Porsche heeft de Mission X onthuld, een volledig elektrisch hypercar-concept dat de sportauto van de toekomst moet belichamen. De Porsche Mission X biedt een combinatie van adembenemend design en geavanceerde technologie. Een auto waarmee Porsche de grenzen van de prestaties van elektrische auto’s wil verleggen.
De Mission X is niet zomaar een conceptauto. Het is een eerbetoon aan iconische Porsche-modellen zoals de 959, de Carrera GT en de 918 Spyder. Deze auto’s hebben elk op hun eigen manier de sportauto-industrie veranderd. De Mission X is – mits hij ooit in productie gaat – misschien wel voorbestemd om hetzelfde te doen, maar dan voor het elektrische tijdperk.
Rocket Metallic
Het exterieur van de Mission X is een mix van agressie en elegantie. De auto heeft Le Mans-stijl deuren die naar voren en omhoog openen, waardoor de auto een unieke en opvallende uitstraling krijgt. De carrosserie is afgewerkt in Rocket Metallic, een elegante verfkleur die speciaal is ontworpen voor de Mission X.
Luxe interieur in motorsportstijl
Binnenin de Mission X is de focus op de bestuurder duidelijk zichtbaar. Daarnaast oogt het ook zo luxe dat je bijna zou vergeten dat de auto is bedoeld om heel hard mee te rijden. Maar dat is hij ook wel degelijk. De Mission X heeft een asymmetrische lay-out in motorsportstijl, met verschillende kleuren voor de twee stoelen. Beide racestoelen zijn voorzien van zespuntsgordels, en het stuurwiel in motorsportstijl heeft open bovenkant en schakelpeddels.
Technologie en prestaties
De Mission X maakt gebruik van een 900-volt systeemarchitectuur, ontwikkeld in samenwerking met Rimac, toonaangevend in elektrische sportauto-technologie. Deze technologie stelt de Mission X in staat om indrukwekkende prestaties te leveren, waarvan we mogen verwachten dat die op zijn minst vergelijkbaar zullen zijn met die van de Rimac Nevera, de recent in productie genomen hypercar die hete ene na het andere record vestigt. Porsche is dat ook van plan, en heeft heel wat ambities met de Mission X, die de snelste straatlegale auto op de Nürburgring Nordschleife zou moeten worden.
Opladen en efficiëntie
De 900-volt architectuur van de Mission X zorgt niet alleen voor indrukwekkende prestaties, maar ook voor snelle oplaadtijden. Volgens Porsche zou de Mission X ongeveer twee keer zo snel moeten opladen als Porsche’s huidige koploper, de Taycan Turbo S.
Ambities
Het is overduidelijk dat de Porsche Mission X laat zien dat de Duitse autofabrikant torenhoge ambities heeft. Hoewel het nog maar een concept is, is de manier waarop Porsche de Mission X presenteert een sterke indicatie dat er daadwerkelijk een productiemodel zou kunnen komen. De tijd zal het leren.
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com