De Kia EV9, de nieuwste toevoeging aan Kia’s elektrische line-up, is een forse SUV die de toekomst naar vandaag brengt. De EV9 zal dankzij een opvallend uiterlijk, imposante afmetingen, drie zitrijen, een prima actieradius en veel geavanceerde technologie Kia’s marktaandeel waarschijnlijk weer een beetje laten groeien.
Het is al even geleden dat Kia naam en faam maakte met een wat grotere SUV. Dat was met de Sorrento, die in het begin heel succesvol was maar later toch veel van zijn onderscheidende vermogen verloor. Dat was natuurlijk omdat er in die tijd steeds meer concurrentie kwam. Die geschiedenis zou zich wel eens kunnen gaan herhalen. Er zijn immers weinig concurrenten voor de Kia EV9.
Intuïtieve ervaring in een minimalistisch interieur
De Kia EV9 wordt gekenmerkt door een ruim interieur met een minimalistische en gemakkelijk te gebruiken en aan te passen indeling. De unieke EV-architectuur, met de lange wielbasis en vlakke vloer van de E-GMP, zorgt voor meer cabineruimte dan ooit tevoren. De EV9 wordt geleverd met drie rijen stoelen en is verkrijgbaar in zowel een zes- als een standaard zevenzits indeling. Het is momenteel een van de weinige elektrische zevenzits SUV’s.
Concurrentie is er wel, maar…
Elektrische SUV’s met zeven zitplaatsen vind je op dit moment alleen in het duurdere segment, namelijk de Mercedes EQE SUV en EQS SUV. Natuurlijk, de EQB is er ook nog maar die is qua ruimte, net als de 7-zits versie van de Tesla Model Y, toch een stuk minder riant. Welke concurrenten zijn er dan nog meer te verwachten? Welnu, de Tesla Model Y en de Volvo EX90 natuurlijk, en Porsche is met een grote elektrische SUV bezig terwijl ook de aangekondigde grote elektrische SUV van Audi ongetwijfeld zeven zitplaatsen hebben. Die zijn allemaal ongetwijfeld veel duurder dan de Kia EV9. Daarom kunnen we beter naar een Chinees automerk kijken. De BYD Tang bijvoorbeeld, lijkt ons de meest directe concurrent voor de Kia EV9. De Xpeng G9 zou ook een concurrent kunnen zijn, maar die heeft slechts twee zitrijen.
Laten we daarom maar eens wat specificaties van de Kia EV9 en de BYD Tang vergelijken. Voor de goede orde: de versies met vierwielaandrijving, aangezien dat standaard is bij de BYD.
Kia EV9 | BYD Tang | |
Prijs | NNB | € 72.335,- |
Vermogen | 282 kW | 380 kW |
Koppel | 600 Nm (GT-Line: 700 Nm) | 680 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 6,0 sec. (GT-Line: 5,3 sec.) | 4,6 sec. |
Topsnelheid | Niet vermeld | 180 km/u |
Verbruik gecombineerd | Niet vermeld | 23,8 kWh/100km |
Actieradius (WLTP) | 541 km* (RWD), 497 km* (AWD) | 400 km |
Accucapaciteit | 99,8 kWh | 86,4 kWh |
Laadsnelheid | 250 | 110 kW |
Trekgewicht | NNB | 1.500 kg |
Bagageruimte | > 333 liter | > 235 liter |
Het moge duidelijk zijn dat de Kia EV9 qua ruimte, actieradius en snelladen de meerdere is van de BD Tang, terwijl de laatste weer een stuk sneller is. Qua technologie lijkt de Kia ook de meerdere van de BYD te zijn. Maar de prijs van de Kia EV9 is nog niet bekend zodat we nog niet al te veel kunnen vergelijken.
Nieuwe maatstaven
De Kia EV9 moet naar eigen zeggen nieuwe maatstaven zetten in een van de populairste voertuigsegmenten van Europa. Hij is zoals bekend gebouwd op Kia’s Electric Global Modular Platform (E-GMP). De lange wielbasis en de volledig vlakke bodem – dit dankzij de elektrische voertuigarchitectuur – zorgen voor een royale ruimte voor alle inzittenden, met een lounge-achtig comfort in alle drie de zitrijen. Wanneer het voertuig stilstaat, kan de gebruiker kiezen tussen ontspanning of een draaifunctie voor de tweede rij stoelen. Bovendien beschikt de EV9 over tal van innovaties die reizen comfortabeler en handiger maken, waaronder digitale zijspiegels, verzonken deurgrepen, ontspanningsstoelen en een Triple-Panorama-Display.
