Even een zijsprongetje met betrekking tot de duurtest van de Aiways U5. Ik heb deze ruime en comfortabele SUV nu een paar maanden tot mijn beschikking. Om mij heen zijn verschillende mensen aan het kijken naar een volgende leasewagen en dankzij mij kwam ook de Aiways U5 in beeld. Ook ik overweeg om er een te leasen. Laat ik dat eens uitleggen.
Aangezien ik al bijna vijf jaar dagelijks over EV’s schrijf, heb ik natuurlijk een aardig beeld van wat er allemaal te koop is én komt. Ook kan ik zo nu en dan over een EV beschikken om te testen. Soms maar een paar uur of een paar dagen, maar steeds vaker als ‘duurtester’. Dat is voor mij nog steeds dé manier om een auto beter te leren kennen en te ervaren hoe blij je van zo’n auto kunt worden.
Youngtimer rijden is echt niet altijd zo voordelig
Als ZZP-er rijd ik in een Toyota Avensis Wagon uit 2005 – een youngtimer dus – wat voor een schril contrast kan zorgen met het rijden in een moderne elektrische auto. Dat zorgt er gelukkig ook voor dat ik goed kan relativeren en dat het überhaupt een onbeschrijflijke luxe is als je in een bijna nieuwe auto rond kan rijden. Moet je dan ook nog het allerbeste hebben of is iets minder ook al helemaal prima, zeg ik dan wel eens.
Ik ben trouwens nog best wel tevreden met de Avensis, ook al heb ik er in zomer 2022 nogal wat trubbels mee gehad. Het rijden in een youngtimer gaat naast een prettig lage bijtelling natuurlijk ook gepaard met de nodige onderhoudskosten. Dat laatste heb ik vorig jaar wel geweten. ☹ Bovendien is de Avensis natuurlijk niet zo zuinig als een moderne auto en heeft hij helaas ook Euro 98 nodig, wat natuurlijk ook iets is wat de kosten doet opjagen.
De betrouwbaarheid van een oude auto – ook als hij Japans én goed onderhouden is – is ook een dingetje. Letterlijk zelfs, want terwijl ik dit schrijf belt mijn vrouw – zo mag ik haar eind deze maand noemen 😊 – mij op dat de Toyota er voor een stoplicht mee is opgehouden…
Waarom een Aiways U5 leasen?
Aiways heeft momenteel een voorraadje U5’s staan bij Lease-e tegen een aantrekkelijk bedrag kunt ‘flex’leasen. Je kunt er al eentje rijden vanaf minder dan 400 euro per maand. Die auto’s komen uit eind 2020 zodat je tot eind 2025 maar 8% (!) bijtelling hebt Als ik dan kijk hoeveel ik rijd, en welke kosten er vanwege mijn doorgaans trouwe Avensis in de boekhouding staan, dan ga je toch wel even nadenken.
Natuurlijk snap ik wel dat dat leasebedrag voor een goedkopere versie van de U5 geldt dan waar ik nu in rijd, en dat je ook wat meer gaat betalen als je wat meer rijdt. Maar dat is vast nog wel te overzien. En de bijtelling is tot eind 2025 maar 8 procent. Daarna ga je natuurlijk wel het volle pond bijtelling betalen. Maar tot die tijd is het best wel voordelig rijden met een Aiways U5.
Flexleasen
Lease-e biedt een flexibel contract voor operational lease aan – dus inclusief onderhoud, wegenbelasting en verzekering – dat je al na zes maanden maandelijks op kunt zeggen. Je hoeft dat opzeggen niet eens te verantwoorden, een simpel mailtje dat je het contract opzegt is voldoende. Dat vind ik best het overwegen waard. Een Aiways U5 is misschien niet “het nieuwste van het nieuwste”. Maar het is wel een bijzonder ruime en ook heel comfortabele elektrische auto waarmee je de komende jaren heel voordelig en zonder zorgen mee kunt rijden. Zowel voor de dagelijkse ritjes als op vakantie.
Natuurlijk, voor dat geld rijd je niet in een splinternieuwe elektrische SUV. Het gaat om jong gebruikte auto’s, en ook niet om de meest luxe uitvoering. Mijn testexemplaar heeft ruim 50.000 kilometer gereden en behoudens een kraakje in een rubber in het onderstel rijdt hij als nieuw. Als ik zaken als stoelverwarming, leren bekleding en een glazen schuifdak zou willen – die heeft mijn testexemplaar wél – dan zal ik wat meer in de buidel moeten tasten. Maar ook de basisversie is behoorlijk compleet.
Waarom misschien niet?
Het voornaamste argument die mij er nu van weerhoudt is dat ik ook nog een caravan heb. Ik voorzie dat het trekken van een caravan – voor zover de te leasen auto een trekhaak heeft – met de U5 mij op iets te veel laadpauzes zal komen te staan.
Caravantrekken met een EV is wat mij betreft weggelegd voor auto’s met én een wat grotere actieradius (dan 400 kilometer) én een hogere DC-laadsnelheid (dan 90 kW). Daarnaast denk ik dat de combinatie van voorwielaandrijving en een caravan bij de Aiways U5 regelmatig tot tractieproblemen zal leiden.
Ik moet – en daar heeft mijn aanstaande echtgenote natuurlijk ook het nodige over te zeggen – dus gaan overwegen of we afscheid willen nemen van de caravan. Heb ik er weer een dilemma bij… 😉
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com