Piepjes, piepjes en nog eens piepjes, dat is wat we laatste maanden ervaren als we nieuwe auto’s testen. Nou zijn dat veelvuldig auto’s van Chinese afkomst, hetgeen je doet vermoeden dat al die Aziatische nieuwelingen een hoge mate van betutteling over ons uitstrooien. Maar niks daarvan; hoe meer betutteling in auto’s, hoe beter de score op de Euro NCAP. En ja, onze Nio piept ook veelvuldig.
Hoewel, we hebben update Banyan 1.3.5 DE geladen, en nu is er toch een en ander veranderd. Dat laden van nieuwe software gaat bijzonder eenvoudig. Kwestie van in het menu een kijken of de Nio up to date is, of afwachten tot er een automatische melding komt. Niet doen als je nog van plan bent op pad te gaan met je Nio. Als de computer voorzien wordt van nieuwe ééntjes en nulletjes, dan kun je kortstondig niet met de ET7 rijden. Maar meestal duurt een update niet veel langer dan een half uurtje. Het beste is dus dit ’s avonds te doen, als de auto aan de lader staat.
Nieuwe Functionaliteiten na Update 1.3.5 DE
Nadat 1.3.5 DE op onze ET7 stond, is er een aantal zaken veranderd. Om de laadkabel los te koppelen van de auto, dien je nu een knopje bij de aansluiting in te drukken. Mocht het systeem een keer weigeren, wat wij nog niet hebben ervaren, dan kun je in de bagageruimte achter een klepje aan een koortje trekken, en laat de Nio de kabel alsnog los. Interessanter is dat we nu niet meer in het menu ‘speed warning’ moeten deactiveren. Deden we dat in het verleden niet, dan werden we knettergek van de piepjes, zodra je een fractie harder ging dan de borden langs de weg aangeven. Maar nou komt het: onze lieve vriendin Nomi, het poppetje op het dashboard, lijkt nóg actiever te zijn met het leveren van commentaar dan voor de update. Als je naar een koe in de wei kijkt, dan roept ze ‘stay focused’, ook als je een keer naar een passagier naast je kijkt tijdens een gesprek, zelfs als je je ogen op het grote scherm richt, levert Nomi commentaar. Als je zo’n bemoeial thuis had, dan zou je per direct een scheiding aanvragen.
Euro NCAP en het belang van waarschuwingen
Toch zou het onterecht zijn Nio daar de schuld van te geven. Elke nieuwe auto moet een zo hoog mogelijk score behalen op de Euro NCAP, en dat lukt voornamelijk als er veel waarschuwingen op de berijder worden afgevuurd. Dat te veel waarschuwingen eerder voor immuniteit zorgen, helpt natuurlijk niet. Maar daar moet Euro NCAP waarschijnlijk nog achter komen. Hebben we het verder naar ons zin in de ET7? Ja, nogal. Nou hadden we al jaren geen ‘accustress’ meer in een elektrische auto. Maar in de ET7 is zorg van dien aard echt verleden tijd. Een realistisch rijbereik van dik 500 kilometer en de mogelijkheid om bij inmiddels zes plekken de accu te kunnen wisselen voor een goed gevuld exemplaar, ontneemt dat eventuele laatste restje spanning. Mocht u zich nou afvragen wanneer die 150 kWh accu eraan komt? Wij weten het niet precies, maar dat het dit jaar nog gebeurt, lijkt zeker. In de volgende update van de ET7 gaan we dieper in op die accu, en dan vooral op het feit dat het een solid state accu betreft.
Tekst: Werner Budding
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com