Twee aandrijfopties, bereik tot 541 kilometer
De Kia EV9 is verkrijgbaar met achterwielaandrijving of vierwielaandrijving. Die laatste is er ook in een iets krachtiger GT-uitvoering. Alle versies worden geleverd met een 99,8 kWh accu met Kia’s vierde generatie accutechnologie.
RWD | AWD | GT uitvoering | |
Vermogen | 150 kW (204 pk) | 239 kW (325 pk) | 283 kW (385 pk) |
Koppel | 350 Nm | 600 Nm | 700 Nm |
Acceleratie 0-100 km/u | 9,4 sec. | 6,0 sec | 5,3 sec. |
Actieradius (WLTP) | 541 km | 497 km | NNB |
Accucapaciteit | 99,8 kWh | 99,8 kWh | 99,8 kWh |
Actieradius tot 541 kilometer
De EV9 kan tot 541 kilometer rijden op een enkele lading, volgens de WLTP-normen. Dit wordt aangevuld met ultrasnel opladen dat in slechts 15 minuten tot 239 kilometer rijbereik kan toevoegen. De EV9 is ook uitgerust met bidirectioneel opladen, wat betekent dat klanten niet alleen hun EV kunnen opladen met een wallbox of openbaar oplaadpunt, maar ook de in de EV opgeslagen energie kunnen gebruiken om elektronische apparaten van stroom te voorzien – of zelfs, in de toekomst, hun huis.
Design geïnspireerd door de natuur
Net als de bekroonde Kia EV6 omarmt de ook Kia EV9 de designfilosofie “Opposites United” van het Koreaanse merk. Het exterieur wordt gekenmerkt door solide geometrie, strakke lijnen en een onbescheiden SUV-profiel. Aan de voorkant beschikt de EV9 over de nieuwste generatie van Kia’s Digital Tiger Face. De kenmerkende verticale koplampen worden aangedreven door LED’s en worden gekenmerkt door een slanke lensprojectie, of voor de ‘GT-line’, een minimalistische kubusprojectie.
Bi-directioneel opladen: dé oplossing?
De Kia EV9 is in staat tot bi-directioneel opladen, waardoor geavanceerde toekomstige technologieën zoals Vehicle-to-Load (V2L), Vehicle-to-Building/Vehicle-to-Home (V2B/V2H) en Vehicle-to-Grid (V2G) mogelijk zijn. V2B en V2H verwijzen naar het vermogen van het voertuig om een gebouw of het huis van de klant van stroom te voorzien. V2G betekent dat het voertuig energie direct terug naar het net kan overbrengen, door goedkope elektriciteit op te slaan tijdens daluren en deze terug te geven tijdens piekuren. V2B, V2H en V2G zullen geleidelijk worden uitgerold in heel Europa.
Welke van die technologieën nu al beschikbaar zijn, is niet helemaal duidelijk. V2L zal, net als bij de Kia EV6, in ieder geval nu al beschikbaar zal zijn. Voor de andere V2X-mogelijkheden zullen we misschien een toekomstige OTA-update af moeten wachten. Met V2L kun je 220V apparaten voeden met de energie van de EV9-accu door de kabel in de EV laadpoort te steken.
Veiligheid en gemoedsrust als standaard
De Kia EV9 is uitgerust met een verscheidenheid aan actieve bestuurdersassistentie- en veiligheidsfuncties voor maximaal gemak en veiligheid op de weg. Het is het eerste Kia-model dat is uitgerust met Level 3 autonome rijcapaciteiten met het Highway Driving Pilot-systeem (HDP).
De Kia EV9 heeft ook verschillende intelligente functies om het rijden en parkeren gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld, de Surround View Monitor (SVM) toont een veranderlijk 360-graden beeld bij het parkeren of rijden, dat zelfs naar een smartphone kan worden verzonden.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com