Vanuit het Verenigd Koninkrijk komt er nieuws over een nieuwe elektrische auto, die zich niet alleen vanwege zijn uiterlijk maar ook vanwege zijn hoge laadsnelheid interesse wekt. De Nyobolt EV is een sportieve roadster, ontworpen door Julian Thomson. Inderdaad, dat is de man achter de originele Lotus Elise. Interessanter is de oplaadtijd van slechts 6 minuten.
Revolutie, of niet?
Die oplaadtijd van 6 minuten belooft een revolutie in de oplaadtijd van elektrische auto’s. Maar is deze belofte wel zo rooskleurig als het lijkt? Ja, en nee. Laten we er maar eens in duiken. Op zich mogen we Nyobolt tot de pionier in de ontwikkeling van ultra-snelladende accu’s, rekenen. Die 6 minuten wordt mogelijk gemaakt door een naar eigen zeggen baanbrekende technologie. Het klinkt ook heel indrukwekkend. Maar er is ook een kanttekening: de Nyobolt EV heeft een accu met een capaciteit van slechts 35 kWh. Zo’n kleine accu is natuurlijk een stuk sneller tot de bekende 80 procent op te laden.
Laadsnelheid tot 350 kW?
Als we de laadtijd omrekenen naar laadsnelheid dan zien we dat ook daar een indrukwekkend getal. Het betreft hier, zoals we aanvankelijk aannamen, geen opladen van 10 tot 80 procent maar tot de volle 100 procent. Dan hebben we het, uitgaande van opladen van 10 tot 90 procent, over 31,5 kW. En dat binnen 6 minuten, zijnde 1/10e van een uur. Even snel rekenen:
31,5 kWh / 0,10 h / 0,85 (15% laadverlies) = 370 kW
Netjes, maar zeker niet opzienbarend. Dat is natuurlijk wel een gemiddelde laadsnelheid, zodat de piek van de curve wellicht de 400 kW aan zal tikken. Dat is toch wel baanbrekend te noemen. De snelst ladende EV’s op de markt halen een piek van 350 kW. Daar zit de Nyobolt EV toch een stukje boven.
Wat betreft die ‘6 minuten’ is het alleen niet helemaal eerlijk om de laadtijd van de Nyobolt EV te vergelijken met die van een auto met een grotere accu. Dat geeft toch een vertekend beeld. Die geschatte 400 kW mag er absoluut zijn, maar we moeten het wel in het goede perspectief zien.
Efficiëntie helpt ook mee
Ondanks de bescheiden accucapaciteit, claimt Nyobolt dat de EV een actieradius van ongeveer 250 kilometer heeft. Dit is te danken aan de combinatie van het lage gewicht van de auto en de efficiënte elektromotor. Het gewicht van de Nyobolt EV zicht dichter bij de één ton dan bij twee ton. Dat betekent dat de auto minder energie verbruikt om zich voort te bewegen. Bovendien draagt het aerodynamische ontwerp van de auto bij aan de efficiëntie, waardoor de luchtweerstand wordt verminderd.
Interessante nieuwkomer
Op zich is de Nyobolt EV een interessante nieuwkomer. Zoveel van dit soort elektrische auto’s zijn er immers niet. Het feit dat men bewust voor een kleine, lichte accu heeft gekozen staat ons wel aan. Voor dergelijke auto’s is een bereik van zo’n 250 kilometer meestal ook meer dan voldoende. En onderweg 6 minuutjes aan de snellader is ook amper genoeg voor een sanitaire stop, dus wie zou daar over moeten klagen?
e-Nieuws powered bij e-Drivers.com