Studenten van de Technische Universiteit Delft hebben een nieuw wereldrecord gevestigd met hun innovatieve waterstofvoertuig, de Ecorunner. Het team heeft een afstand van bijna 2500 kilometer afgelegd op slechts één kilogram waterstof. Daarmee hebben ze het vorige record ruimschoots overtroffen.
Technisch hoogstandje
De Ecorunner, ontworpen en gebouwd door de studenten, is een toonbeeld van een technisch hoogstandje. Het feit dat het voertuig gebruik maakt van een brandstofcel om waterstof om te zetten in elektriciteit, waardoor het voertuig kan rijden, is niet zo bijzonder. Maar de studenten hebben het ontwerp van de Ecorunner helemaal gericht op een maximale efficiëntie om het energieverbruik te verminderen. Het voertuig heeft naast state-of-the-art technologie een uitermate gestroomlijnde vorm die luchtweerstand minimaliseert en een lichtgewicht constructie.
Het voertuig is uitgerust met een 60W brandstofcel en een elektromotor met een efficiëntie van 97%. De Ecorunner heeft een topsnelheid van 30 km/u, maar het team koos voor een gemiddelde snelheid van 25 km/u om de efficiëntie te maximaliseren. Uiteindelijk legde het voertuigje 2.488,5 kilometer af waarbij het slechts 950 gram waterstofgas gebruikte.
Eliane van Boxtel, die civiele techniek studeerde aan de Delftse universiteit en een jaar betrokken is bij het Eco Runner-project: “We hadden in de avond deze afstand al gereden en zijn de andere ochtend tot half negen doorgereden. Met 8 van de 24 teamleden hebben we op een circuit in Zuid-Duitsland 71,5 uur achter elkaar gereden in shifts van steeds twee uur. Het overige team was ook verdeeld in shifts, waarbij sommigen data analyseerden, anderen de ECO XIII volgden in een Toyota Mirai waterstofauto terwijl er voortdurend communicatie plaatsvond tussen alle teamleden. Gedurende de hele test stonden teamleden stand-by om kleine reparaties uit te voeren, banden te wisselen en anderen te ondersteunen indien nodig.”
Wereldrecord
Deze prestatie is een opmerkelijke demonstratie van de mogelijkheden van waterstof als een duurzame brandstof. Het voertuig reed bijna 2500 kilometer op slechts één gram waterstof, waarmee het vorige record van 1600 kilometer, dat ook door het Ecorunner-team was gevestigd, ruimschoots werd overtroffen.
Het nieuwe wereldrecord dat door het Ecorunner-team is gevestigd laat nogmaals zien dat voertuigen op waterstof, mits ze gebruik maken van de juiste technologie en goed zijn ontworpen, aanzienlijk verder kunnen rijden dan hun tegenhangers op benzine of elektriciteit.
Wat betekent dit?
Het Ecorunner-project is een inspirerend voorbeeld van wat mogelijk is met innovatie en doorzettingsvermogen. Het team van studenten heeft niet alleen een wereldrecord gevestigd, maar ook bijgedragen aan de ontwikkeling van nog duurzamere technologieën en de overgang naar een groenere toekomst. Daarom is dit record ook meer dan alleen een prestatie van technisch vernuft.
Teamlid Rick Everaert: “We zijn ontzettend trots op wat we hebben bereikt. Dit record toont aan dat waterstof een haalbare optie is voor duurzaam vervoer. We hopen dat onze prestatie anderen zal inspireren om ook te onderzoeken wat er mogelijk is met waterstoftechnologie.”
Het record heeft ook belangrijke implicaties voor de toekomst van duurzaam vervoer. Omdat waterstof in verschillende sectoren een sleutelrol zal spelen in de transitie naar groene energie, toont dit record aan dat waterstofvoertuigen een haalbare en efficiënte optie kunnen zijn. Daarom hebben de Ecorunner en het team van TU Delft een belangrijke stap gezet in de richting van een duurzamere toekomst, waarbij ze bovendien laten zien dat je de lat nooit hoog genoeg kunt leggen.