Duurtest Aiways U5 – Heerlijk toeren in een elektrische occasion

Duurtest Aiways U5

Bij de duurtesten rijden we bij e-Drivers.com meestal met nagenoeg nieuwe voertuigen. Zo hebben we momenteel een nagelnieuwe NIO ET7 en een Tesla Model 3 Performance in de garage staan. Daar is onlangs een derde auto bijgekomen: een Aiways U5, die bijna twee jaar oud is en zo’n 45.000 kilometer heeft gereden.

Gebruikt? Niets van te zien!

Om maar meteen over de kwaliteit van Chinese auto’s te beginnen: de auto ziet er nog splinternieuw uit. Nergens is er te zien dat hij er al de nodige kilometers op heeft zitten en dat hij eind 2021 op kenteken is gezet. De lak is in uitmuntende staat, de leren bekleding is als nieuw en verder is er ook geen spoor van slijtage te merken. Tijdens het rijden is er uiteraard ook geen rammeltje te horen. De importeur heeft hem overigens wel een set nieuwe voorbanden gegeven, voordat wij er mee op stap gingen. Best wel logisch, want het hoge koppel van de elektromotor vraagt zo nu en dan het nodige van de voorwielaandrijving en dus ook van de voorbanden. Maar als ik het zo zie, zou ik wat kwaliteit betreft niet zo gauw twijfelen over de aanschaf van een gebruikte Aiways U5.

Ruim en comfortabel

Als je thuis een paar (stief)zoons met een overdaad aan spierballen en een lengte van zo’n 1,90 meter rond hebt lopen, dan is de ruimte op de achterbank best wel een dingetje. Mijn eigen Avensis Wagon biedt ze, evenals de Honda FR-V en Volvo V70 die ik daarvoor reed, meer dan voldoende ruimte.

Maar de Aiways U5 slaat alles. Hij is 10 centimeter korter dan mijn Toyota maar de ruimte op de achterbank is overweldigend. De kerels keken bijna verdwaasd rond naar de immense hoeveelheid ruimte waar ze achterin de Aiways over kunnen beschikken. Ruimte genoeg om lekker onderuit te hangen en hun schoenmaat 47 te parkeren. We hebben het nog niet geprobeerd maar ook drie flinke volwassenen moeten er prima kunnen zitten.

De kofferbak had ik persoonlijk graag wat groter gezien. Op zich is hij zeker niet klein, maar wat mij betreft had Aiways de achterbank best een paar centimeter naar voren mogen plaatsen. Ook qua hoogte vind ik hem niet overdadig. Maar misschien ben ik ook wel een beetje verwend met mijn stationwagen.

Ook voorin is het prima toeven in de U5. De stoelen zitten absoluut prima en zijn ook uitgebreid (elektrisch) verstelbaar. In combinatie met het prima verstelbare stuur vind zelfs ik – ik heb een beetje kromme rug – al snel een prettige zitpositie. En net als bij alle andere auto’s waar ik in reed en rijd, vind ik dat de armleuning links nét even te laag zit. Dat ligt dus eerder aan mij dan aan de auto’s.

Smaakvol

Ik ben altijd al iemand geweest die saaie, grijze auto’s verfoeide. Daarom ben ik blij dat de Aiways-importeur voor mij een lichtblauwe U5 heeft uitgezocht. Die kleur, die afhankelijk van de lichtval een beetje naar grijsgroen neigt, doet het prima bij dit model en de offwhite leren bekleding past er heel mooi bij. Ook het bruine kunststof op en rond het dashboard en de stoelen vormt er een smaakvol geheel bij. De afwerking is keurig en geeft een hoogwaardige indruk. Al is het een beetje jammer dat Aiways wat meer ‘naar onderen’ wel voor het goedkopere hardere kunststof heeft gekozen, anders was het interieur echt helemaal ‘af’ geweest.

Duurtest Aiways U5

Hoe rijdt ie?

We rijden nu een week of drie met de Aiways U5 rond. Meestal over binnenwegen in de mooie Achterhoek, zo nu en dan afgewisseld met een stuk snelweg. Dat zijn niet de meest veeleisende ritjes. Alhoewel de U5 het hierbij prima doet, valt er nog niet ze heel veel van te zeggen.

Vakantie

Maar binnenkort hebben we ook wat langere ritjes in het verschiet. Verder ga ik er deze zomer mee op vakantie. De caravan blijft deze zomer in de stalling staan en AirBNB en Booking.com moeten uitkomst bieden. Eind deze maand gaan we in twee etappes naar de Italië, waar we steden als Brescia, Verona, Vicenza, Padua en misschien ook Venetië gaan bezoeken.

Op weg daar naartoe komen we al over de Alpen, en die gaan we in de tweede helft van onze vakantie nog veel vaker zien als we de besneeuwde bergen van het Oostenrijkse Osttirol gaan opzoeken. We vervolgen onze roadtrip daarna via een deel van de Romantische Strasse in het zuiden van Duitsland. Daar valt niet aan te ontkomen als je trouwplannen hebt, nietwaar? Uiteraard maken we over het rijden met de Aiways U5 tijdens onze vakantie een reportage voor onze rubriek e-Trips.

Duurtest Aiways U5

Niet racen maar cruisen

Laat ik voor nu even kort over het rijden met de U5 zijn: je kunt er prima lekker vlot mee over de weg zoeven, maar ik vind het meer een auto om lekker relaxed mee te cruisen. Als je hem snel en sportief door de bochten heen wilt sturen, dan merk je dat hij vanwege onderstuur gauw over de voorwielen wel wil schuiven. Ook het stuurgevoel – ook met de stuurbekrachtiging in de ‘zwaarste’ stand – houdt niet over.

Als je een rustige rijder bent dan zul je aan deze Aiways absoluut veel plezier beleven. De motor hoor je uiteraard niet, maar ook de vering doet zijn werk prima en stil. In combinatie met de heerlijke stoelen en het elektrische bedienbare panoramadak hoor je mij niet klagen. Nou ja, wel een klein beetje over alles wat met het infotainment gebeuren te maken heeft, maar daar kom ik in de volgende update op terug.

e-Nieuws powered bij e-Drivers.com

150 150 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)