Elektrische auto’s worden steeds meer de norm. Ook automerken die niet zijn meegegaan in deze ontwikkeling, zien nu in dat ze niet aan de ontwikkeling van elektrische modellen ontkomen. Ook Lancia, een merk doordrenkt van historie en elegantie, beseft dat en heeft daarom de Ypsilon opnieuw uitgevonden.
De eerste elektrische Lancia
De Lancia Ypsilon wordt de eerste volledig elektrische auto van het Italiaanse merk. En uiteraard moet ook deze Lancia weer een toonbeeld van Italiaanse design worden, wat nu dus ook wordt gecombineerd met de nodige technologische innovaties. Nu is het wel zo dat Lancia dankbaar gebruik kan maken van bestaande techniek. Het platform, de accu en motor zijn dezelfde als die je terug kunt vinden in bijvoorbeeld de Opel Corsa Electric en Peugeot e-208.
Maar waarom zou je ook geen gebruik maken van bekende en beproefde techniek? Dat kan hooguit positieve gevolgen hebben voor de betrouwbaarheid, iets waar het Italiaanse merk toch al niet echt om bekend staat. Met die 105 kW (156 pk) elektromotor zal de Lancia Ypsilon in ongeveer acht seconden naar de 100 km/u kunnen accelereren terwijl de 48,1 kWh accu (effectief) de auto een bereik van iets meer dan vierhonderd kilometer geeft. Wat betreft het opladen: aan de DC-snellader haalt hij waarschijnlijk een laadsnelheid van maximaal 100 kW en aan de AC-lader zal het de gebruikelijke 11 kW zijn.
Edizione Limitata Cassina
Wat design betreft zal de Lancia Ypsilon zich meer onderscheiden. In de Ypsilon moet het erfgoed van Lancia als het samensmelten met de toekomst van elektrisch rijden. De nieuwe model Lancia Ypsilon zal eerst in een speciale ‘Edizione Limitata Cassina’ verkrijgbaar zijn. Lancia, opgericht in 1906, zal 1906 genummerde exemplaren van deze gelimiteerde editie bouwen.
Je kunt in Italië nu al een reservering plaatsen voor deze gelimiteerde editie, dus wie weet vissen wij hier in Nederland straks achter het net. De samenwerking met het gerenommeerde Italiaanse designhuis Cassina, dat bekend staat om zijn hoogwaardige meubeldesign, had tot doel het interieurdesign van de Ypsilon naar een hoger niveau te tillen. Het interieur van de Ypsilon is mede dankzij de samenwerking met Cassina een harmonie van luxe en comfort, met speciaal door Cassina ontworpen met velours beklede stoelen, die samen met een multifunctioneel tafeltje een uniek geheel vormen. Het saffierblauw (Zaffiro Blue) van het interieur past daar keurig bij.
Aan de buitenkant straalt de nieuwe Ypsilon een verfijnde eenvoud uit, met strakke lijnen en ronde achterlichten die lijken op die van de beroemde Stratos, een detail dat het historische DNA van Lancia moet benadrukken.
De Europese markt op
We kunnen ons overigens niet aan de indruk onttrekken dat de contouren hier en daar behoorlijk op die van de Opel Corsa lijken. Beide auto’s komen uit dezelfde fabriek in het Spaanse Zaragoza. Verder zal Lancia, dat de afgelopen jaren buiten Italië amper verkrijgbaar was, pogingen doen om zijn aanwezigheid op de Europese markt te versterken. Dit jaar zijn/worden er veertig nieuwe dealers aangesteld, volgend jaar komen er nog eens zeventig bij. Ook in Nederland. Volgend jaar komt er waarschijnlijk nog een rappe Lancia Ypsilon HPE met zo’n 240 pk. Verder heeft Stellantis een nieuw infotainmentsysteem ontwikkeld, met de naam S.A.L.A. (Sound Air Light Augmentation). De Lancia Ypsilon wordt de eerste auto waarin Stellantis dit systeem zal toepassen.