap Station een wasstraat is. Die worden tot op heden weggestuurd door de Nio medewerker. Eind dit jaar zullen de wisselstations overigens vrij van personeel zijn.
Mooi efficiënt, met 18,1 kWh gemiddeld
Wij rijden inmiddels regelmatig zo’n 500 kilometer op een volle accu (100 kWh), thuis maximaal opgeladen. Da’s bepaald geen verkeerde score. De winterbanden, waar we veel te lang op doorgereden hebben, zijn vervangen door Bridgestone Turanza’s, hetgeen uiteraard bijdraagt aan een beter rijbereik, of anders gezegd een sympathiekere efficiëntie. Met een duurtest verbruik van 18,1 kWh per 100 kilometer over de gehele periode zijn we meer dan tevreden.
Over de Turanza’s van Bridgestone trouwens ook. We rijden de ET7 vaak in de meest comfortabele onderstelsetting, waarbij de sedan echt serieus comfortabel is, op het zachte af. Met deze nieuwe zomerbanden komt er in die stand net even meer balans in het onderstel. Maar je kunt natuurlijk de boel naar wens in stellen; van heerlijk zacht, tot stevig en van normaal vermogen tot 653 pk. Opvallend dat wij zelden voor die ‘wildste’ stand kiezen; de helft aan pk’s is eigenlijk ook voldoende.
Tekst: Werner Budding
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com