Delftse studenten zetten nieuw wereldrecord met Ecorunner waterstofvoertuig

Studenten van de Technische Universiteit Delft hebben een nieuw wereldrecord gevestigd met hun innovatieve waterstofvoertuig, de Ecorunner. Het team heeft een afstand van bijna 2500 kilometer afgelegd op slechts één kilogram waterstof. Daarmee hebben ze het vorige record ruimschoots overtroffen.

Technisch hoogstandje

De Ecorunner, ontworpen en gebouwd door de studenten, is een toonbeeld van een technisch hoogstandje. Het feit dat het voertuig gebruik maakt van een brandstofcel om waterstof om te zetten in elektriciteit, waardoor het voertuig kan rijden, is niet zo bijzonder. Maar de studenten hebben het ontwerp van de Ecorunner helemaal gericht op een maximale efficiëntie om het energieverbruik te verminderen. Het voertuig heeft naast state-of-the-art technologie een uitermate gestroomlijnde vorm die luchtweerstand minimaliseert en een lichtgewicht constructie.

Het voertuig is uitgerust met een 60W brandstofcel en een elektromotor met een efficiëntie van 97%. De Ecorunner heeft een topsnelheid van 30 km/u, maar het team koos voor een gemiddelde snelheid van 25 km/u om de efficiëntie te maximaliseren. Uiteindelijk legde het voertuigje 2.488,5 kilometer af waarbij het slechts 950 gram waterstofgas gebruikte.

Eliane van Boxtel, die civiele techniek studeerde aan de Delftse universiteit en een jaar betrokken is bij het Eco Runner-project: “We hadden in de avond deze afstand al gereden en zijn de andere ochtend tot half negen doorgereden. Met 8 van de 24 teamleden hebben we op een circuit in Zuid-Duitsland 71,5 uur achter elkaar gereden in shifts van steeds twee uur. Het overige team was ook verdeeld in shifts, waarbij sommigen data analyseerden, anderen de ECO XIII volgden in een Toyota Mirai waterstofauto terwijl er voortdurend communicatie plaatsvond tussen alle teamleden. Gedurende de hele test stonden teamleden stand-by om kleine reparaties uit te voeren, banden te wisselen en anderen te ondersteunen indien nodig.”

Wereldrecord

Deze prestatie is een opmerkelijke demonstratie van de mogelijkheden van waterstof als een duurzame brandstof. Het voertuig reed bijna 2500 kilometer op slechts één gram waterstof, waarmee het vorige record van 1600 kilometer, dat ook door het Ecorunner-team was gevestigd, ruimschoots werd overtroffen.

Het nieuwe wereldrecord dat door het Ecorunner-team is gevestigd laat nogmaals zien dat voertuigen op waterstof, mits ze gebruik maken van de juiste technologie en goed zijn ontworpen, aanzienlijk verder kunnen rijden dan hun tegenhangers op benzine of elektriciteit.

Wat betekent dit?

Het Ecorunner-project is een inspirerend voorbeeld van wat mogelijk is met innovatie en doorzettingsvermogen. Het team van studenten heeft niet alleen een wereldrecord gevestigd, maar ook bijgedragen aan de ontwikkeling van nog duurzamere technologieën en de overgang naar een groenere toekomst. Daarom is dit record ook meer dan alleen een prestatie van technisch vernuft.

Ecorunner waterstofvoertuig

Teamlid Rick Everaert: “We zijn ontzettend trots op wat we hebben bereikt. Dit record toont aan dat waterstof een haalbare optie is voor duurzaam vervoer. We hopen dat onze prestatie anderen zal inspireren om ook te onderzoeken wat er mogelijk is met waterstoftechnologie.”

Het record heeft ook belangrijke implicaties voor de toekomst van duurzaam vervoer. Omdat waterstof in verschillende sectoren een sleutelrol zal spelen in de transitie naar groene energie, toont dit record aan dat waterstofvoertuigen een haalbare en efficiënte optie kunnen zijn. Daarom hebben de Ecorunner en het team van TU Delft een belangrijke stap gezet in de richting van een duurzamere toekomst, waarbij ze bovendien laten zien dat je de lat nooit hoog genoeg kunt leggen.

1024 576 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

Fout: Contact formulier niet gevonden.

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte
Type zoekwoord ...

Fiscaal voordeel, hoe zit dat?

Niet voor niets stappen steeds meer ondernemers over op een 100% elektrische bus. Duurzaam rijden, geen hoge brandstofkosten meer en comfortabel rijden. Maar er is meer. Elektrische rijden is de toekomst. Daarom zijn er voor ondernemers fiscale stimuleringsmaatregelen vanuit de overheid.

Een elektrische bus wordt gezien als milieuvriendelijk bedrijfsmiddel. Daarom kan je gebruik maken van 2 regelingen: de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Deze aftrek komt bovenop je gebruikelijke investeringsaftrek als ondernemer.

Het voordeel wat je hebt van deze fiscaal vriendelijke regelingen wanneer je een elektrische bus aanschaft is afhankelijk van: de rechtsvorm (zzp/V.O.F. of B.V.) die je als ondernemer hebt i.v.m. de belastingtarieven per schijf , de hoogte van je winst en natuurlijk van de prijs van je gekozen elektrische bus.

Na 5 jaar kan je belastingvoordeel oplopen tot ruim € 24.000 als zzp’er of in een V.O.F. en tot ruim € 13.000 als B.V.

Voorbeeld

Stel je bent zzp'er met een klusbedrijf (en je zit het 37% IB-tarief) en je koopt de VW ID. Buzz Cargo.

  • Je schaft de bus aan via financial lease € 45.000 (excl. btw)
  • Door de VIA en Vamil betaal je over 5 jaar € 24.356 minder belasting
  • Effectief rijdt je dan de bus voor € 20.622
  • Je maandlasten zijn dan € XXX (aanbetaling XXX en slotsom XXX)